Diplomová práce "Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků" se zabývá pedagogickými pracovníky, respektive pedagogy a syndromem vyhoření. Zaměřuje
se na shrnutí problematiky o pedagogické profesi, stresu a syndromu vyhoření. Snaží se popsat charakteristiku profese a osoby pedagoga, jejich typologii, pedagogické kompetence a dovednosti, dále popisuje přístupy ke stresu a jeho zvládání. Zabývá se problematikou syndromu vyhoření, jeho příčinami a příznaky, průběhem, diagnostikou a léčbou. Praktická část je zaměřena na popis a rozbor dotazníku náchylnosti ke stresu a syndromu vyhoření u pedagogů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "The burnout syndrome among the teaching staff" deals with the teaching staff or teachers and burnout syndrome. It focuses the summary of the issues of the teaching profession, stress and burnout. Diploma thesis tryes to describe the characteristics of the profession and the persons of teachers, their typology, pedagogical competencies and skills, and describes approaches to stress and coping strategies. It deals the issue of burnout, its causes and symptoms, course, diagnosis and treatment. The practical part is focused on the description and analysis of the questionnaire susceptibility to stress and burnout among teachers.
Klíčová slova
pedagog, pedagogická profese, typologie učitele, pedagogické kompetence, stres, pracovní zátěž, zvládání stresu, syndrom vyhoření
Diplomová práce "Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků" se zabývá pedagogickými pracovníky, respektive pedagogy a syndromem vyhoření. Zaměřuje
se na shrnutí problematiky o pedagogické profesi, stresu a syndromu vyhoření. Snaží se popsat charakteristiku profese a osoby pedagoga, jejich typologii, pedagogické kompetence a dovednosti, dále popisuje přístupy ke stresu a jeho zvládání. Zabývá se problematikou syndromu vyhoření, jeho příčinami a příznaky, průběhem, diagnostikou a léčbou. Praktická část je zaměřena na popis a rozbor dotazníku náchylnosti ke stresu a syndromu vyhoření u pedagogů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "The burnout syndrome among the teaching staff" deals with the teaching staff or teachers and burnout syndrome. It focuses the summary of the issues of the teaching profession, stress and burnout. Diploma thesis tryes to describe the characteristics of the profession and the persons of teachers, their typology, pedagogical competencies and skills, and describes approaches to stress and coping strategies. It deals the issue of burnout, its causes and symptoms, course, diagnosis and treatment. The practical part is focused on the description and analysis of the questionnaire susceptibility to stress and burnout among teachers.
Klíčová slova
pedagog, pedagogická profese, typologie učitele, pedagogické kompetence, stres, pracovní zátěž, zvládání stresu, syndrom vyhoření
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku učitelské profese,
- na profesní kompetenci a klíčové dovednosti učitelů,
- na pracovní zátěž a zdraví učitelů,
- na syndrom vyhoření.
Součástí práce bude výzkum zaměřený na profesní vyhasínání učitelů, s cílem zjistit, jaký je stav na různých typech škol.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku učitelské profese,
- na profesní kompetenci a klíčové dovednosti učitelů,
- na pracovní zátěž a zdraví učitelů,
- na syndrom vyhoření.
Součástí práce bude výzkum zaměřený na profesní vyhasínání učitelů, s cílem zjistit, jaký je stav na různých typech škol.
Seznam doporučené literatury
Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel, příprava na profesi. Praha: Grada, 2009.
Henning, C., Keller, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.
Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998.
Průcha, J. Učitel, současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
Stock, Ch. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010.
Seznam doporučené literatury
Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel, příprava na profesi. Praha: Grada, 2009.
Henning, C., Keller, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.
Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998.
Průcha, J. Učitel, současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
Stock, Ch. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010.