Bakalářská práce Finanční gramotnost u studentů SŠ chce ukázat finanční gramotnost jako významnou součást prevence před nepříznivými sociálními situacemi. V teoretické části jsou popsány negativní důsledky nedostatečné finanční gramotnosti, především v souvislosti s neuváženým zadlužováním. Dále je zde definován základní pojem finanční gramotnost včetně všech tří jejích složek. Představeny jsou i hlavní bankovní produkty pro ukládání a půjčování peněz. Práce pojednává o významu finančního vzdělávání. Jak název napovídá, zaměřuje se na finanční gramotnost u studentů střední školy. V teoretické části se také dočtete o tom, jakou úlohu hraje při řešení nepříznivých situací sociální pedagogika. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění znalostí studentů z finanční oblasti.
Anotace v angličtině
The Bachelor?s Thesis Financial Literacy of High School Students tries to prove that financial literacy is an essential part of the prevention from adverse social events. The theoretical part describes negative effects of inadequate financial literacy, above all the ones that are in connection with the withholding mentioned. The term of financial literacy is also defined here; all three components of that included. Main bank products related to deposits and loans are introduced. The paper deals with the importance of financial education system. As the title indicates, it is concentrated on the financial literacy of high school students. The theoretical part points out the relevant role of social pedagogy when dealing with adverse events. The practical part contains quantitative research which is concentrated on the financial knowledge of students.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, předlužení, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, indebtedness, social exclusion
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Finanční gramotnost u studentů SŠ chce ukázat finanční gramotnost jako významnou součást prevence před nepříznivými sociálními situacemi. V teoretické části jsou popsány negativní důsledky nedostatečné finanční gramotnosti, především v souvislosti s neuváženým zadlužováním. Dále je zde definován základní pojem finanční gramotnost včetně všech tří jejích složek. Představeny jsou i hlavní bankovní produkty pro ukládání a půjčování peněz. Práce pojednává o významu finančního vzdělávání. Jak název napovídá, zaměřuje se na finanční gramotnost u studentů střední školy. V teoretické části se také dočtete o tom, jakou úlohu hraje při řešení nepříznivých situací sociální pedagogika. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění znalostí studentů z finanční oblasti.
Anotace v angličtině
The Bachelor?s Thesis Financial Literacy of High School Students tries to prove that financial literacy is an essential part of the prevention from adverse social events. The theoretical part describes negative effects of inadequate financial literacy, above all the ones that are in connection with the withholding mentioned. The term of financial literacy is also defined here; all three components of that included. Main bank products related to deposits and loans are introduced. The paper deals with the importance of financial education system. As the title indicates, it is concentrated on the financial literacy of high school students. The theoretical part points out the relevant role of social pedagogy when dealing with adverse events. The practical part contains quantitative research which is concentrated on the financial knowledge of students.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, předlužení, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, indebtedness, social exclusion
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel a společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu finanční gramotnosti,
- na výuku finanční gramotnosti na středních školách.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění finanční gramotnosti studentů středních škol.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel a společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu finanční gramotnosti,
- na výuku finanční gramotnosti na středních školách.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění finanční gramotnosti studentů středních škol.
Seznam doporučené literatury
Školský zákon v platném znění
Hesová, A., Zelendová, E. Finanční gramotnost ve výuce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011.
Kipielová, I. Slovník základních pojmů z bankovnictví. Praha: Fortuna, 2005.
Kiyosaki, R., T. Zvyšte své finanční IQ - Starejte se o své peníze lépe. Praha: Pragma, 2008.
Kolmanová, H., Příbramský, P. Cesta k finanční prosperitě. Zeleneč: Profess Consulting, 2005.
Skořepa, M., Skořepová, E. Finanční a ekonomická gramotnost. Praha: Scientia, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Školský zákon v platném znění
Hesová, A., Zelendová, E. Finanční gramotnost ve výuce. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011.
Kipielová, I. Slovník základních pojmů z bankovnictví. Praha: Fortuna, 2005.
Kiyosaki, R., T. Zvyšte své finanční IQ - Starejte se o své peníze lépe. Praha: Pragma, 2008.
Kolmanová, H., Příbramský, P. Cesta k finanční prosperitě. Zeleneč: Profess Consulting, 2005.
Skořepa, M., Skořepová, E. Finanční a ekonomická gramotnost. Praha: Scientia, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázka oponentky bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. Mgr. Vavřík: Finanční gramotnost a sociální vrstvy.
- odpověděla dobře
Mgr. Dalajka: Formulace hypotéz a analýza dat.
- odpověděla částečně