Ve své diplomové práci jsem se rozhodla popsat práci kurátora dětí a mládeže, který pracuje na Úřadu městské části Praha 14, na oddělení sociálně-právní ochrany dětí a mládeže.
V mé práci se nejprve zaměřuji na rodinu, její funkci, rizika a úlohu ve výchově dětí. Dále popisuji výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže, zejména pak právní základy, okolnosti, opatření, zařízení a náhradní výchovu se zaměřením na ústavní výchovu. Nedílnou součástí je popsání práce a osobnosti kurátora, jeho povinnost mlčenlivosti, včetně vedení spisové dokumentace.
Za velmi důležité dále považuji zmínit péči o děti vyžadující zvýšenou pozornost, tj. děti, které mají výchovné problémy a poruchy chování, problematické chování ve škole, např. záškoláctví, dále děti a mládež zneužívající návykové látky a alkohol a v neposlední řadě i děti a mládež, které se dopouštějí nějakého protiprávního jednání, zejména páchání trestné činnosti. Nemohu proto ani opomenout zmínit se o způsobu práce s problematickými dětmi a zmínit instituce, které s dětmi dále odborně pracují a snaží se jim s jejich problémem pomoci.
V poslední části své práce se zabývám tzv. praxí, neboť zde zmiňuji několik případů dětí s různými závažnými problémy, kde si rodina s dětmi nedokázala sama pomoci a musel do jejich výchovy zasáhnout výkon státní moci v podobě soudem nařízených výchovných opatření jako je např. soudní dohled a zejména pak ústavní či ochranná výchova.
Anotace v angličtině
In my diploma thesis, I decided to describe work of the curator of children and youth, who works at the Municipal Hall of Prague 14, the department of social and legal protection of children and youth.
In my work, first of all, I focus on family, it's function, and the role of risk in education of children. Second of all I describe a performance of social protection of children and youth, particularly legal bases, circumstances, actions, equipment and spare education with focus on institutional care. An integral part is a description of work and personality of the curator, his duty of confidentiality, including keeping file documentation.
I consider it very important to mention caring for children in need of special attention, ie children who have educational problems and behavioral disorders, problematic behavior at school, such as truancy, as well as children and young people using addictive substances and alcohol and finally children and young people committing lawless bahavior, especially crime. Therefore, I can not forget to mention the way how to work with difficult children and to mention institutions which continue to work with children professionally and try to help them with the problem.
The last part of my work is about experience, because there I mention several cases of children with various serious problems, where the family with children could not deal with the problem on their own and exercise of state power had to intervene in their upbringing in the form of court ordered educational measures such as judicial oversight and especially institutional or protective care.
Klíčová slova
sociálně právní ochrana, děti a mládež, výchovné problémy, ústavní výchova, kurátor, poruchy chování, náhradní výchova, rodina, protiprávní jednání.
Klíčová slova v angličtině
socially legal protection, children and youth, educational problem, institutional upbringing, curator, malfunctions behaviour, spare upbringing, family, lawless behaviour.
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci jsem se rozhodla popsat práci kurátora dětí a mládeže, který pracuje na Úřadu městské části Praha 14, na oddělení sociálně-právní ochrany dětí a mládeže.
V mé práci se nejprve zaměřuji na rodinu, její funkci, rizika a úlohu ve výchově dětí. Dále popisuji výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže, zejména pak právní základy, okolnosti, opatření, zařízení a náhradní výchovu se zaměřením na ústavní výchovu. Nedílnou součástí je popsání práce a osobnosti kurátora, jeho povinnost mlčenlivosti, včetně vedení spisové dokumentace.
Za velmi důležité dále považuji zmínit péči o děti vyžadující zvýšenou pozornost, tj. děti, které mají výchovné problémy a poruchy chování, problematické chování ve škole, např. záškoláctví, dále děti a mládež zneužívající návykové látky a alkohol a v neposlední řadě i děti a mládež, které se dopouštějí nějakého protiprávního jednání, zejména páchání trestné činnosti. Nemohu proto ani opomenout zmínit se o způsobu práce s problematickými dětmi a zmínit instituce, které s dětmi dále odborně pracují a snaží se jim s jejich problémem pomoci.
V poslední části své práce se zabývám tzv. praxí, neboť zde zmiňuji několik případů dětí s různými závažnými problémy, kde si rodina s dětmi nedokázala sama pomoci a musel do jejich výchovy zasáhnout výkon státní moci v podobě soudem nařízených výchovných opatření jako je např. soudní dohled a zejména pak ústavní či ochranná výchova.
