Diplomová práce se zabývá sociálními charakteristikami dětí a mladistvých, umístěných v etopedických zařízeních. Zaměřuji se na rodinu jako na hlavní zdroj vzniku patologie u dětí, u kterých se následně projevuje porucha chování. Tyto poruchy charakterizuji a podávám stručný přehled o kriminalitě a delikvenci u dětí a mládeže. Následně rozebírám systém ústavní a ochranné výchovy. V praktické části se zaměřuji na výchovný ústav a na otázku: Jaké jsou důvody umístění dětí do ústavní a ochranné výchovy a jaké změny v jejich životě po nástupu do VÚ nastaly?
Anotace v angličtině
The diploma thesis examines the social characteristics of children and juvenile delinquents who have been placed in young offenders institutions. The theoretical part of the work focuses on the family as a main source of problems in children and youth who demonstrate behavioural disorders. The disorders are described and a brief summary of juvenile delinquency is given. The system of education for youth with behavioural disorders is examined. The young offenders? institution constitutes the focus of the practical part of the work. The last part of the practical account evaluates the reasons for placement into such institutions as well as changes in clients? behaviour after their admittance.
Klíčová slova
Rodina, poruchy chování, kriminalita a delikvence, sociální patologie, protiprávní činy, ochrana dětí, ústavní a ochranná výchova, resocializace, děti a mladiství
Klíčová slova v angličtině
Family, behavioural disorders, criminality and delinquency, social pathology, lawless behaviour, protection of children, young offenders? institution, social rehabilitation, children and juvenile
Rozsah průvodní práce
94
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sociálními charakteristikami dětí a mladistvých, umístěných v etopedických zařízeních. Zaměřuji se na rodinu jako na hlavní zdroj vzniku patologie u dětí, u kterých se následně projevuje porucha chování. Tyto poruchy charakterizuji a podávám stručný přehled o kriminalitě a delikvenci u dětí a mládeže. Následně rozebírám systém ústavní a ochranné výchovy. V praktické části se zaměřuji na výchovný ústav a na otázku: Jaké jsou důvody umístění dětí do ústavní a ochranné výchovy a jaké změny v jejich životě po nástupu do VÚ nastaly?
Anotace v angličtině
The diploma thesis examines the social characteristics of children and juvenile delinquents who have been placed in young offenders institutions. The theoretical part of the work focuses on the family as a main source of problems in children and youth who demonstrate behavioural disorders. The disorders are described and a brief summary of juvenile delinquency is given. The system of education for youth with behavioural disorders is examined. The young offenders? institution constitutes the focus of the practical part of the work. The last part of the practical account evaluates the reasons for placement into such institutions as well as changes in clients? behaviour after their admittance.
Klíčová slova
Rodina, poruchy chování, kriminalita a delikvence, sociální patologie, protiprávní činy, ochrana dětí, ústavní a ochranná výchova, resocializace, děti a mladiství
Klíčová slova v angličtině
Family, behavioural disorders, criminality and delinquency, social pathology, lawless behaviour, protection of children, young offenders? institution, social rehabilitation, children and juvenile
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sosiálních vědách. Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijního textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena na:
- systém etopedických zařízení
- na legislativní rámec ústavní a ochranné výchovy
- na ochranná opatření a nápravu poruch chování
- na etopedické zařízení v Moravském Krumlově
- na výzkumnou část provedenou v etopedickém zařízení v M.K.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sosiálních vědách. Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijního textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena na:
- systém etopedických zařízení
- na legislativní rámec ústavní a ochranné výchovy
- na ochranná opatření a nápravu poruch chování
- na etopedické zařízení v Moravském Krumlově
- na výzkumnou část provedenou v etopedickém zařízení v M.K.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová M., Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy, Brno, Masarykova univerzita, 2010, ISBN 978-80-210-5383-0
Hutyrová M., Etopedie pro výchovné pracovníky, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1190-3
Kraus B., Sociální aspekty výchovy, Hradec Králové, Gaudeamus, 1999, ISBN 80-7041-135-X
Mühlpachr P., Sociopatologie, Brno, Masarykova univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4550-7
Mühlpachr P., Determinanty hodnotové orientace dětí a mládeže, Brno, MDS, 2004, ISBN 80-86633-08-X
Mühlpachr P., Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě: realita soudobé společnosti na přelomu tisíciletí, Brno, Masarykova univerzita, 1999, ISBN 80-902653-2-4
Sekera J., Komunitní systém v resocializačním zařízení pro adolescenty, Ostrava,Repronis, 2008, ISBN 978-80-7368-535-5
Seznam doporučené literatury
Bartoňová M., Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy, Brno, Masarykova univerzita, 2010, ISBN 978-80-210-5383-0
Hutyrová M., Etopedie pro výchovné pracovníky, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, ISBN 80-244-1190-3
Kraus B., Sociální aspekty výchovy, Hradec Králové, Gaudeamus, 1999, ISBN 80-7041-135-X
Mühlpachr P., Sociopatologie, Brno, Masarykova univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4550-7
Mühlpachr P., Determinanty hodnotové orientace dětí a mládeže, Brno, MDS, 2004, ISBN 80-86633-08-X
Mühlpachr P., Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě: realita soudobé společnosti na přelomu tisíciletí, Brno, Masarykova univerzita, 1999, ISBN 80-902653-2-4
Sekera J., Komunitní systém v resocializačním zařízení pro adolescenty, Ostrava,Repronis, 2008, ISBN 978-80-7368-535-5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. PhDr.Plšková - Co je nejčastějším důvodem umístění klientů ve
výchovném zařízení v Moravském Krumlově?
odpověděla dobře