Moje bakalářské práce je zaměřena na rovné právo všech dětí ke vzdělání, inkluzivní vzdělávání. Vzhledem k rozsahu práce se nezabývám celou oblastí inkluzivního vzdělávání, ale pouze jeho sociální stránkou. V teoretické části uvádím informace odborníků jednak o pojmu inkluzivní vzdělávání a pojmech souvisejících, dále důvody, které vedly k jeho vzniku. Jde především o důvody vycházející z vývoje moderní a postmoderní společnosti. V druhé části mé práce, empirické se snažím pomocí drobného sociologického výzkumu odhalit vývoj interpersonálních vztahů v klimatu třídy a školy, která se profiluje inkluzivním vzděláváním a školy a třídy běžné, kde se vzdělávají žáci intaktní a v samostatné třídě žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Na základě analýzy a interpretace, kdy jsem porovnala výsledky svého výzkumu v obou typech škol, jsem došla k závěru, že prostředí školy profilující se inkluzivním vzděláváním pozitivněji ovlivňuje klima třídy a školy, než prostředí školy s vzděláváním běžným.
Anotace v angličtině
My bachelor work describes and examines the straight right of all children to education, inclusive education. Due to the scope of work I do not mention all areas of inclusive education, but only its social side. The theoretical part includes the expert information both on the concept of inclusive education and related terms, as well as the reasons that led us to its creation. This mainly concerns the reasons based on the development of modern and
Klíčová slova
Socializace, integrace, reintegrace, inkluze, integrované vzdělávání, inkluzivní vzdělávání, intaktní děti, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, pozitivní, negativní vyloučení ze společnosti, prosociální chování, altruismus, multikulturní výchova, globalizace, etnikum, patologické jevy, PPP, SPC, axiologie, etická výchova, xenofobie, stereotypní pohled, předsudky, rasismus, segregace, diskriminace, přípravný ročník, edukační prostředí, klima, atmosféra školy, třídy, klima učitele.
Klíčová slova v angličtině
Socialization, integration, reintegration, inclusion, integrated education, inclusive educati-on, intact children, children with special educational needs, positive, negative social exclu-sion, prosocial behavior, altruism, multicultural education, globalization, ethnicity, patho-logy, PPP, SPC, axiology, ethics education, xenophobia, the stereotypical view, prejudice, racism, segregation, discrimination, preliminary year, educational environment, the climate, the atmosphere of the school, class, teacher climate
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Moje bakalářské práce je zaměřena na rovné právo všech dětí ke vzdělání, inkluzivní vzdělávání. Vzhledem k rozsahu práce se nezabývám celou oblastí inkluzivního vzdělávání, ale pouze jeho sociální stránkou. V teoretické části uvádím informace odborníků jednak o pojmu inkluzivní vzdělávání a pojmech souvisejících, dále důvody, které vedly k jeho vzniku. Jde především o důvody vycházející z vývoje moderní a postmoderní společnosti. V druhé části mé práce, empirické se snažím pomocí drobného sociologického výzkumu odhalit vývoj interpersonálních vztahů v klimatu třídy a školy, která se profiluje inkluzivním vzděláváním a školy a třídy běžné, kde se vzdělávají žáci intaktní a v samostatné třídě žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Na základě analýzy a interpretace, kdy jsem porovnala výsledky svého výzkumu v obou typech škol, jsem došla k závěru, že prostředí školy profilující se inkluzivním vzděláváním pozitivněji ovlivňuje klima třídy a školy, než prostředí školy s vzděláváním běžným.
Anotace v angličtině
My bachelor work describes and examines the straight right of all children to education, inclusive education. Due to the scope of work I do not mention all areas of inclusive education, but only its social side. The theoretical part includes the expert information both on the concept of inclusive education and related terms, as well as the reasons that led us to its creation. This mainly concerns the reasons based on the development of modern and
Klíčová slova
Socializace, integrace, reintegrace, inkluze, integrované vzdělávání, inkluzivní vzdělávání, intaktní děti, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, pozitivní, negativní vyloučení ze společnosti, prosociální chování, altruismus, multikulturní výchova, globalizace, etnikum, patologické jevy, PPP, SPC, axiologie, etická výchova, xenofobie, stereotypní pohled, předsudky, rasismus, segregace, diskriminace, přípravný ročník, edukační prostředí, klima, atmosféra školy, třídy, klima učitele.
Klíčová slova v angličtině
Socialization, integration, reintegration, inclusion, integrated education, inclusive educati-on, intact children, children with special educational needs, positive, negative social exclu-sion, prosocial behavior, altruism, multicultural education, globalization, ethnicity, patho-logy, PPP, SPC, axiology, ethics education, xenophobia, the stereotypical view, prejudice, racism, segregation, discrimination, preliminary year, educational environment, the climate, the atmosphere of the school, class, teacher climate
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy
v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na inkluzívní vzdělávání jako požadavku společnosti,
- na zdůraznění jeho přidané hodnoty - sociálního vlivu na hodnotovou orientaci,
- na uplatnění poznatků sociální pedagogiky při utváření společenských vztahů a k podpoře rozvoje integrované osobnosti.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) v sociální skupině v integrované a běžné třídě zaměřený na srovnání hodnotového žebříčku dětí i dospělých obou sociálních skupin a na zjištění, jakému studijnímu prostředí žáci dávají přednost a proč).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy
v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na inkluzívní vzdělávání jako požadavku společnosti,
- na zdůraznění jeho přidané hodnoty - sociálního vlivu na hodnotovou orientaci,
- na uplatnění poznatků sociální pedagogiky při utváření společenských vztahů a k podpoře rozvoje integrované osobnosti.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) v sociální skupině v integrované a běžné třídě zaměřený na srovnání hodnotového žebříčku dětí i dospělých obou sociálních skupin a na zjištění, jakému studijnímu prostředí žáci dávají přednost a proč).
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z.Sociální pedagogika jako životní pomoc. Bratislava: Universita Komenského Filosofická fakulta, 2008.
BARGEL, M. MÜHLPACHR, P. Inkluze versus exkluze ? dilema sociální patologie. Brno: IMS, 2010.
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
MÜHLPACHR, P. Sociální inkluze v prostředí biodromální speciální pedagogiky. Brno: MU, 2009.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika (Integrace školní a speciální). Brno: Padio, 2004.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z.Sociální pedagogika jako životní pomoc. Bratislava: Universita Komenského Filosofická fakulta, 2008.
BARGEL, M. MÜHLPACHR, P. Inkluze versus exkluze ? dilema sociální patologie. Brno: IMS, 2010.
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
MÜHLPACHR, P. Sociální inkluze v prostředí biodromální speciální pedagogiky. Brno: MU, 2009.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika (Integrace školní a speciální). Brno: Padio, 2004.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek: Propojení problematiky se sociální pedagogikou.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek: Terminologické souvislosti.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem