Bakalářská práce na téma "Šikana v Armádě České republiky" se zabývá výskytem tohoto sociálně nežádoucího jevu nejen z prostředí armády, ale i mimo tento resort. Práce je rozdělena do čtyř hlavních částí. První kapitola shrnuje všeobecné teoretické a historické vymezení pojmu "šikana" a rozebírá jeho fáze. Dále se zaměřuje na armádní problematiku a vojenské prostředí a to jak před profesionalizací armády (tedy do roku 2004) tak po její plné profesionalizaci (od 1. 1. 2005). Druhá kapitola je zaměřena hlavně na kategorizaci a popis jednotlivých druhů šikany i v nevojenském prostředí, jako například šikana páchaná mezi dětmi, či dospělými. Třetí kapitola se zabývá samotnou prevencí
a legislativním rámcem a to opět jak z vojenského, tak i nevojenského pohledu. V závěrečné čtvrté, praktické kapitole jsou stanoveny cíle výzkumu, jeho metody a hypotézy. Dále je popsáno prostředí, ve kterém výzkum probíhal a jaký byl výběr respondentů. V neposlední řadě jsou graficky a slovním rozborem prezentovány výsledky tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis on the topic "Bullying in the Army of the Czech Republic" deals with the occurrence of this socially undesirable phenomenon not only from the environment of the army but also outside of this sector. The thesis is divided into four main parts. The first chapter summarizes general theoretical and historical definition of "bullying" and analyzes its different phases. Furthermore, this chapter is focused on military issues and military environment before the professionalization of the Czech Armed Forces (until 2004) and after its full professionalization (since 1.1. 2005). The second chapter focuses mainly on categorization and description of the different types of bullying in the non-military environment, such as bullying committed among children or adults. The third chapter discusses the prevention and legislative framework once again from military and non-military view. The final fourth, practical chapter describes the objectives of research, its methods and hypotheses as well. Further described is the environment in which the research was conducted and the way of selecting the respondents. At the conclusion of this thesis the graphic and verbal analysis of research results are presented.
Klíčová slova
Armáda České republiky, agrese, bossing, diskriminace, konflikt, mobbing, násilí, oběť, ozbrojené síly, psychický teror, prevence, sociálně nežádoucí jevy, šikana, voják.
Klíčová slova v angličtině
Army of the Czech Republic, aggression, bossing, discrimination, conflict, mobbing, violence, victim, armed forces, psychological terror, prevention, socially undesirable phenomena, bullying, soldier.
Rozsah průvodní práce
97 s. (134 421 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Šikana v Armádě České republiky" se zabývá výskytem tohoto sociálně nežádoucího jevu nejen z prostředí armády, ale i mimo tento resort. Práce je rozdělena do čtyř hlavních částí. První kapitola shrnuje všeobecné teoretické a historické vymezení pojmu "šikana" a rozebírá jeho fáze. Dále se zaměřuje na armádní problematiku a vojenské prostředí a to jak před profesionalizací armády (tedy do roku 2004) tak po její plné profesionalizaci (od 1. 1. 2005). Druhá kapitola je zaměřena hlavně na kategorizaci a popis jednotlivých druhů šikany i v nevojenském prostředí, jako například šikana páchaná mezi dětmi, či dospělými. Třetí kapitola se zabývá samotnou prevencí
a legislativním rámcem a to opět jak z vojenského, tak i nevojenského pohledu. V závěrečné čtvrté, praktické kapitole jsou stanoveny cíle výzkumu, jeho metody a hypotézy. Dále je popsáno prostředí, ve kterém výzkum probíhal a jaký byl výběr respondentů. V neposlední řadě jsou graficky a slovním rozborem prezentovány výsledky tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis on the topic "Bullying in the Army of the Czech Republic" deals with the occurrence of this socially undesirable phenomenon not only from the environment of the army but also outside of this sector. The thesis is divided into four main parts. The first chapter summarizes general theoretical and historical definition of "bullying" and analyzes its different phases. Furthermore, this chapter is focused on military issues and military environment before the professionalization of the Czech Armed Forces (until 2004) and after its full professionalization (since 1.1. 2005). The second chapter focuses mainly on categorization and description of the different types of bullying in the non-military environment, such as bullying committed among children or adults. The third chapter discusses the prevention and legislative framework once again from military and non-military view. The final fourth, practical chapter describes the objectives of research, its methods and hypotheses as well. Further described is the environment in which the research was conducted and the way of selecting the respondents. At the conclusion of this thesis the graphic and verbal analysis of research results are presented.
Klíčová slova
Armáda České republiky, agrese, bossing, diskriminace, konflikt, mobbing, násilí, oběť, ozbrojené síly, psychický teror, prevence, sociálně nežádoucí jevy, šikana, voják.
Klíčová slova v angličtině
Army of the Czech Republic, aggression, bossing, discrimination, conflict, mobbing, violence, victim, armed forces, psychological terror, prevention, socially undesirable phenomena, bullying, soldier.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžně výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení základních pojmů šikany, klasifikace a formy šikany (mobbing,bossing);
- na šikanu v armádě před rokem 2005 a po roce 2005, kdy byla AČR plně profesionalizována (i s uvedením konkrétních případů);
- na obranu a prevenci šikany v rámci sociálně nežádoucích jevů;
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění zkušeností se šikanou na pracovišti (z působení ve složkách AČR) a to dotazníkovou metodou.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžně výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení základních pojmů šikany, klasifikace a formy šikany (mobbing,bossing);
- na šikanu v armádě před rokem 2005 a po roce 2005, kdy byla AČR plně profesionalizována (i s uvedením konkrétních případů);
- na obranu a prevenci šikany v rámci sociálně nežádoucích jevů;
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění zkušeností se šikanou na pracovišti (z působení ve složkách AČR) a to dotazníkovou metodou.
Seznam doporučené literatury
Beňo, P. Můj šéf, můj nepřítel? Šlapanice: ERA, 2003.
Georgie, H. G. Přestaňte být manipulován. Praha: Pragma, 1999.
Hirigoyen, M. F. Psychické násilí v rodině a v zaměstnání. Praha: Academia, 2002.
Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.
Kratz, H.J. Mobbing-jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Praha: Management Press, 2005.
Lilley, R. Jak jednat s problematickými lidmi. Brno: CP Books, 2005.
Spurný, J. Psychologie násilí. Praha: Eurounion, 1996.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Beňo, P. Můj šéf, můj nepřítel? Šlapanice: ERA, 2003.
Georgie, H. G. Přestaňte být manipulován. Praha: Pragma, 1999.
Hirigoyen, M. F. Psychické násilí v rodině a v zaměstnání. Praha: Academia, 2002.
Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.
Kratz, H.J. Mobbing-jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Praha: Management Press, 2005.
Lilley, R. Jak jednat s problematickými lidmi. Brno: CP Books, 2005.
Spurný, J. Psychologie násilí. Praha: Eurounion, 1996.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - výběr respondentů - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - hypotézy v praktické části práce - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - využití práce v praxi - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Jůzlová - rozdíl - šikana mezi dětmi a mezi vojáky - odpověděl vyčerpávajícím způsobem