Bakalářská práce je zaměřena na problematiku mateřských škol. Seznamuje s podobou výchovného působení od prvobytně pospolné společnosti až po současnou podobu. Součástí je též seznámení s alternativními výchovně vzdělávacími programy.
Cílem práce je zjistit pohled matek na současnou situaci v problematice volných míst v mateřských školách. Při možnosti volby MŠ, které jsou více preferované zjistit, zda převládá volba MŠ s klasickým nebo s alternativním výchovně vzdělávacím programem. Posledním zkoumaným zjišťovaným jevem je spokojenost rodičů s již daným výběrem MŠ.
Anotace v angličtině
Final thesis is focused on nursery school issues. It introduces the whole development of educational process from primitive communal society to the modern times. The alternative educational processes are also included in this work.
The aim of thesis is to discover the mother´s opinion about current situation, especially the problem with lack of possibilities to place the children into the nursery school. It also discusses the possible chance of preference the ordinary attitude to alternative and vice versa. The last part of the work deals with the parent´s satisfaction with the choice they have already done.
Parents, children, nursery school, educational process, alternative programmes, developmental psychology, history of educational psychology, word known philosophers.
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku mateřských škol. Seznamuje s podobou výchovného působení od prvobytně pospolné společnosti až po současnou podobu. Součástí je též seznámení s alternativními výchovně vzdělávacími programy.
Cílem práce je zjistit pohled matek na současnou situaci v problematice volných míst v mateřských školách. Při možnosti volby MŠ, které jsou více preferované zjistit, zda převládá volba MŠ s klasickým nebo s alternativním výchovně vzdělávacím programem. Posledním zkoumaným zjišťovaným jevem je spokojenost rodičů s již daným výběrem MŠ.
Anotace v angličtině
Final thesis is focused on nursery school issues. It introduces the whole development of educational process from primitive communal society to the modern times. The alternative educational processes are also included in this work.
The aim of thesis is to discover the mother´s opinion about current situation, especially the problem with lack of possibilities to place the children into the nursery school. It also discusses the possible chance of preference the ordinary attitude to alternative and vice versa. The last part of the work deals with the parent´s satisfaction with the choice they have already done.
Parents, children, nursery school, educational process, alternative programmes, developmental psychology, history of educational psychology, word known philosophers.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky budou pravidelně konzultovány s vedoucí bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena na:
- jednotlivé typy mateřských škol v Brně (klasické, alternativní školy),
- zmapování dostupnosti míst pro děti předškolního věku v mateřských školách,
- kvalitu poskytované péče o děti předškolního věku,
- možnosti řešení stávajících podmínek,
- zjištění alternativních podmínek možností na umístění dětí do předškolních zařízení.
Součástí práce bude kvalitativní analýza zaměřená na zjištění současného stavu požadavků rodičů při spolupráci s mateřskou školou.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky budou pravidelně konzultovány s vedoucí bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena na:
- jednotlivé typy mateřských škol v Brně (klasické, alternativní školy),
- zmapování dostupnosti míst pro děti předškolního věku v mateřských školách,
- kvalitu poskytované péče o děti předškolního věku,
- možnosti řešení stávajících podmínek,
- zjištění alternativních podmínek možností na umístění dětí do předškolních zařízení.
Součástí práce bude kvalitativní analýza zaměřená na zjištění současného stavu požadavků rodičů při spolupráci s mateřskou školou.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010.
BRUCEOVÁ T. Předškolní výchova, výchova dětí od 3 - 8 let. Praha: Portál, 1996.
GADOŠOVÁ J., DUJKOVÁ L. a kol. Začít spolu, metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003.
KOLLÁRIKOVÁ Z., PUPALA B. Předškolní a primární pedagogika, předškolná a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
SVOBODOVÁ E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole, školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010.
SVOBODOVÁ J., JŮVA V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010.
BRUCEOVÁ T. Předškolní výchova, výchova dětí od 3 - 8 let. Praha: Portál, 1996.
GADOŠOVÁ J., DUJKOVÁ L. a kol. Začít spolu, metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003.
KOLLÁRIKOVÁ Z., PUPALA B. Předškolní a primární pedagogika, předškolná a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
SVOBODOVÁ E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole, školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010.
SVOBODOVÁ J., JŮVA V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Nedoma: Jaké přednosti, případně nedostatky spatřujete ve zřízení dětských skupin?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem