Tato bakalářská práce je věnována problematice finanční gramotnosti žáků základních škol. V teoretické části práce rozdělené do tří kapitol nejdříve vymezuji základní pojmy, jako je finanční gramotnost, finanční vzdělávání a finanční kvalifikace. Následně se zabývám sociálními aspekty finanční gramotnosti, především problematikou předlužení občanů a s tím souvisejícími sociálními riziky v podobě zvýšeného výskytu sociálně patologických jevů a sociálního vyloučení. A nakonec popisuji možnosti formování finanční gramotnosti prostřednictvím dvou základních nástrojů, výchovy a vzdělávání. Cílem praktické části bakalářské práce je provést analýzu úrovně finanční gramotnosti žáků druhého stupně základní školy. Výzkum byl proveden metodou dotazníkového šetření a nejdůležitější výzkumná zjištění a závěry šetření jsou uvedeny v poslední kapitole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dedicated to the financial literacy of primary school students. The theoretical part is divided into three chapters. First chapter defines the basic terms such as financial literacy, financial education and financial qualification. Then it deals with the social aspects of financial literacy, especially with the issue of overindebtedness of citizens and its related social risks in the form of increased occurrence of socially pathological phenomena and social exclusion. And finally, it deals with the possibilities of describing the formation of financial literacy through two basic tools, upbringing and education. The aim of the practical part of this bachelor thesis is to analyze the level of financial literacy of students on the second grade of primary school. The research was carried out through a questionnaire survey and the most important findings and conclusions of the survey are presented in the last chapter.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, základní škola, Národní strategie finančního vzdělávání, Standardy finanční gramotnosti, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, kapesné, zadlužení, předlužení, dluhová past
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, primary school, National strategy of financial education, Financial literacy standards, Framework education programme for elementary education, pocket money, indebtedness, overindebtedness, debt trap
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je věnována problematice finanční gramotnosti žáků základních škol. V teoretické části práce rozdělené do tří kapitol nejdříve vymezuji základní pojmy, jako je finanční gramotnost, finanční vzdělávání a finanční kvalifikace. Následně se zabývám sociálními aspekty finanční gramotnosti, především problematikou předlužení občanů a s tím souvisejícími sociálními riziky v podobě zvýšeného výskytu sociálně patologických jevů a sociálního vyloučení. A nakonec popisuji možnosti formování finanční gramotnosti prostřednictvím dvou základních nástrojů, výchovy a vzdělávání. Cílem praktické části bakalářské práce je provést analýzu úrovně finanční gramotnosti žáků druhého stupně základní školy. Výzkum byl proveden metodou dotazníkového šetření a nejdůležitější výzkumná zjištění a závěry šetření jsou uvedeny v poslední kapitole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dedicated to the financial literacy of primary school students. The theoretical part is divided into three chapters. First chapter defines the basic terms such as financial literacy, financial education and financial qualification. Then it deals with the social aspects of financial literacy, especially with the issue of overindebtedness of citizens and its related social risks in the form of increased occurrence of socially pathological phenomena and social exclusion. And finally, it deals with the possibilities of describing the formation of financial literacy through two basic tools, upbringing and education. The aim of the practical part of this bachelor thesis is to analyze the level of financial literacy of students on the second grade of primary school. The research was carried out through a questionnaire survey and the most important findings and conclusions of the survey are presented in the last chapter.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, základní škola, Národní strategie finančního vzdělávání, Standardy finanční gramotnosti, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, kapesné, zadlužení, předlužení, dluhová past
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, primary school, National strategy of financial education, Financial literacy standards, Framework education programme for elementary education, pocket money, indebtedness, overindebtedness, debt trap
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vymezení pojmu finanční gramotnost, charakteristiku jejich jednotlivých složek a postavení finanční gramotnosti v rámci průřezových témat a Rámcových vzdělávacích plánů,
- význam a přínos finančního vzdělávání,
- seznámení se s Národní strategií finančního vzdělávání a Koncepcí rozvoje finanční gramotnosti na základních a středních školách.
Součástí práce bude výzkum provedený u žáků druhého stupně ZŠ zaměřený na zjištění jejich úrovně finanční gramotnosti a možnosti využití získaných poznatků v praxi, tj. každodenním životě.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vymezení pojmu finanční gramotnost, charakteristiku jejich jednotlivých složek a postavení finanční gramotnosti v rámci průřezových témat a Rámcových vzdělávacích plánů,
- význam a přínos finančního vzdělávání,
- seznámení se s Národní strategií finančního vzdělávání a Koncepcí rozvoje finanční gramotnosti na základních a středních školách.
Součástí práce bude výzkum provedený u žáků druhého stupně ZŠ zaměřený na zjištění jejich úrovně finanční gramotnosti a možnosti využití získaných poznatků v praxi, tj. každodenním životě.
Seznam doporučené literatury
BERNÝ, L.,CIPROVÁ, J., MERTIN, V. Finanční gramotnost I.: praktické náměty k výuce finanční gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.
BERNÝ, L., CIPROVÁ, J., MERTIN, V. Finanční gramotnost II.: praktické náměty k výuce finanční gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.
BRABEC, J. a kol. Finanční gramotnost - srozumitelně a bez překážek. Plzeň: ABC finančního vzdělávání, 2011.
JAKEŠ, P. Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2011.
KIOSAKI, R. T. Bohaté dítě, chytré dítě - nastartujte své děti k finančnímu myšlení. Praha: Pragma, 2003.
NOVESKÝ, I. a kol. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. Praha: Cofet, 2009.
SKOŘEPA, M., SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2008.
ŠKVÁRA, M. Finanční gramotnost. Praha: M. Škvára, 2011.
Strategie finančního vzdělávání - koncepční materiál vytvořený MF
Dostupný na: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/Strategie_Fin vzdelavani_CR.pdf
Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách.
Dostupný na: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BERNÝ, L.,CIPROVÁ, J., MERTIN, V. Finanční gramotnost I.: praktické náměty k výuce finanční gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.
BERNÝ, L., CIPROVÁ, J., MERTIN, V. Finanční gramotnost II.: praktické náměty k výuce finanční gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.
BRABEC, J. a kol. Finanční gramotnost - srozumitelně a bez překážek. Plzeň: ABC finančního vzdělávání, 2011.
JAKEŠ, P. Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2011.
KIOSAKI, R. T. Bohaté dítě, chytré dítě - nastartujte své děti k finančnímu myšlení. Praha: Pragma, 2003.
NOVESKÝ, I. a kol. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. Praha: Cofet, 2009.
SKOŘEPA, M., SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2008.
ŠKVÁRA, M. Finanční gramotnost. Praha: M. Škvára, 2011.
Strategie finančního vzdělávání - koncepční materiál vytvořený MF
Dostupný na: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/Strategie_Fin vzdelavani_CR.pdf
Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách.
Dostupný na: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucí a oponentky bakalářské práce
- nebyly součástí posudku
3. Mgr. Vavřík: Které faktory zvyšují naléhavost finanční gramotnosti.
- odpověděla dobře