Tato práce se zaměřuje na knihu jakožto svébytný objekt v kontextu 21. století, v rámci návrhu vizuálního stylu knižního nakladatelství -- fiktivního, avšak koncipovaného s maximálním důrazem na jednoduchost případné realizace. Teoretická část-vyjma krátkého úvodu do historie-analyzuje problematiku moderního nakladatelství a hledá existující (potenciálně) konkurenční řešení na trhu. Středobodem praktické části jsou knihy samotné; rozprostřeny do edičních (žánrových) řad, pojímající všechny prvky vizuálního stylu, kde klíčovou roli hraje typografie a práce s-dnes už nevšedními-materiály: knihařským plátnem a dýhou. Projekt je tvořen ve spolupráci s Terezou Čižmárovou, která na mou tvorbu navazuje návrhem prodejního mobiliáře pro toto nakladatelství -- knihy by byly za účelem prodeje vystaveny na tomto stojanu a společně tak tvořily svéráznou, ucelenou značku na poli současných nakladatelství/knihkupectví.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis studies the book as a relevant object in the context of 21th century -- through the process of designing a visual identity of a fine book publisher. Although fictional, the project is conceived to be as realistic as possible (in case of an actual production). The theoretical part is-apart from a brief introduction to the history of bookmaking-analysing the specifics of a modern book publishing, looking for (possibly) competing solutions on today's market. The centrepiece of the practical part is the process of designing the books themselves, including genre editions. Books being the perfect extension of the visual identity, they mainly employ typography and materials-book cloth and veneer-that have become rather rare in the recent years. The project is made in collaboration with Tereza Čižmárová whose bachelor thesis is linked to mine -- her part was to design retail furniture for this fictional book publisher that would complement the books and thus together create a unique, coherent brand on today's book market.
book, book publisher, classic literature, typography, book cloth, veneer
Rozsah průvodní práce
47 s. (54 151 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na knihu jakožto svébytný objekt v kontextu 21. století, v rámci návrhu vizuálního stylu knižního nakladatelství -- fiktivního, avšak koncipovaného s maximálním důrazem na jednoduchost případné realizace. Teoretická část-vyjma krátkého úvodu do historie-analyzuje problematiku moderního nakladatelství a hledá existující (potenciálně) konkurenční řešení na trhu. Středobodem praktické části jsou knihy samotné; rozprostřeny do edičních (žánrových) řad, pojímající všechny prvky vizuálního stylu, kde klíčovou roli hraje typografie a práce s-dnes už nevšedními-materiály: knihařským plátnem a dýhou. Projekt je tvořen ve spolupráci s Terezou Čižmárovou, která na mou tvorbu navazuje návrhem prodejního mobiliáře pro toto nakladatelství -- knihy by byly za účelem prodeje vystaveny na tomto stojanu a společně tak tvořily svéráznou, ucelenou značku na poli současných nakladatelství/knihkupectví.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis studies the book as a relevant object in the context of 21th century -- through the process of designing a visual identity of a fine book publisher. Although fictional, the project is conceived to be as realistic as possible (in case of an actual production). The theoretical part is-apart from a brief introduction to the history of bookmaking-analysing the specifics of a modern book publishing, looking for (possibly) competing solutions on today's market. The centrepiece of the practical part is the process of designing the books themselves, including genre editions. Books being the perfect extension of the visual identity, they mainly employ typography and materials-book cloth and veneer-that have become rather rare in the recent years. The project is made in collaboration with Tereza Čižmárová whose bachelor thesis is linked to mine -- her part was to design retail furniture for this fictional book publisher that would complement the books and thus together create a unique, coherent brand on today's book market.
book, book publisher, classic literature, typography, book cloth, veneer
Zásady pro vypracování
1. Historické pozadí
2. Analýza, Pohled na současný trh
3. Stanovení priorit a cílů
4. Sběr materiálů
5. Řešení
6. Závěr
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Historické pozadí
2. Analýza, Pohled na současný trh
3. Stanovení priorit a cílů
4. Sběr materiálů
5. Řešení
6. Závěr
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
LUPTON, Ellen. Thinking with Type. Princeton Architectural Press, 2010. ISBN 978-1568989693
NEUMEIER, Marty. The Brand Gap. New Riders, 2005. ISBN 978-0321348104
SAMARA, Timothy. Making and Breaking the Grid. Rockport Publishers, 2005. ISBN 978-1592531257
HASLAM, Andrew. Book Design. Laurence King Publishing, 2006. ISBN 9781856694735
MÜLLER-BROCKMANN, Josef. Grid Systems in Graphic Design. Niggli Verlag, 2008. ISBN 9783721201451
Seznam doporučené literatury
LUPTON, Ellen. Thinking with Type. Princeton Architectural Press, 2010. ISBN 978-1568989693
NEUMEIER, Marty. The Brand Gap. New Riders, 2005. ISBN 978-0321348104
SAMARA, Timothy. Making and Breaking the Grid. Rockport Publishers, 2005. ISBN 978-1592531257
HASLAM, Andrew. Book Design. Laurence King Publishing, 2006. ISBN 9781856694735
MÜLLER-BROCKMANN, Josef. Grid Systems in Graphic Design. Niggli Verlag, 2008. ISBN 9783721201451
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil soubor knih kapesního formátu, vytvořených pro fiktivní knižní nakladatelství BUUK . Název vznikl spojením anglického slova book a materiálu - bukové dýhy. Právě tento materiál, společně s knihařským plátnem použil na obal knih. Netradičním je i otevírání knih zespodu nahoru. Podrobně popsal celý zrod knih, zodpověděl dotazy komise a ta práci doporučila k obhajobě.