Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku edukace dětí předškolního věku, resp. dětí v mateřské škole. V současné době zaznamenávají pedagogové, odborníci i rodiče zvyšující se výskyt problémového chování již v tomto věku. Hlavním cílem bakalářské práce je pokusit se najít určitá řešení těchto obtíží nebo alespoň najít možnosti, jak tyto obtíže eliminovat.
Samotná práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část se zaměřuje na průběh výchovného procesu od prvopočátku lidské existence do dnešní doby. Dále popisuje jednotlivé vývojové fáze dítěte od prenatálního období do konce období předškolního a vliv nejhlavnějších faktorů podílejících se na výchově dítěte, tedy rodiny, mateřské školy i pedagogů. Závěr této části tvoří stručný přehled nejčastějších výchovných obtíží a možnosti jejich řešení z pohledů pedagogických pracovníků v mateřské škole.
Druhá praktická část je zaměřena na průzkumové šetření mezi učitelkami mateřských škol ohledně výchovných obtíží dětí. Mimo jiné se věnuje také jejich pohledu na možnost větší intervence odborných pedagogických pracovníků působících v oblasti předškolní výchovy. Na základě dotazníkového průzkumu jsou poté vyhodnoceny předem zpracované hypotézy, tj. jejich verifikace či falzifikace.
Výchovné problémy dětí byly, jsou a budou stále aktuálním tématem každé doby a každé společnosti. Včasné podchycení a řešení obtíží v oblasti chování dítěte může zcela jistě pozitivně ovlivnit jeho další budoucí vývoj. Je tedy důležité věnovat dětem při jejich výchově náležitou péči a pozornost, což je hlavním obsahem této bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Bachelor Thesis focuses on children in preschooler age and their education, respective children in kindergartens. Nowadays, educators, parents and experts find out that there are more problems connected with behaviour of children in these years old. The main goal of this Bachelor Thesis is to try to find out some of solutions of these difficulties or at least find out the possibilities how these problems could be eliminated.
The thesis is divided into two parts. The first, theoretical part focuses on process of education from prime beginning of human being to present. Next the thesis describes phases of development of children from prenatal period to the end of preschool age and influence of main factors of education of child, a family, kindergarten and also educators. The conclusion of this part is brief overview of the most common educational problems and possibilities of their solutions of views of educators at kindergartens.
The second, practical part is focused on research of teachers of kindergartens and their reasons about difficulties of behavior of their pupils. Among other, this part is focused on the opinions of educators on the possibility of greater intervention of professional teachers working in pre-school education. There were performed questionnaires, evaluated predetermined hypotheses, which is their verification or falsification.
The educational problems of children were, are and will be current topic every time and every society. Early detection and solving of difficulties of behavior of children can be a good influence for the future development of child. So it is very important to take proper attention and care, which is the main content of this Bachelor Thesis.
Klíčová slova
Edukace, výchova, výchovné problémy, edukační obtíže, problémové dítě, vývoj dítěte, předškolní věk, mateřská škola, rodina, pedagog, řešení a eliminace výchovných obtíží.
Klíčová slova v angličtině
Education, education problems, education difficulties, troubled child, child and its development, preschool age, kindergarten, family, educator, solution and elimination of development difficulties.
Rozsah průvodní práce
77 s. (122 663 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku edukace dětí předškolního věku, resp. dětí v mateřské škole. V současné době zaznamenávají pedagogové, odborníci i rodiče zvyšující se výskyt problémového chování již v tomto věku. Hlavním cílem bakalářské práce je pokusit se najít určitá řešení těchto obtíží nebo alespoň najít možnosti, jak tyto obtíže eliminovat.
Samotná práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část se zaměřuje na průběh výchovného procesu od prvopočátku lidské existence do dnešní doby. Dále popisuje jednotlivé vývojové fáze dítěte od prenatálního období do konce období předškolního a vliv nejhlavnějších faktorů podílejících se na výchově dítěte, tedy rodiny, mateřské školy i pedagogů. Závěr této části tvoří stručný přehled nejčastějších výchovných obtíží a možnosti jejich řešení z pohledů pedagogických pracovníků v mateřské škole.
Druhá praktická část je zaměřena na průzkumové šetření mezi učitelkami mateřských škol ohledně výchovných obtíží dětí. Mimo jiné se věnuje také jejich pohledu na možnost větší intervence odborných pedagogických pracovníků působících v oblasti předškolní výchovy. Na základě dotazníkového průzkumu jsou poté vyhodnoceny předem zpracované hypotézy, tj. jejich verifikace či falzifikace.
