Tato bakalářská práce se zabývá výzkumem připravenosti dětí mateřské školy na vstup do základní školy. Cílem bakalářské práce je zjištění stavu připravenosti dětí v jednotlivých oblastech vzdělávání. Teoretická část práce je zpracována metodou analýzy použité literatury. Pojednává o vývoji předškolního vzdělávání od začátků až po současnou mateřskou školu. Dále je v teoretické části věnován prostor jednotlivým oblastem vývoje dítěte od tří do šesti let. Je zde zpracovaná oblast řeči, hry, sluchového, zrakového a prostorového vnímání, sociální dovednosti, vnímání času, sebeobsluha, samostatnost, práce-schopnost, grafomotorika a kresba. Součástí teoretické části je i oblast spolupráce. V praktické části bakalářské práce je využíván kvalitativní výzkum, metoda strukturované-ho rozhovoru a analýza výsledků. Praktickým přínosem bakalářské práce je získání uceleného obrazu o stavu připravenosti dětí předškolního věku na vstup do základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis is about research of preparedness of kindergarten children for elementary school. The thesis objektive is to determine the status of preparedness of children in individual fields of education.The teoretici part is processed by analysis of used literature. It deals with the progressof pre-school education from the beginning to current kindergarten. The other field of interest in the teoretici part is given to individual fields of child?s progress from the vear of 3 to 6. The speech, games, aural, visual and spatial perception, social skills, perception of time, grooming, independence, ability to work, graphmotor and dra-wing skills are being processed here. The cooperetion is a part of theoretical part too. In practical part of the thesis the qualitative research, the structured interwiew and the analysis of results are used. The practical bendit of the thesis is to obtain comprehensive view of the preparedness status of pre-school children for elementary school.
Klíčová slova
Mateřská škola, základní škola, učitelka mateřské školy, rodiče, klíčové kompetence, rámcový vzdělávací plán, hra, řeč, grafomotorika, kresba, spolupráce, sociální dovednosti.
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, elementary school, kindergartener, parents,key competencies, general education plan, game, speech,graphmotor, drawing, cooperation, social skills.
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá výzkumem připravenosti dětí mateřské školy na vstup do základní školy. Cílem bakalářské práce je zjištění stavu připravenosti dětí v jednotlivých oblastech vzdělávání. Teoretická část práce je zpracována metodou analýzy použité literatury. Pojednává o vývoji předškolního vzdělávání od začátků až po současnou mateřskou školu. Dále je v teoretické části věnován prostor jednotlivým oblastem vývoje dítěte od tří do šesti let. Je zde zpracovaná oblast řeči, hry, sluchového, zrakového a prostorového vnímání, sociální dovednosti, vnímání času, sebeobsluha, samostatnost, práce-schopnost, grafomotorika a kresba. Součástí teoretické části je i oblast spolupráce. V praktické části bakalářské práce je využíván kvalitativní výzkum, metoda strukturované-ho rozhovoru a analýza výsledků. Praktickým přínosem bakalářské práce je získání uceleného obrazu o stavu připravenosti dětí předškolního věku na vstup do základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis is about research of preparedness of kindergarten children for elementary school. The thesis objektive is to determine the status of preparedness of children in individual fields of education.The teoretici part is processed by analysis of used literature. It deals with the progressof pre-school education from the beginning to current kindergarten. The other field of interest in the teoretici part is given to individual fields of child?s progress from the vear of 3 to 6. The speech, games, aural, visual and spatial perception, social skills, perception of time, grooming, independence, ability to work, graphmotor and dra-wing skills are being processed here. The cooperetion is a part of theoretical part too. In practical part of the thesis the qualitative research, the structured interwiew and the analysis of results are used. The practical bendit of the thesis is to obtain comprehensive view of the preparedness status of pre-school children for elementary school.
Klíčová slova
Mateřská škola, základní škola, učitelka mateřské školy, rodiče, klíčové kompetence, rámcový vzdělávací plán, hra, řeč, grafomotorika, kresba, spolupráce, sociální dovednosti.
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, elementary school, kindergartener, parents,key competencies, general education plan, game, speech,graphmotor, drawing, cooperation, social skills.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS - Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- historii a vývoj předškolních zařízení,
- vzdělávací oblasti a klíčové kompetence předškolních dětí,
- vývoj řeči a jazykových schopností, význam logopedie,
- vývoj dětské kresby,
- spolupráce rodiny a mateřské školy.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na připravenost předškoláků na vstup do ZŠ z pohledu učitelek MŠ, rodičů a učitelek ZŠ (elementaristek), provedený metodou rozhovoru.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS - Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- historii a vývoj předškolních zařízení,
- vzdělávací oblasti a klíčové kompetence předškolních dětí,
- vývoj řeči a jazykových schopností, význam logopedie,
- vývoj dětské kresby,
- spolupráce rodiny a mateřské školy.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na připravenost předškoláků na vstup do ZŠ z pohledu učitelek MŠ, rodičů a učitelek ZŠ (elementaristek), provedený metodou rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
Bacus Anne - Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let, Portál, Praha 2004.
Bednářová J. Šmardová V. - Školní zralost, metodický materiál, Brno.
Fichnová K., Szobiová E. - Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí, Portál, Praha 2007.
Fontana David - Psychologie ve školní praxi, Portál, Praha 2010.
Havlík R.,Koťa J. - Sociologie výchovy a školy, Portál, Praha 2007.
Koťátková Soňa - Dítě a mateřská škola, Grada, Praha 2008.
Kutálková Dana - Vývoj dětské řeči krok za krokem, Grada, Praha 2005.
Matějček Zdeněk - Co, kdy a jak ve výchově dětí,Portál, Praha 2000.
Seznam doporučené literatury
Bacus Anne - Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let, Portál, Praha 2004.
Bednářová J. Šmardová V. - Školní zralost, metodický materiál, Brno.
Fichnová K., Szobiová E. - Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí, Portál, Praha 2007.
Fontana David - Psychologie ve školní praxi, Portál, Praha 2010.
Havlík R.,Koťa J. - Sociologie výchovy a školy, Portál, Praha 2007.
Koťátková Soňa - Dítě a mateřská škola, Grada, Praha 2008.
Kutálková Dana - Vývoj dětské řeči krok za krokem, Grada, Praha 2005.
Matějček Zdeněk - Co, kdy a jak ve výchově dětí,Portál, Praha 2000.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr.Vaňková:
Preferujete klasické zápisy do MŠ, nebo jiné formy (např.pohádkové)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr.Sýkora:
Který věk dítěte vidíte jako optimální pro nástup do MŠ
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem