Fyzické násilí provází lidstvo od jeho počátků. Formy a způsoby trestů se mění s vývojem společnosti. Mnohdy souvisí s náboženstvím, vždy se odvíjí od tradic a zvyklostí dané společnosti. Práva dospělých jedinců jsou odedávna zákony stanovena, ale práva dětí se začala formulovat teprve nedávno. Teoretická část práce je zaměřena na stručný popis historie tělesných trestů, vymezení základních pojmů a utřídění platné legislativy v oblasti ochrany a práv dětí. Praktickou částí je kvantitativní výzkum, který je navázán na dvě epidemiologické studie, které proběhly v České republice v letech 1993 a 2003. Jedná se o studie četnosti výskytu tělesných trestů u dětí ve věku 10-12 let. Zjištěná data jsou porovnaná s již dříve zjištěnými skutečnostmi. Cílem práce je zjištění, zda v posledních deseti letech došlo ke snížení používání tělesných trestů jako výchovného prostředku a zda se nějakým způsobem změnila forma odměn a trestů.
Anotace v angličtině
Physical violence has accompanied the human history since ever. The forms and methods of punishment have changed over the years of society evolution. They often issue from religion, following the particular society?s traditions and practices. Law has stipulated the rights of adult individuals since long ago but children?s rights statements begun only recently. This thesis focuses in its theoretical part on a brief overview of corporal punishment history, basic terms definition and classification of law in force related to children protection and rights. The practical part includes a quantitative survey tied up with two epidemiologic studies done in the Czech Republic in 1993 and in 2003, respectively. The two projects studied the frequency of corporal punishment occurrence for children of the age 10-12 years. The acquired data are compared to the facts obtained previously. The thesis goal is to find out whether usage of corporal punishment as an educational tool has decreased over the last decade and whether the forms of reward and punishment have changed in some way.
Klíčová slova
dítě, domácí násilí, fyzické tresty, syndrom CAN, výchova, rodina
Klíčová slova v angličtině
child, domestic violence, physical punishment, CAN syndrome, education, family
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Fyzické násilí provází lidstvo od jeho počátků. Formy a způsoby trestů se mění s vývojem společnosti. Mnohdy souvisí s náboženstvím, vždy se odvíjí od tradic a zvyklostí dané společnosti. Práva dospělých jedinců jsou odedávna zákony stanovena, ale práva dětí se začala formulovat teprve nedávno. Teoretická část práce je zaměřena na stručný popis historie tělesných trestů, vymezení základních pojmů a utřídění platné legislativy v oblasti ochrany a práv dětí. Praktickou částí je kvantitativní výzkum, který je navázán na dvě epidemiologické studie, které proběhly v České republice v letech 1993 a 2003. Jedná se o studie četnosti výskytu tělesných trestů u dětí ve věku 10-12 let. Zjištěná data jsou porovnaná s již dříve zjištěnými skutečnostmi. Cílem práce je zjištění, zda v posledních deseti letech došlo ke snížení používání tělesných trestů jako výchovného prostředku a zda se nějakým způsobem změnila forma odměn a trestů.
Anotace v angličtině
Physical violence has accompanied the human history since ever. The forms and methods of punishment have changed over the years of society evolution. They often issue from religion, following the particular society?s traditions and practices. Law has stipulated the rights of adult individuals since long ago but children?s rights statements begun only recently. This thesis focuses in its theoretical part on a brief overview of corporal punishment history, basic terms definition and classification of law in force related to children protection and rights. The practical part includes a quantitative survey tied up with two epidemiologic studies done in the Czech Republic in 1993 and in 2003, respectively. The two projects studied the frequency of corporal punishment occurrence for children of the age 10-12 years. The acquired data are compared to the facts obtained previously. The thesis goal is to find out whether usage of corporal punishment as an educational tool has decreased over the last decade and whether the forms of reward and punishment have changed in some way.
Klíčová slova
dítě, domácí násilí, fyzické tresty, syndrom CAN, výchova, rodina
Klíčová slova v angličtině
child, domestic violence, physical punishment, CAN syndrome, education, family
Zásady pro vypracování
Zadané zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- právní postavení dětí, jejich ochrana v mezinárodních dokumentech,
- fyzické tresty v historii,
- srovnání České republiky s jinými zeměmi v oblasti přístupu k tělěsným trestům na dětech.
Jako součást práce bude provedeno šetření zaměřené na otázku zda fyzické tresty v dětství mohou ovlivnit postoje rodičů k výchově vlastních dětí a zda by rodiče souhlasili s úplným zákazem trestání dětí v naší republice.
Zásady pro vypracování
Zadané zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- právní postavení dětí, jejich ochrana v mezinárodních dokumentech,
- fyzické tresty v historii,
- srovnání České republiky s jinými zeměmi v oblasti přístupu k tělěsným trestům na dětech.
Jako součást práce bude provedeno šetření zaměřené na otázku zda fyzické tresty v dětství mohou ovlivnit postoje rodičů k výchově vlastních dětí a zda by rodiče souhlasili s úplným zákazem trestání dětí v naší republice.
Seznam doporučené literatury
Hanušová, J. Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006.
Chromý, J. Kriminalita páchaná na mládeži - aktuální jevy a nová právní úprava v České republice. Praha: Linde, 2010.
Matějček, Z. Po dobrém nebo po zlém? Praha: Portál, 2007.
Prokop, M. Právní ochrana dětí a obětí domácího násilí. Brno: Ekologický právní servis, 2000.
Špeciánová, Š. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003.
Vaníčková, E. Stop tělesným trestům. Praha: Česká společnost pro ochranu dětí, 2004.
Vaníčková, E. Tělesné tresty dětí, definice-popis-následky. Praha: Grada, 2004.
Další literatura bude obsažena v projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Hanušová, J. Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006.
Chromý, J. Kriminalita páchaná na mládeži - aktuální jevy a nová právní úprava v České republice. Praha: Linde, 2010.
Matějček, Z. Po dobrém nebo po zlém? Praha: Portál, 2007.
Prokop, M. Právní ochrana dětí a obětí domácího násilí. Brno: Ekologický právní servis, 2000.
Špeciánová, Š. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003.
Vaníčková, E. Stop tělesným trestům. Praha: Česká společnost pro ochranu dětí, 2004.
Vaníčková, E. Tělesné tresty dětí, definice-popis-následky. Praha: Grada, 2004.
Další literatura bude obsažena v projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucí a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Laca: Zdroje k některým tvrzením.
- odpověděla částečně
Mgr. Dalajka: Znáte studie k účinnosti různých forem trestů?
- odpověděla dobře