Diplomová práce se zabývá problematikou kriminality mladistvých, její strukturou, podstatnými rysy, etiologií a prevencí. Současně analyzuje mladistvého pachatele z pohledu psychosociálního vývoje a upozorňuje na nezbytnost jeho odlišení od tzv. chronického pachatele. Podstatu diplomové práce tvoří ucelený přehled alternativních trestních opatření a výchovných opatření, komparace právní úpravy ve světle dílčích rekodifikací, jakož i zdůraznění potřeby vzájemné spolupráce soudů s orgány sociálně-právní ochrany dětí a Probační a mediační službou ČR. Závěr práce je věnován případovým studiím a dotazníkovému šetření mezi laickou veřejností a pracovníky justice ke zjištění jejich postoje k problematickým aspektům právní úpravy.
Anotace v angličtině
This thesis discusses the problem of juvenile delinquency, its structure, fundamental features, aetiology and prevention. At the same time analyses the juvenile offender in terms of psychosocial development and highlights the need to distinguish it from the recidivist offender. The central structure of the thesis consists of an overview of alternative penal measures and educational measures, comparison of legislation in the light of sub recodification, as well as emphasizing the need for mutual cooperation between the courts of the social-legal protection of children and the Probation and Mediation Service of the Czech Republic. The conclusion is devoted to case studies and questionnaire surveys among the general public and workers in the judiciary to determine their attitudes towards the problematic aspects of the legislation.
Klíčová slova
mladistvý, kriminalita mladistvých, prevence, restorativní justice, alternativní trestní opatření, výchovná opatření, orgán sociálně-právní ochrany dětí, Probační a mediační služba ČR
Klíčová slova v angličtině
Juvenile, juvenile delinquency, prevention, restorative justice, alternative penal measures, educational measures, the socio-legal protection of children, the Probation and Mediation Service of Czech Republic
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou kriminality mladistvých, její strukturou, podstatnými rysy, etiologií a prevencí. Současně analyzuje mladistvého pachatele z pohledu psychosociálního vývoje a upozorňuje na nezbytnost jeho odlišení od tzv. chronického pachatele. Podstatu diplomové práce tvoří ucelený přehled alternativních trestních opatření a výchovných opatření, komparace právní úpravy ve světle dílčích rekodifikací, jakož i zdůraznění potřeby vzájemné spolupráce soudů s orgány sociálně-právní ochrany dětí a Probační a mediační službou ČR. Závěr práce je věnován případovým studiím a dotazníkovému šetření mezi laickou veřejností a pracovníky justice ke zjištění jejich postoje k problematickým aspektům právní úpravy.
Anotace v angličtině
This thesis discusses the problem of juvenile delinquency, its structure, fundamental features, aetiology and prevention. At the same time analyses the juvenile offender in terms of psychosocial development and highlights the need to distinguish it from the recidivist offender. The central structure of the thesis consists of an overview of alternative penal measures and educational measures, comparison of legislation in the light of sub recodification, as well as emphasizing the need for mutual cooperation between the courts of the social-legal protection of children and the Probation and Mediation Service of the Czech Republic. The conclusion is devoted to case studies and questionnaire surveys among the general public and workers in the judiciary to determine their attitudes towards the problematic aspects of the legislation.
Klíčová slova
mladistvý, kriminalita mladistvých, prevence, restorativní justice, alternativní trestní opatření, výchovná opatření, orgán sociálně-právní ochrany dětí, Probační a mediační služba ČR
Klíčová slova v angličtině
Juvenile, juvenile delinquency, prevention, restorative justice, alternative penal measures, educational measures, the socio-legal protection of children, the Probation and Mediation Service of Czech Republic
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS, 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- specifikaci charakteristických znaků kriminality mladistvých, na příčiny jejího vzniku a strategie v oblasti prevence,
- psychosociální aspekty vývoje osobnosti v kontextu delikventního, resp. kriminálního jednání - mladistvý jako subjekt trestné činnosti,
- vymezení forem alternativních trestních opatření dle zákona č. 218/2003 Sb., jejich významu, funkce, efektivity a zkušeností s realizací,
- působnost orgánu sociálně-právní ochrany dětí a Probační a mediační služby ČR při ukládání a realizaci trestních opatření; možnosti jejich sociálně pedagogického vedení a převýchovy mladistvých pachatelů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS, 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- specifikaci charakteristických znaků kriminality mladistvých, na příčiny jejího vzniku a strategie v oblasti prevence,
- psychosociální aspekty vývoje osobnosti v kontextu delikventního, resp. kriminálního jednání - mladistvý jako subjekt trestné činnosti,
- vymezení forem alternativních trestních opatření dle zákona č. 218/2003 Sb., jejich významu, funkce, efektivity a zkušeností s realizací,
- působnost orgánu sociálně-právní ochrany dětí a Probační a mediační služby ČR při ukládání a realizaci trestních opatření; možnosti jejich sociálně pedagogického vedení a převýchovy mladistvých pachatelů.
Seznam doporučené literatury
- Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-383-3
- Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-771-X
- Ščerba, F. Alternativní tresty a opatření v nové právní úpravě. Praha: Leges, 2011. ISBN: 978-80-87212-968-4
- Šámal, P. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže: komentář. Praha: C.H.Beck, 2007. ISBN: 80-7179-375-5
- Žatecká, E. Postavení a úkoly probační a mediační služby. Ostrava: Key Publishing, 2007. ISBN: 978-80-87071-55-7
Seznam doporučené literatury
- Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-383-3
- Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-771-X
- Ščerba, F. Alternativní tresty a opatření v nové právní úpravě. Praha: Leges, 2011. ISBN: 978-80-87212-968-4
- Šámal, P. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže: komentář. Praha: C.H.Beck, 2007. ISBN: 80-7179-375-5
- Žatecká, E. Postavení a úkoly probační a mediační služby. Ostrava: Key Publishing, 2007. ISBN: 978-80-87071-55-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - alternativní tresty - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - veřejně prospěšné práce - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - trestné činy mladistvých - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - domácí vězení - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - výchovné aspekty trestů - odpověděla dobře