Jako téma mé bakalářské práce jsem si vybrala srovnání ústavní péče s péčí pěstounskou. Ústavní péče a pěstounská péče jsou formy náhradní výchovné péče pro děti, o které se rodina nemůže nebo nechce postarat z různých důvodů. Cílem mé bakalářské práce je určit, která z péčí je pro dítě lepší. Tato bakalářská práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. V praktické části popisuji minulost ústavní a pěstounské péče, přítomnost ústavní a pěstounské péče a vývoj ústavní a pěstounské péče v zahraničí. V praktické části zkoumám vliv ústavní péče a pěstounské péče na vzdělání a kriminalitu dětí.
Anotace v angličtině
As a thesis topic I have decided to provide comparison of institutional care and foster care. Both forms of care serve as a replacement for nurturing and education of children who are unable to receive such care from parents regardless the family reasons. The goal of my work is to determine the most appropriate care for such children.
The thesis consists of a theoretical and practical part. The theoretical part provides a histo-rical background along with a current state of both the institutional and foster care in the domestic as well as foreign environment.
The practical part is decicated to the exploration of influence of both forms of care over education and criminality of children.
substitute educational care, institutional care, foster care, education, crime
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Jako téma mé bakalářské práce jsem si vybrala srovnání ústavní péče s péčí pěstounskou. Ústavní péče a pěstounská péče jsou formy náhradní výchovné péče pro děti, o které se rodina nemůže nebo nechce postarat z různých důvodů. Cílem mé bakalářské práce je určit, která z péčí je pro dítě lepší. Tato bakalářská práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. V praktické části popisuji minulost ústavní a pěstounské péče, přítomnost ústavní a pěstounské péče a vývoj ústavní a pěstounské péče v zahraničí. V praktické části zkoumám vliv ústavní péče a pěstounské péče na vzdělání a kriminalitu dětí.
Anotace v angličtině
As a thesis topic I have decided to provide comparison of institutional care and foster care. Both forms of care serve as a replacement for nurturing and education of children who are unable to receive such care from parents regardless the family reasons. The goal of my work is to determine the most appropriate care for such children.
The thesis consists of a theoretical and practical part. The theoretical part provides a histo-rical background along with a current state of both the institutional and foster care in the domestic as well as foreign environment.
The practical part is decicated to the exploration of influence of both forms of care over education and criminality of children.
substitute educational care, institutional care, foster care, education, crime
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad
publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na komparaci vzdělání(prospěch, dosažené vzdělání) mezi dětmi pocházejícími z ústavní péče a pěstounské péče;
- na právní úpravu ústavní péče a pěstounské péče;
- na komparaci kriminality mezi dětmi pocházející z ústavů a pěstounských rodin;
- porovnání výhod a nevýhod jednotlivých péčí (jaké péče je vhodnější pro budoucnost jedince).
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na srovnání jedinců, kteří prošli ústavní péčí a na jedince, kterým byla poskytnuta péče pěstounská.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad
publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na komparaci vzdělání(prospěch, dosažené vzdělání) mezi dětmi pocházejícími z ústavní péče a pěstounské péče;
- na právní úpravu ústavní péče a pěstounské péče;
- na komparaci kriminality mezi dětmi pocházející z ústavů a pěstounských rodin;
- porovnání výhod a nevýhod jednotlivých péčí (jaké péče je vhodnější pro budoucnost jedince).
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na srovnání jedinců, kteří prošli ústavní péčí a na jedince, kterým byla poskytnuta péče pěstounská.
Seznam doporučené literatury
BURČÍKOVÁ, Petra. Cool je-- vědět víc : ústavní výchova a rizika komerčního sexuálního zneužívání. Praha: La Strada, 2008.
HOLUB, Milan. Zákon o rodině a předpisy souvisící podle stavu k 1. 4. 2000. Praha: Linde, 2000.
CHMELAŘ, Tomáš. Děti potřebují rodinu: Inovativní přístupy v práci s ohroženými rodinami. Praha: Občanské sdružení Člověk hledá člověka, 2008.
PORADENSKÉ CENTRUM. Aktuální otázky náhradní rodinné péče. Brno: Triada, 2010.
ŠTREIT, Jindřich. Analýza stavu a dalšího vývoje mladých lidí po opuštění zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy za období 1995-2004. Praha: Ministerstvo vnitra ČR - Odbor prevence kriminality, 2007.
ZEMAN, Petr. Praxe v oblasti rozhodování o nařízení ústavní výchovy a uložení ochranné výchovy. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BURČÍKOVÁ, Petra. Cool je-- vědět víc : ústavní výchova a rizika komerčního sexuálního zneužívání. Praha: La Strada, 2008.
HOLUB, Milan. Zákon o rodině a předpisy souvisící podle stavu k 1. 4. 2000. Praha: Linde, 2000.
CHMELAŘ, Tomáš. Děti potřebují rodinu: Inovativní přístupy v práci s ohroženými rodinami. Praha: Občanské sdružení Člověk hledá člověka, 2008.
PORADENSKÉ CENTRUM. Aktuální otázky náhradní rodinné péče. Brno: Triada, 2010.
ŠTREIT, Jindřich. Analýza stavu a dalšího vývoje mladých lidí po opuštění zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy za období 1995-2004. Praha: Ministerstvo vnitra ČR - Odbor prevence kriminality, 2007.
ZEMAN, Petr. Praxe v oblasti rozhodování o nařízení ústavní výchovy a uložení ochranné výchovy. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.
3. Mgr. Sýkora:
Máte praxi v DD a přesto upřednostňujete pěstouskou péči, kde vidíte rozdíl
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.