Cílem diplomové práce je zjistit stav ekologické výchovy na základních školách v Třebíči, a zjistit pomocí dotazníkového šetření informace k výuce ekologie od pedagogů a žáků na těchto školách. Hlavním cílem práce je zjistit míru aspektů, které ovlivňují žáky a pedagogy v jejich názorech, postojích k ekologické výchově a životnímu prostředí, a tyto následně komparovat s následným vyhodnocením. Výzkumným šetřením budou porovnávány vlivy rodiny, volnočasových aktivit, školy a médií.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to determine the situation of environmental education in primary schools in Třebíč, and using the questionnaire survey find out information for the teaching ecology from the teachers and pupils in these schools. The main aim of this work is to determine the degree of aspects that affect the pupils and teachers in their opinions, attitudes to environmental education and the environment, and these then compare with subsequent evaluation. By research survey will be compared the effects of family, leisure activities, schools and the media.
Klíčová slova
Environmentální výchova, socializace, ekologie, pedagogika, recyklace, udržitelný způsob života, rodina, média, politika, volnočasové aktivity, prostředí, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, socialization, education, ecology, recycling, sustainable way of life, family, media, politics, leisure, the environment, education
Rozsah průvodní práce
109 s. (29 431 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit stav ekologické výchovy na základních školách v Třebíči, a zjistit pomocí dotazníkového šetření informace k výuce ekologie od pedagogů a žáků na těchto školách. Hlavním cílem práce je zjistit míru aspektů, které ovlivňují žáky a pedagogy v jejich názorech, postojích k ekologické výchově a životnímu prostředí, a tyto následně komparovat s následným vyhodnocením. Výzkumným šetřením budou porovnávány vlivy rodiny, volnočasových aktivit, školy a médií.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to determine the situation of environmental education in primary schools in Třebíč, and using the questionnaire survey find out information for the teaching ecology from the teachers and pupils in these schools. The main aim of this work is to determine the degree of aspects that affect the pupils and teachers in their opinions, attitudes to environmental education and the environment, and these then compare with subsequent evaluation. By research survey will be compared the effects of family, leisure activities, schools and the media.
Klíčová slova
Environmentální výchova, socializace, ekologie, pedagogika, recyklace, udržitelný způsob života, rodina, média, politika, volnočasové aktivity, prostředí, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, socialization, education, ecology, recycling, sustainable way of life, family, media, politics, leisure, the environment, education
Zásady pro vypracování
Zadané téma bude zpracováno dle pokynů materiálu IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách". Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. V práci bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžně budou výsledky práce konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím, bude práce zaměřena:
- na zjištění stavu a úrovně současné ekologické výchovy, znalostí žáků ZŠ v Třebíči, dále vlivů které ovlivňují žáky při získávání informací k tomuto tématu
- na základě výsledků provedeného vyhodnocení získaných dat hledání možného řešení
- na možnosti soc. pedagogiky podílet se ku prospěchu žáků v ekologické výchově
V této práci bude proveden sociologický výzkum formou dotazníku na zjištění vědomostí žáků, a také zdrojů ze kterých tyto vědomosti získávají.
Zásady pro vypracování
Zadané téma bude zpracováno dle pokynů materiálu IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách". Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. V práci bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžně budou výsledky práce konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím, bude práce zaměřena:
- na zjištění stavu a úrovně současné ekologické výchovy, znalostí žáků ZŠ v Třebíči, dále vlivů které ovlivňují žáky při získávání informací k tomuto tématu
- na základě výsledků provedeného vyhodnocení získaných dat hledání možného řešení
- na možnosti soc. pedagogiky podílet se ku prospěchu žáků v ekologické výchově
V této práci bude proveden sociologický výzkum formou dotazníku na zjištění vědomostí žáků, a také zdrojů ze kterých tyto vědomosti získávají.
Seznam doporučené literatury
Červinka, P. Ekologie a životní prostředí: učebnice pro střední a odborné školy a učiliště, nakladatelství České geografické společnosti, 2005
Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy ISBN 978-80-7367-473-1
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. Století. 1. vydání. Brno: Vydala Masarykova Univerzita, 2005
Keller, J. Sociologie a ekologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997
Kvasničková, D., Ševčík, J. Základy ekologie - pro základní a střední školy
Máchal, A. Rezekvítek, 2000: Průvodce praktickou ekologickou výchovou
Matějček, T. Ekologická a environmentální výchova. 1. vydání. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007
Pelikán, J. Ekologický slovník. Praha: Fortuna, 1999
Přehled aktivit NNO- příloha Státního programu EVVO v ČR
Součást implementace směrnice c. 90/313/EHS, o svobodě přístupu k informacím o životním prostředí
Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice - Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj
Zákon č.17/92 Sb. o životním prostředí
Zákon č. 114/92 Sb. o ochraně přírody a krajiny
Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí
Usnesení vlády, č. 232/1992, ke strategii státní podpory ekologické výchovy v ČR
Další literatura bude uvedena v Projektu DP a dle situace průběžně doplňována při psaní práce.
Seznam doporučené literatury
Červinka, P. Ekologie a životní prostředí: učebnice pro střední a odborné školy a učiliště, nakladatelství České geografické společnosti, 2005
Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy ISBN 978-80-7367-473-1
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. Století. 1. vydání. Brno: Vydala Masarykova Univerzita, 2005
Keller, J. Sociologie a ekologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997
Kvasničková, D., Ševčík, J. Základy ekologie - pro základní a střední školy
Máchal, A. Rezekvítek, 2000: Průvodce praktickou ekologickou výchovou
Matějček, T. Ekologická a environmentální výchova. 1. vydání. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007
Pelikán, J. Ekologický slovník. Praha: Fortuna, 1999
Přehled aktivit NNO- příloha Státního programu EVVO v ČR
Součást implementace směrnice c. 90/313/EHS, o svobodě přístupu k informacím o životním prostředí
Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice - Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj
Zákon č.17/92 Sb. o životním prostředí
Zákon č. 114/92 Sb. o ochraně přírody a krajiny
Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí
Usnesení vlády, č. 232/1992, ke strategii státní podpory ekologické výchovy v ČR
Další literatura bude uvedena v Projektu DP a dle situace průběžně doplňována při psaní práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Sýkora - Jaké ekologické aktivity vyhodnocujete na okrese Třebíč jako
nejúspěšnější.-odpověděl vyčerpávajícím způsobem