V práci je pojednáno o problematice domácího násilí páchaného na dětech z pohledu systematiky různých vědních oborů (práva, psychologie, sociální pedagogiky aj.). Práce obsahuje vymezení základních pojmů, stručný exkurz do historie domácího násilí, pojednání o rodičovské zodpovědnosti a obsahu péče soudu o nezletilé, jakož i o formách náhradní výchovy (rodinné a ústavní). Nechybí zde deskripce postavení nezletilé oběti z pohledu práva, obsaženo je zde i vylíčení nejdůležitějších psychosociálních dopadů domácího násilí na dětské oběti, a to v oblasti kognitivní, emocionální a behaviorální. V kapitole pojednávající o sociální pedagogice jsou nastíněny praktické možnosti využití jejích metod při řešení dané problematiky. Závěrečná část práce je věnována empirickým zjištěním, která byla z předmětné oblasti získána provedeným výzkumem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of domestic violence committed towards children from the perspective of several scientific disciplines (law, psychology, social pedagogy, etc.). It contains definitions of key terms, brief outline of history of domestic violence, the theme of parental responsibility and the purport of court?s care for minors, and also description of forms of alternative care (family and institutional). The status of minor victims from the perspective of law, and the most important psychosocial impacts of domestic violence on them is also discussed, in terms of cognitive, emotional and behavioral area. In the section dealing with social pedagogy there is possible deployment of its methods outlined in solving the issue of domestic violence towards children. The final part of the thesis is devoted to empirical findings obtained on the basis of research conducted in the respective area.
domestic violence, child victim of domestic violence, psychosocial consequences, cognitive, emotional, behavioral, offender, aggressor, parental responsibility, alternative care, social pedagogy, socially pedagogic methods, exploratory interview
Rozsah průvodní práce
123
Jazyk
CZ
Anotace
V práci je pojednáno o problematice domácího násilí páchaného na dětech z pohledu systematiky různých vědních oborů (práva, psychologie, sociální pedagogiky aj.). Práce obsahuje vymezení základních pojmů, stručný exkurz do historie domácího násilí, pojednání o rodičovské zodpovědnosti a obsahu péče soudu o nezletilé, jakož i o formách náhradní výchovy (rodinné a ústavní). Nechybí zde deskripce postavení nezletilé oběti z pohledu práva, obsaženo je zde i vylíčení nejdůležitějších psychosociálních dopadů domácího násilí na dětské oběti, a to v oblasti kognitivní, emocionální a behaviorální. V kapitole pojednávající o sociální pedagogice jsou nastíněny praktické možnosti využití jejích metod při řešení dané problematiky. Závěrečná část práce je věnována empirickým zjištěním, která byla z předmětné oblasti získána provedeným výzkumem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of domestic violence committed towards children from the perspective of several scientific disciplines (law, psychology, social pedagogy, etc.). It contains definitions of key terms, brief outline of history of domestic violence, the theme of parental responsibility and the purport of court?s care for minors, and also description of forms of alternative care (family and institutional). The status of minor victims from the perspective of law, and the most important psychosocial impacts of domestic violence on them is also discussed, in terms of cognitive, emotional and behavioral area. In the section dealing with social pedagogy there is possible deployment of its methods outlined in solving the issue of domestic violence towards children. The final part of the thesis is devoted to empirical findings obtained on the basis of research conducted in the respective area.
domestic violence, child victim of domestic violence, psychosocial consequences, cognitive, emotional, behavioral, offender, aggressor, parental responsibility, alternative care, social pedagogy, socially pedagogic methods, exploratory interview
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na postižení problematiky domácího násilí páchaného na dětech zejména z pohledu legislativní úpravy, a to z pohledu práva soukromého, ale i veřejného;
- na náhled na danou problematiku z hlediska psychologie, jelikož vývoj dětské psychiky je násilím ze strany osoby blízké nenávratně poznamenán;
- na možnosti využití sociální pedagogiky v rámci pomoci, či předcházení tomuto nežádoucímu jevu.
V jednotlivých svých částech bude práce obsahovat pojednání o problematice řešení úpravy poměrů k nezletilému z hlediska jeho styku s oběma rodiči (tedy i s násilným rodičem), dále charakteristiky institutu náhradní rodinné péče a možnosti jeho využití. V práci bude dále řešena i možnost využití profese sociálního pedagoga a metod sociální pedagogiky pro nalezení vhodných řešení z rizikových situací.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na osoby, jež se danou problematikou profesionálně zabývají(sociální pracovník, zaměstnanec probační a mediační služby, dobrovolník pomáhající v Bílém kruhu bezpečí, policista, soudce, psycholog atd.) a jejich pohled na to, jak by se dala pomoc dětským obětem zlepšit, dále názor na právní úpravu, možnost ovlivnění psychosociálních důsledků domácího násilí u dětí ze strany kompetentních orgánů, včetně jejich názoru na funkčnost těchto institucí a potenciality jejího zlepšení v kontextu v každodenní praxi nabytých zkušeností.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na postižení problematiky domácího násilí páchaného na dětech zejména z pohledu legislativní úpravy, a to z pohledu práva soukromého, ale i veřejného;
- na náhled na danou problematiku z hlediska psychologie, jelikož vývoj dětské psychiky je násilím ze strany osoby blízké nenávratně poznamenán;
- na možnosti využití sociální pedagogiky v rámci pomoci, či předcházení tomuto nežádoucímu jevu.