Anotace v angličtině
In my diploma thesis, I decided to describe work of the curator of children and youth, who works at the Municipal Hall of Prague 14, the department of social and legal protection of children and youth.
In my work, first of all, I focus on family, it's function, and the role of risk in education of children. Second of all I describe a performance of social protection of children and youth, particularly legal bases, circumstances, actions, equipment and spare education with focus on institutional care. An integral part is a description of work and personality of the curator, his duty of confidentiality, including keeping file documentation.
I consider it very important to mention caring for children in need of special attention, ie children who have educational problems and behavioral disorders, problematic behavior at school, such as truancy, as well as children and young people using addictive substances and alcohol and finally children and young people committing lawless bahavior, especially crime. Therefore, I can not forget to mention the way how to work with difficult children and to mention institutions which continue to work with children professionally and try to help them with the problem.
The last part of my work is about experience, because there I mention several cases of children with various serious problems, where the family with children could not deal with the problem on their own and exercise of state power had to intervene in their upbringing in the form of court ordered educational measures such as judicial oversight and especially institutional or protective care.
Klíčová slova
sociálně právní ochrana, děti a mládež, výchovné problémy, ústavní výchova, kurátor, poruchy chování, náhradní výchova, rodina, protiprávní jednání.
Klíčová slova v angličtině
socially legal protection, children and youth, educational problem, institutional upbringing, curator, malfunctions behaviour, spare upbringing, family, lawless behaviour.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na úlohu rodiny ve výchově, zejména na rizika v rodině, práce s rodinou a jaká jsou možnosti ji poskytnout pomoc,
- na výkon práce kurátora dětí a mládeže v souvislosti s výkonem sociálně právní ochrany dětí a mládeže se zaměřením na možnosti a opatření a zejména se zaměřením na náhradní výchovu v podobě ústavní či ochranné výchovy,
- na děti vyžadující zvýšenou pozornost, které mají výchovné problémy a poruchy chování a samozřejmě na způsob práce s těmito problematickými dětmi.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění úlohy rodiny na výchově dětí,dále co vše ovlivňuje dítě v jeho životě a proč musí vlastně končit v náhradní péči v podobě nařízené ústavní či ochranné výchovy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na úlohu rodiny ve výchově, zejména na rizika v rodině, práce s rodinou a jaká jsou možnosti ji poskytnout pomoc,
- na výkon práce kurátora dětí a mládeže v souvislosti s výkonem sociálně právní ochrany dětí a mládeže se zaměřením na možnosti a opatření a zejména se zaměřením na náhradní výchovu v podobě ústavní či ochranné výchovy,
- na děti vyžadující zvýšenou pozornost, které mají výchovné problémy a poruchy chování a samozřejmě na způsob práce s těmito problematickými dětmi.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění úlohy rodiny na výchově dětí,dále co vše ovlivňuje dítě v jeho životě a proč musí vlastně končit v náhradní péči v podobě nařízené ústavní či ochranné výchovy.
Seznam doporučené literatury
Krausová, L; Novotná, V. Sociálně - právní ochrana dětí. Praha: ASPI, 2006. ISBN 80-7357-214-1
Matoušek, O., Pazlarová H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-739-8
Mertin, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou dítěte do 12 let. Praha: Portál. 2011. ISBN 978-80-7367-857-9
Pokorná, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-773-2
Matoušek, O., Matoušková, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál. 2011. ISBN 978-80-7367-825-8
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. 2011. ISBN 978-80-7367-871-5
Nešpor, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál. 2007. ISBN 978-80-7367-267-6
Navrátil, P. a kolektiv Romové v české společnosti. Praha: Portál. 2003. ISBN 80-7178-741-8
Seznam doporučené literatury
Krausová, L; Novotná, V. Sociálně - právní ochrana dětí. Praha: ASPI, 2006. ISBN 80-7357-214-1
Matoušek, O., Pazlarová H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-739-8
Mertin, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou dítěte do 12 let. Praha: Portál. 2011. ISBN 978-80-7367-857-9
Pokorná, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-773-2
Matoušek, O., Matoušková, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál. 2011. ISBN 978-80-7367-825-8
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. 2011. ISBN 978-80-7367-871-5
Nešpor, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál. 2007. ISBN 978-80-7367-267-6
Navrátil, P. a kolektiv Romové v české společnosti. Praha: Portál. 2003. ISBN 80-7178-741-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3.prof. Mühlpachr: Otázka krize rodiny.
- odpověděla dobře
prof. Mühlpachr: Jak jste formulovala hypotézy pro své šetření?
- odpověděla částečně