Diplomová práce podává v první, teoretická části, přehled o problematice záškoláctví - historický vývoj povinné školní docházky na území dnešní České republiky, s ní související legislativa, vysvětlení pojmů záškolák a záškoláctví, definice záškoláctví podle různých autorů, popsání jeho typů, rozebrání příčin záškoláctví, jeho prevence a možnosti řešení.
V druhé části provedený výzkumem byly ověřeny nejčastější příčiny záškoláctví, popsány sociálně-patologické jevy doprovázející záškoláctví, porovnány četnosti výskytu záškoláctví u chlapců a u dívek. V závěru je diskutována účinnost možností řešení záškoláctví.
Anotace v angličtině
The submitted thesis gives in the first, theoretical part an overview of problems of truancy ? historical development of compulsory school attendance in the Czech Republic, with the related legislation, an explanation of the term truant and truancy, the definition of truancy by different authors, description of its types, analysis of the causes, its prevention and possible solutions.
Klíčová slova
záškoláctví, záškolák, povinná školní docházka
Klíčová slova v angličtině
truancy, truant, compulsory school attendance
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce podává v první, teoretická části, přehled o problematice záškoláctví - historický vývoj povinné školní docházky na území dnešní České republiky, s ní související legislativa, vysvětlení pojmů záškolák a záškoláctví, definice záškoláctví podle různých autorů, popsání jeho typů, rozebrání příčin záškoláctví, jeho prevence a možnosti řešení.
V druhé části provedený výzkumem byly ověřeny nejčastější příčiny záškoláctví, popsány sociálně-patologické jevy doprovázející záškoláctví, porovnány četnosti výskytu záškoláctví u chlapců a u dívek. V závěru je diskutována účinnost možností řešení záškoláctví.
Anotace v angličtině
The submitted thesis gives in the first, theoretical part an overview of problems of truancy ? historical development of compulsory school attendance in the Czech Republic, with the related legislation, an explanation of the term truant and truancy, the definition of truancy by different authors, description of its types, analysis of the causes, its prevention and possible solutions.
Klíčová slova
záškoláctví, záškolák, povinná školní docházka
Klíčová slova v angličtině
truancy, truant, compulsory school attendance
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- podání teoretického přehledu o problematice,
- zjištění nejčastějších příčin záškoláctví,
- zhodnocení účinnosti možností řešení záškoláctví.
Součástí práce bude sociologický výzkum, jehož objektem budou žáci základních škol.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- podání teoretického přehledu o problematice,
- zjištění nejčastějších příčin záškoláctví,
- zhodnocení účinnosti možností řešení záškoláctví.
Součástí práce bude sociologický výzkum, jehož objektem budou žáci základních škol.
Seznam doporučené literatury
Čepička, J.: Dětská psychiatrie pro speciální pedagogy. - SPN, Praha, 1981.
Kolář, M.: Bolest šikanování. - Portál, Praha, 2005. ISBN 80-7367-014-3
Kraus, B. & Sýkora P.: Sociální pedagogika. - IMS Brno, Brno 2009.
Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. - Portál, Praha, 2005.
Matějček, Z.: Co děti nejvíce potřebují. - Portál, Praha, 2007, ISBN 978-80-7367-272-0
Vágnerová, M. a kol.: Patopsychologie dítěte pro speciální pedagogy. - SPN, Praha, 1988.
Vágnerová, M. a kol.: Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. - Karolinum, Praha, 2005.
Seznam doporučené literatury
Čepička, J.: Dětská psychiatrie pro speciální pedagogy. - SPN, Praha, 1981.
Kolář, M.: Bolest šikanování. - Portál, Praha, 2005. ISBN 80-7367-014-3
Kraus, B. & Sýkora P.: Sociální pedagogika. - IMS Brno, Brno 2009.
Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. - Portál, Praha, 2005.
Matějček, Z.: Co děti nejvíce potřebují. - Portál, Praha, 2007, ISBN 978-80-7367-272-0
Vágnerová, M. a kol.: Patopsychologie dítěte pro speciální pedagogy. - SPN, Praha, 1988.
Vágnerová, M. a kol.: Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. - Karolinum, Praha, 2005.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Sýkora - Z jakých zdrojů jste čerpal možnosti odkazového
aparátu?odpověděl vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Plšková - V jaké četnosti jste se v praxi setkal s Mündhausen by
proxi syndromem? odpověděl vyčerpávajícím způsobem