Diplomová práce pojednává o vlivu rodinného prostředí při rozvoji osobnosti adolescenta. Objasňuje faktory, které se na rozvoji osobnosti podílejí a odhaluje podmínky, za nichž má rodinné prostředí největší vliv na pozitivní rozvoj jedince. Práce je určena všem, kteří se o problematiku rodinného prostředí a jeho vlivu na rozvoj jedince zajímají. Především je tato práce podkladem pro ty, kterým záleží na svým dětech, na atmosféře rodinného prostředí a mají zájem vychovat zdravého a všestranně rozvinutého mladého člověka.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the influence factors of family environment on personality development of adolescents. It explains the factors which participate on the development of personality and reveals the conditions under which have the family environments the greatest positive effect on the development of person. The work is intended for all who are interested in the issue of family environment and its effect on human development. First of all, this work is the basis for people who care about their children and the family atmosphere and also they are interested to raise healthy and universally developed young person.
Klíčová slova
Rodina, rodinné prostředí, domov, adolescent, výchova, styly výchovy, sociální pedagogika, rozvoj osobnosti.
Klíčová slova v angličtině
Family, family environment, home, adolescent, education, styles of education, social pedagogy, personality development.
Rozsah průvodní práce
70 s. (109 814 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o vlivu rodinného prostředí při rozvoji osobnosti adolescenta. Objasňuje faktory, které se na rozvoji osobnosti podílejí a odhaluje podmínky, za nichž má rodinné prostředí největší vliv na pozitivní rozvoj jedince. Práce je určena všem, kteří se o problematiku rodinného prostředí a jeho vlivu na rozvoj jedince zajímají. Především je tato práce podkladem pro ty, kterým záleží na svým dětech, na atmosféře rodinného prostředí a mají zájem vychovat zdravého a všestranně rozvinutého mladého člověka.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the influence factors of family environment on personality development of adolescents. It explains the factors which participate on the development of personality and reveals the conditions under which have the family environments the greatest positive effect on the development of person. The work is intended for all who are interested in the issue of family environment and its effect on human development. First of all, this work is the basis for people who care about their children and the family atmosphere and also they are interested to raise healthy and universally developed young person.
Klíčová slova
Rodina, rodinné prostředí, domov, adolescent, výchova, styly výchovy, sociální pedagogika, rozvoj osobnosti.
Klíčová slova v angličtině
Family, family environment, home, adolescent, education, styles of education, social pedagogy, personality development.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na odhalení, za jakých podmínek má rodinné prostředí vliv na rozvoj osobnosti adolescentů;
- na objasnění faktorů, které se podílejí na utváření především žádoucích vlivů;
- na možnosti sociální pedagogiky při posílení žádoucích vlivů.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění, jaké vlivy se podílejí na rozvoji osobnosti adolescentů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na odhalení, za jakých podmínek má rodinné prostředí vliv na rozvoj osobnosti adolescentů;
- na objasnění faktorů, které se podílejí na utváření především žádoucích vlivů;
- na možnosti sociální pedagogiky při posílení žádoucích vlivů.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění, jaké vlivy se podílejí na rozvoji osobnosti adolescentů.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
DISSMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 2005.
KOHOUTEK, R. Rodinné prostředí. Brno: Pedagogický ústav města Brna, 1989.
MATĚJČEK, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994.
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1992.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997.
MÁROVÁ, Z. Výchova dětí v neúplné rodině. Praha: SPN, 1975.
PREKOPOVÁ, J. Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada, 2001.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999.
WARNER, P. Jak lépe využít čas strávený s dětmi. Praha: Portál, 2004.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
DISSMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 2005.
KOHOUTEK, R. Rodinné prostředí. Brno: Pedagogický ústav města Brna, 1989.
MATĚJČEK, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994.
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1992.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997.
MÁROVÁ, Z. Výchova dětí v neúplné rodině. Praha: SPN, 1975.
PREKOPOVÁ, J. Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada, 2001.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999.
WARNER, P. Jak lépe využít čas strávený s dětmi. Praha: Portál, 2004.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studenta
Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - cíl práce diplomové práce - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - praktická část práce - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - uveďte typy dysfunkčních rodin - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - výsledky výzkumné části práce - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Doc. Laca - definice rodinného prostředí - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Doc. Laca - doporučení pro praxi - odpověděla vyčerpávajícím způsobem