V jednotlivých svých částech bude práce obsahovat pojednání o problematice řešení úpravy poměrů k nezletilému z hlediska jeho styku s oběma rodiči (tedy i s násilným rodičem), dále charakteristiky institutu náhradní rodinné péče a možnosti jeho využití. V práci bude dále řešena i možnost využití profese sociálního pedagoga a metod sociální pedagogiky pro nalezení vhodných řešení z rizikových situací.
Součástí práce bude sociologický průzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na osoby, jež se danou problematikou profesionálně zabývají(sociální pracovník, zaměstnanec probační a mediační služby, dobrovolník pomáhající v Bílém kruhu bezpečí, policista, soudce, psycholog atd.) a jejich pohled na to, jak by se dala pomoc dětským obětem zlepšit, dále názor na právní úpravu, možnost ovlivnění psychosociálních důsledků domácího násilí u dětí ze strany kompetentních orgánů, včetně jejich názoru na funkčnost těchto institucí a potenciality jejího zlepšení v kontextu v každodenní praxi nabytých zkušeností.
Seznam doporučené literatury
- BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika jako životná pomoc, vyd. 3., ISBN 978-80-969944-0-3
- BEDNÁŘOVÁ, Z. Domácí násilí: zkušenosti z poskytování sociální a terapeutické pomoci ohroženým osobám. Praha: Acorus, 2009, ISBN 978-80-254-5422-0
- ČÍRTKOVÁ, L., Psychologická pomoc obětem na místě činu, Zpravodaj BKB, č. 2, Praha, 2003
- ČÍRTKOVÁ, L., Výslech oběti trestného činu, prostor pro sekundární viktimizaci, Zpravodaj BKB, č. 3, Praha, 2005
- ČÍRTKOVÁ, L. Moderní psychologie pro právníky.vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-2207-8
- HRUŠÁKOVÁ, M. a kol. Zákon o rodině. Zákon o registrovaném partnerství. Komentář. 4. vydání, Praha, C. H. Beck, 2009, ISBN 978-80-7400-061-4
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2008, ISBN 978-80-7367-383-3
- MARVÁNOVÁ - VARGOVÁ, a kol. Partnerské násilí. Praha: LINDE nakladatelství s. r. o., 2008, ISBN 978 - 80 - 86131 - 76- 4
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. aktualizované vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2003, ISBN 80-7178-771-X
- MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2005, ISBN 80-7367-002-X
- ŠÁMAL, P. a kol. Trestní zákon. Komentář. 6. doplněné a přepracované vyd. Praha: C. H. Beck, 2004, ISBN 80-7179-896-7
Seznam doporučené literatury
- BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika jako životná pomoc, vyd. 3., ISBN 978-80-969944-0-3
- BEDNÁŘOVÁ, Z. Domácí násilí: zkušenosti z poskytování sociální a terapeutické pomoci ohroženým osobám. Praha: Acorus, 2009, ISBN 978-80-254-5422-0
- ČÍRTKOVÁ, L., Psychologická pomoc obětem na místě činu, Zpravodaj BKB, č. 2, Praha, 2003
- ČÍRTKOVÁ, L., Výslech oběti trestného činu, prostor pro sekundární viktimizaci, Zpravodaj BKB, č. 3, Praha, 2005
- ČÍRTKOVÁ, L. Moderní psychologie pro právníky.vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN 978-80-247-2207-8
- HRUŠÁKOVÁ, M. a kol. Zákon o rodině. Zákon o registrovaném partnerství. Komentář. 4. vydání, Praha, C. H. Beck, 2009, ISBN 978-80-7400-061-4
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2008, ISBN 978-80-7367-383-3
- MARVÁNOVÁ - VARGOVÁ, a kol. Partnerské násilí. Praha: LINDE nakladatelství s. r. o., 2008, ISBN 978 - 80 - 86131 - 76- 4
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. aktualizované vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2003, ISBN 80-7178-771-X
- MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2005, ISBN 80-7367-002-X
- ŠÁMAL, P. a kol. Trestní zákon. Komentář. 6. doplněné a přepracované vyd. Praha: C. H. Beck, 2004, ISBN 80-7179-896-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr.Plšková -Jaký názor na profesionální pěstounskou péči mají např.
pracovníci OSPOD? odpověděla vyčerpávajícím způsobem?