Bakalářská práce je zaměřena na oblast finanční výchovy v rodině. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První zahrnuje vysvětlení pojmů výchova, rodina a finanční gramotnost. Dále klade důraz na nástroje této výchovy - kapesné, spoření, tvorba osobního a rodinného rozpočtu a popisuje možné důsledky nedostatečné výchovy v této oblasti. Druhá část obsahuje případové studie rodinné finanční výchovy. Práce dává rodičům návod, jakým vhodným způsobem začít s výchovou k finanční gramotnosti svých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on issue of family financial education. The work is divided into two parts - theoretical and practical. First one includes explanation of terms as education, family, financial literacy. Furthermore it focuses on ways of this education - pocket money, saving constructing a personal and a family budget and describes possible consequences of insufficient education in this realm. Second part of work contains case studies of financial education in family. The work gives to parents direction how to appropriately begin with education of their own children about financial literacy.
Klíčová slova
rodina, výchova, finanční gramotnost, peníze, kapesné, rozpočet, exekuce
Bakalářská práce je zaměřena na oblast finanční výchovy v rodině. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První zahrnuje vysvětlení pojmů výchova, rodina a finanční gramotnost. Dále klade důraz na nástroje této výchovy - kapesné, spoření, tvorba osobního a rodinného rozpočtu a popisuje možné důsledky nedostatečné výchovy v této oblasti. Druhá část obsahuje případové studie rodinné finanční výchovy. Práce dává rodičům návod, jakým vhodným způsobem začít s výchovou k finanční gramotnosti svých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on issue of family financial education. The work is divided into two parts - theoretical and practical. First one includes explanation of terms as education, family, financial literacy. Furthermore it focuses on ways of this education - pocket money, saving constructing a personal and a family budget and describes possible consequences of insufficient education in this realm. Second part of work contains case studies of financial education in family. The work gives to parents direction how to appropriately begin with education of their own children about financial literacy.
Klíčová slova
rodina, výchova, finanční gramotnost, peníze, kapesné, rozpočet, exekuce
Zadané a zvolné téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení pojmu finanční gramotnost;
- na základní funkce rodiny, zejména výchovnou a ekonomickou;
- na peníze, jako nástroj výchovy k finanční gramotnosti;
- na vhodnost vedení rodinného rozpočtu a jak děti učit hospodaření s penězi;
- na možné důsledky nedostatečné finanční gramotnosti.
Součástí práce bude výzkum zaměřený na zjišťování finanční výchovy v rodině.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolné téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení pojmu finanční gramotnost;
- na základní funkce rodiny, zejména výchovnou a ekonomickou;
- na peníze, jako nástroj výchovy k finanční gramotnosti;
- na vhodnost vedení rodinného rozpočtu a jak děti učit hospodaření s penězi;
- na možné důsledky nedostatečné finanční gramotnosti.
Součástí práce bude výzkum zaměřený na zjišťování finanční výchovy v rodině.
Seznam doporučené literatury
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Kraus, B., Jůzl, J., Tannenbergerová, M. Teorie výchovy. Brno: IMS, 2011.
Laniado, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002.
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie dětství a dospívání I.Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
Vybíhal, V. a kol. Slabikář finanční gramotnosti. Praha: COFET, 2011.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Kraus, B., Jůzl, J., Tannenbergerová, M. Teorie výchovy. Brno: IMS, 2011.
Laniado, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002.
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie dětství a dospívání I.Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
Vybíhal, V. a kol. Slabikář finanční gramotnosti. Praha: COFET, 2011.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - jaké jsou důsledky nedostatečné finanční gramotnosti - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - využití výsledků práce v praxi - odpověděla vyčerpávajícím způsobem