Bakalářská práce s názvem Možnosti školy v ovlivňování hodnotové orientace dětí se zabývá výchovou a tvorbou hodnotové orientace u dětí v průběhu předškolní i školní docházky. V teoretické části je vymezen pojem hodnota, význam tohoto pojmu a způsob výchovy k osvojení žádoucích hodnot. Poslední kapitola obsahuje, jak prostředí pomáhá, nebo znesnadňuje utváření hodnot. V praktické části se dozvídáme jaké hodnoty děti upřednostňují, jak tráví volný čas a jestli jsou schopné pomoci druhému v nouzi. Tyto informace byly zjištěny pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelors work School Impact on Childrens Value Orientation explores the circumstantial influences and formation of childrens value orientation in their pre-school and school age. The theory section defines the term value and child raising methods impacting a choice of desired values. The last chapter reflects on how the environment assists or negatively impacts value formation. In the practical part we learn about the values children prefer, how they spend their free time and whether they are capable of helping each other in the situation of distress. The information was compiled based on a survey.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnotová orientace, etika, morálka, mravnost, charakter, socializace, rodina, škola, osobnost pedagoga, výchova, návyky, vlastnosti, prostředí a volný čas.
Klíčová slova v angličtině
Values, value orientation, ethics, morals, virtue, character, social skills, family, school, teacher?s persona, raising up a child , habits, personality, environment, free time.
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Možnosti školy v ovlivňování hodnotové orientace dětí se zabývá výchovou a tvorbou hodnotové orientace u dětí v průběhu předškolní i školní docházky. V teoretické části je vymezen pojem hodnota, význam tohoto pojmu a způsob výchovy k osvojení žádoucích hodnot. Poslední kapitola obsahuje, jak prostředí pomáhá, nebo znesnadňuje utváření hodnot. V praktické části se dozvídáme jaké hodnoty děti upřednostňují, jak tráví volný čas a jestli jsou schopné pomoci druhému v nouzi. Tyto informace byly zjištěny pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelors work School Impact on Childrens Value Orientation explores the circumstantial influences and formation of childrens value orientation in their pre-school and school age. The theory section defines the term value and child raising methods impacting a choice of desired values. The last chapter reflects on how the environment assists or negatively impacts value formation. In the practical part we learn about the values children prefer, how they spend their free time and whether they are capable of helping each other in the situation of distress. The information was compiled based on a survey.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnotová orientace, etika, morálka, mravnost, charakter, socializace, rodina, škola, osobnost pedagoga, výchova, návyky, vlastnosti, prostředí a volný čas.
Klíčová slova v angličtině
Values, value orientation, ethics, morals, virtue, character, social skills, family, school, teacher?s persona, raising up a child , habits, personality, environment, free time.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na základní pojmy a kategorie hodnot;
- na možnosti výchovy a vzdělávání k hodnotám;
- vliv prostředí na utváření hodnot;
- součástí práce bude výzkum u žáků 9. tříd ZŠ, který se bude zaměřovat na zjištění hodnot, které uznávají a do jakého pořadí je staví.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na základní pojmy a kategorie hodnot;
- na možnosti výchovy a vzdělávání k hodnotám;
- vliv prostředí na utváření hodnot;
- součástí práce bude výzkum u žáků 9. tříd ZŠ, který se bude zaměřovat na zjištění hodnot, které uznávají a do jakého pořadí je staví.
Seznam doporučené literatury
Březinka,W. Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996
Čáp,J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: ISV, 1996
Kraus,B. Poláčková, P. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2002
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002
Střelec,S.et.al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Březinka,W. Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996
Čáp,J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: ISV, 1996
Kraus,B. Poláčková, P. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2002
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002
Střelec,S.et.al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem.
3. Dr.Vaňková:
Jistoty v rodině, rodiny úplné a neúplné, srovnání
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem.