Diplomová práce je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. V teoretické části se věnuji analýze specifických poruch učení, sociálním aspektům dětí s touto poruchou a systému poradenských služeb. V části empirické jsou zjišťovány postoje učitelů k inkluzivně vzdělávaným žákům se specifickými poruchami učení. Na základě informací od pedagogů a rodičů, zjištěných z dotazníkového šetření, je provedena komparace vybraných otázek.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of inclusive education of students with learning disabilities. The theoretical part is devoted to the analysis of specific learning disabilities, social aspects of children with this disorder and system consulting services. In the empirical part are surveyed teachers' attitudes to inclusive educated pupils with specific learning disabilities. Based on information from teachers and parents, identified from the survey, is performed comparison of selected issues.
Klíčová slova
Inkluzivní vzdělávání, specifické poruchy učení, individuální vzdělávací plán, reedukace, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyspinxie, dysmúzie, dyspraxie, sociální opora, školský poradenský systém.
Klíčová slova v angličtině
Inclusive education, specific learning disabilities, individual education plan, reeducation, dyslexia, dysgraphia, dysortographia, dyspinxia, dysmuzia, dyspraxia, social support, educational counseling system.
Rozsah průvodní práce
98
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. V teoretické části se věnuji analýze specifických poruch učení, sociálním aspektům dětí s touto poruchou a systému poradenských služeb. V části empirické jsou zjišťovány postoje učitelů k inkluzivně vzdělávaným žákům se specifickými poruchami učení. Na základě informací od pedagogů a rodičů, zjištěných z dotazníkového šetření, je provedena komparace vybraných otázek.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of inclusive education of students with learning disabilities. The theoretical part is devoted to the analysis of specific learning disabilities, social aspects of children with this disorder and system consulting services. In the empirical part are surveyed teachers' attitudes to inclusive educated pupils with specific learning disabilities. Based on information from teachers and parents, identified from the survey, is performed comparison of selected issues.
Klíčová slova
Inkluzivní vzdělávání, specifické poruchy učení, individuální vzdělávací plán, reedukace, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyspinxie, dysmúzie, dyspraxie, sociální opora, školský poradenský systém.
Klíčová slova v angličtině
Inclusive education, specific learning disabilities, individual education plan, reeducation, dyslexia, dysgraphia, dysortographia, dyspinxia, dysmuzia, dyspraxia, social support, educational counseling system.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS: "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zjištění, jak skutečně probíhá spolupráce mezi rodiči dítěte se specifickou poruchou učení a školou
- jakou měrou přispívají rodiče k reedukaci svého dítěte se specifickou poruchou učení
- na hodnocení kvalifikovanosti učitelů rodiči
Součástí práce bude kvantitativní typ průzkumu, formou dotazníku zaměřený na zjištění nejčastějších edukačních problémů, související s výukou žáků se specifickými poruchami učení, které brání maximální vyučovací efektivitě učitelů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS: "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zjištění, jak skutečně probíhá spolupráce mezi rodiči dítěte se specifickou poruchou učení a školou
- jakou měrou přispívají rodiče k reedukaci svého dítěte se specifickou poruchou učení
- na hodnocení kvalifikovanosti učitelů rodiči
Součástí práce bude kvantitativní typ průzkumu, formou dotazníku zaměřený na zjištění nejčastějších edukačních problémů, související s výukou žáků se specifickými poruchami učení, které brání maximální vyučovací efektivitě učitelů.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. (ed.). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005, ISBN 80-86633-38-1
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993, ISBN 80-7066-534-3
KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, ISBN 80-7082-705-X
MATĚJČEK, Z. VÁGNEROVÁ, M. (ed.) a kol. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakl. Karolinum, 2006, ISBN 80-246-1173-2
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, ISBN 9788073151980
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-570-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 8024610744
VÍTKOVÁ, Marie. (ed.) Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. 2.vyd. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-071-9
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. (ed.). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005, ISBN 80-86633-38-1
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993, ISBN 80-7066-534-3
KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, ISBN 80-7082-705-X
MATĚJČEK, Z. VÁGNEROVÁ, M. (ed.) a kol. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakl. Karolinum, 2006, ISBN 80-246-1173-2
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, ISBN 9788073151980
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-570-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 8024610744
VÍTKOVÁ, Marie. (ed.) Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. 2.vyd. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-071-9
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. PhDr. Plšková - V jaké pracovní pozici je zařazen pedagog, který se
uvedeným problémem na škole věnuje?
Odpověděla dobře