Výchovné problémy dětí byly, jsou a budou stále aktuálním tématem každé doby a každé společnosti. Včasné podchycení a řešení obtíží v oblasti chování dítěte může zcela jistě pozitivně ovlivnit jeho další budoucí vývoj. Je tedy důležité věnovat dětem při jejich výchově náležitou péči a pozornost, což je hlavním obsahem této bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Bachelor Thesis focuses on children in preschooler age and their education, respective children in kindergartens. Nowadays, educators, parents and experts find out that there are more problems connected with behaviour of children in these years old. The main goal of this Bachelor Thesis is to try to find out some of solutions of these difficulties or at least find out the possibilities how these problems could be eliminated.
The thesis is divided into two parts. The first, theoretical part focuses on process of education from prime beginning of human being to present. Next the thesis describes phases of development of children from prenatal period to the end of preschool age and influence of main factors of education of child, a family, kindergarten and also educators. The conclusion of this part is brief overview of the most common educational problems and possibilities of their solutions of views of educators at kindergartens.
The second, practical part is focused on research of teachers of kindergartens and their reasons about difficulties of behavior of their pupils. Among other, this part is focused on the opinions of educators on the possibility of greater intervention of professional teachers working in pre-school education. There were performed questionnaires, evaluated predetermined hypotheses, which is their verification or falsification.
The educational problems of children were, are and will be current topic every time and every society. Early detection and solving of difficulties of behavior of children can be a good influence for the future development of child. So it is very important to take proper attention and care, which is the main content of this Bachelor Thesis.
Klíčová slova
Edukace, výchova, výchovné problémy, edukační obtíže, problémové dítě, vývoj dítěte, předškolní věk, mateřská škola, rodina, pedagog, řešení a eliminace výchovných obtíží.
Klíčová slova v angličtině
Education, education problems, education difficulties, troubled child, child and its development, preschool age, kindergarten, family, educator, solution and elimination of development difficulties.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Bude použito i dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude
práce zaměřena na:
- charakteristiku předškolní edukace,
- činitele výchovně-vzdělávacího procesu,
- sledování nejčastějších obtíží ve výchově a vzdělávání dětí v mateřské škole,
- možnosti řešení edukačních problémů z pozice pedagoga mateřské školy.
V rámci práce bude proveden výzkum zaměřený na možnosti řešení výchovných
a vzdělávacích problémů dětí v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Bude použito i dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude
práce zaměřena na:
- charakteristiku předškolní edukace,
- činitele výchovně-vzdělávacího procesu,
- sledování nejčastějších obtíží ve výchově a vzdělávání dětí v mateřské škole,
- možnosti řešení edukačních problémů z pozice pedagoga mateřské školy.
V rámci práce bude proveden výzkum zaměřený na možnosti řešení výchovných
a vzdělávacích problémů dětí v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
Bruce,T.Předškolní výchova:deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi.Praha:Portál,1996.
Essa,E.Jak pomoci dítěti: metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno:Computer Press,2011.
Chlup,O.Výchova dítěte v době předškolní.Brno:Komenium,1948.
Komenský, J.A.Informatorium školy mateřské.Praha:Academia,2007.
Koťátková,S.Dítě a mateřská škola.Praha:Grada,2008.
Nutzová,H.Výzkum výchovného působení na mateřské škole.Praha:Ústav pro učitelské vzdělávání na UK,1971.
Příhoda,V.Problematika předškolní výchovy.Praha:SPN,1966.
Svobodová,E.Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání.Praha:Raabe,2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bruce,T.Předškolní výchova:deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi.Praha:Portál,1996.
Essa,E.Jak pomoci dítěti: metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno:Computer Press,2011.
Chlup,O.Výchova dítěte v době předškolní.Brno:Komenium,1948.
Komenský, J.A.Informatorium školy mateřské.Praha:Academia,2007.
Koťátková,S.Dítě a mateřská škola.Praha:Grada,2008.
Nutzová,H.Výzkum výchovného působení na mateřské škole.Praha:Ústav pro učitelské vzdělávání na UK,1971.
Příhoda,V.Problematika předškolní výchovy.Praha:SPN,1966.
Svobodová,E.Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání.Praha:Raabe,2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.
3. Dr.Vaňková:
Jaké problémy u dětí jsou nejzávažnější, poruchy chování, školský zákon
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.