Bakalářská práce je zaměřena na žáky s narušenou komunikační schopností. Analyzuje možnosti vzdělávání a začlenění jedince do společnosti. Autorka bakalářské práce se pokusila shrnout některé teoretické poznatky i praktické zkušenosti pro rodiče, pedagogy, sociální pracovníky, logopedy, lékaře specialisty a všechny, kteří přijdou do styku s narušenou komunikační schopností. Cílem bakalářské práce je ukázat na možnosti pomoci těmto jedincům po stránce sociální, pedagogické i lidské.
Annotation in English
My thesis is focused on pupils with impaired communication ability. It analyzes the possibilities of education and integration of the individual into society. Author of the Bachelor's thesis has attempted to summarize some of the theoretical knowledge and practical experience for parents, educators, social workers, speech therapists, physician specialists, and all who come into contact with impaired communication ability. The aim of the thesis is to show the possibilities of helping these individuals regarding social integration, education and human access.
Keywords
Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, logopedická intervence, strategie a metody pro rozvoj vyjadřovacích schopností, vývojová dysfázie, děti s vývojovými poruchami řeči, výuka cizích jazyků se zřetelem na žáka s narušenou komunikační schopností, dětská mozková obrna, mentální retardace, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, socializace jedince s narušenou komunikační schopností.
Keywords in English
Education of pupils with impaired communication ability, speech therapy, intervention, strategy and methods for developing expressing abilities, developmental dysphasia, children with developmental speech disorders, foreign language teaching considering pupils with impaired communication ability, cerebral palsy, mental retardation, pupils with special educational needs, sociability of individual with speech disorder.
Length of the covering note
88 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na žáky s narušenou komunikační schopností. Analyzuje možnosti vzdělávání a začlenění jedince do společnosti. Autorka bakalářské práce se pokusila shrnout některé teoretické poznatky i praktické zkušenosti pro rodiče, pedagogy, sociální pracovníky, logopedy, lékaře specialisty a všechny, kteří přijdou do styku s narušenou komunikační schopností. Cílem bakalářské práce je ukázat na možnosti pomoci těmto jedincům po stránce sociální, pedagogické i lidské.
Annotation in English
My thesis is focused on pupils with impaired communication ability. It analyzes the possibilities of education and integration of the individual into society. Author of the Bachelor's thesis has attempted to summarize some of the theoretical knowledge and practical experience for parents, educators, social workers, speech therapists, physician specialists, and all who come into contact with impaired communication ability. The aim of the thesis is to show the possibilities of helping these individuals regarding social integration, education and human access.
Keywords
Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, logopedická intervence, strategie a metody pro rozvoj vyjadřovacích schopností, vývojová dysfázie, děti s vývojovými poruchami řeči, výuka cizích jazyků se zřetelem na žáka s narušenou komunikační schopností, dětská mozková obrna, mentální retardace, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, socializace jedince s narušenou komunikační schopností.
Keywords in English
Education of pupils with impaired communication ability, speech therapy, intervention, strategy and methods for developing expressing abilities, developmental dysphasia, children with developmental speech disorders, foreign language teaching considering pupils with impaired communication ability, cerebral palsy, mental retardation, pupils with special educational needs, sociability of individual with speech disorder.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- definování řeči, vývoj a poruchy řeči, předcházení vadám řeči,
- diagnostiku narušené komunikační schopnosti, její léčbu a sociální pomoc,
- vzdělávání jedince s narušenou komunikační schopností,
- socializaci jedince s narušenou komunikační schopností.
Součástí práce bude kauzální případ chlapce s narušenou komunikační schopností.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- definování řeči, vývoj a poruchy řeči, předcházení vadám řeči,
- diagnostiku narušené komunikační schopnosti, její léčbu a sociální pomoc,
- vzdělávání jedince s narušenou komunikační schopností,
- socializaci jedince s narušenou komunikační schopností.
Součástí práce bude kauzální případ chlapce s narušenou komunikační schopností.
Recommended resources
Bendová, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: GRADA, 2011.
Klenková, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido 2000.
Kutálková, D. Opožděný vývoj řeči, dysfázie, metodika reedukace. Praha: nakl. Septima, 2002.
Kutálková, D. Slovo za slovem o vývoji a poruchách dětské řeči. Praha: KPK, 1992.
Neubauer, K. Logopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
SPC při Mateřské a základní škole internátní pro žáky s vadami řeči, Veslařská 234, 637 00 Brno. Děti a poruchy komunikace. Sborník ke 45. výročí založení školy pro žáky s vadami řeči v Brně na Veslařské. Brno: SPC při Mateřské a základní škole internátní pro žáky s vadami řeči, 1996.
Škodová, E., Jedlička, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003.
Recommended resources
Bendová, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: GRADA, 2011.
Klenková, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido 2000.
Kutálková, D. Opožděný vývoj řeči, dysfázie, metodika reedukace. Praha: nakl. Septima, 2002.
Kutálková, D. Slovo za slovem o vývoji a poruchách dětské řeči. Praha: KPK, 1992.
Neubauer, K. Logopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
SPC při Mateřské a základní škole internátní pro žáky s vadami řeči, Veslařská 234, 637 00 Brno. Děti a poruchy komunikace. Sborník ke 45. výročí založení školy pro žáky s vadami řeči v Brně na Veslařské. Brno: SPC při Mateřské a základní škole internátní pro žáky s vadami řeči, 1996.
Škodová, E., Jedlička, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Nedoma: Popište východiska a cíl své práce.
- odpověděla dobře
PhDr. Nedoma: Jaké jsou možnosti integrace žáků s narušenou komunikační schopností do základní školy?
- odpověděla dobře