Bakalářská práce Postoj společnosti k fyzickým trestům na dětech pojednává
o pravděpodobných příčinách trestání dětí jejich rodiči, vychovateli či pečovateli. Práce se zabývá například otázkami, zda je vhodné děti trestat, jaký vliv mají tresty na psychiku dětí, zda lze vychovávat i bez použití fyzických trestů. Práce popisuje nejdůležitější problémy s užíváním fyzických trestů a hledá možnosti sociální pedagogiky při výchově bez trestů. Dále práce pátrá po příčinách tvrdého fyzického trestání a sleduje, jak se jednotliví respondenti s těmito zkušenostmi vyrovnávají a jestli je následně přenášejí do výchovy svých vlastních dětí a výchovy svých klientů
(v případě pracovníků v sociálních službách).
Anotace v angličtině
The bachelor thesis titled Attitude of society towards corporal punishment against children deals with probable causes of punishing children by their parents, educators or carers. This work deals for example with questions whether it is advisable to punish children, what effect do punishments have on children's psyche, whether it is possible to bring up even without using corporal punishments. This work describes the most important problems connected with using corporal punishments and seeks options of social pedagogy during the upbringing without the punishments. The work also looks for the causes of severe physical punishment and monitors how the individual respondents cope with these experiences and if it is transferred to the upbringing of their own children and to the education of their clients (in case of social services workers).
Bakalářská práce Postoj společnosti k fyzickým trestům na dětech pojednává
o pravděpodobných příčinách trestání dětí jejich rodiči, vychovateli či pečovateli. Práce se zabývá například otázkami, zda je vhodné děti trestat, jaký vliv mají tresty na psychiku dětí, zda lze vychovávat i bez použití fyzických trestů. Práce popisuje nejdůležitější problémy s užíváním fyzických trestů a hledá možnosti sociální pedagogiky při výchově bez trestů. Dále práce pátrá po příčinách tvrdého fyzického trestání a sleduje, jak se jednotliví respondenti s těmito zkušenostmi vyrovnávají a jestli je následně přenášejí do výchovy svých vlastních dětí a výchovy svých klientů
(v případě pracovníků v sociálních službách).
Anotace v angličtině
The bachelor thesis titled Attitude of society towards corporal punishment against children deals with probable causes of punishing children by their parents, educators or carers. This work deals for example with questions whether it is advisable to punish children, what effect do punishments have on children's psyche, whether it is possible to bring up even without using corporal punishments. This work describes the most important problems connected with using corporal punishments and seeks options of social pedagogy during the upbringing without the punishments. The work also looks for the causes of severe physical punishment and monitors how the individual respondents cope with these experiences and if it is transferred to the upbringing of their own children and to the education of their clients (in case of social services workers).
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené
k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zkušenosti s fyzickými tresty z dětství;
- na hledání odpovědi na otázku, fyzické trestání dětí - ano či ne?!
- na možnosti sociální pedagogiky při výchově bez trestů.
Součástí práce bude sociologické šetření zaměřené na zjištění postoje vybrané sociální skupiny na fyzické tresty dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené
k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zkušenosti s fyzickými tresty z dětství;
- na hledání odpovědi na otázku, fyzické trestání dětí - ano či ne?!
- na možnosti sociální pedagogiky při výchově bez trestů.
Součástí práce bude sociologické šetření zaměřené na zjištění postoje vybrané sociální skupiny na fyzické tresty dětí.
Seznam doporučené literatury
Kovařík, J., Dětství a ohrožené děti. Praha: VÚPSV, 1992.
Matějček, Z., Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994.
Matějček, Z., Po dobrém nebo po zlém? O výchovných odměnách a trestech. Praha: Portál, 1991.
Prekopová, J. Schweizerová, Ch., Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál, 2008.
Rogge, J., Děti potřebují hranice. Praha: Portál, 2009.
Vaníčková, E., Tělesné tresty dětí: Definice-popis-následky, Praha: Grada Publishing, 2004.
Seznam doporučené literatury
Kovařík, J., Dětství a ohrožené děti. Praha: VÚPSV, 1992.
Matějček, Z., Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994.
Matějček, Z., Po dobrém nebo po zlém? O výchovných odměnách a trestech. Praha: Portál, 1991.
Prekopová, J. Schweizerová, Ch., Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál, 2008.
Rogge, J., Děti potřebují hranice. Praha: Portál, 2009.
Vaníčková, E., Tělesné tresty dětí: Definice-popis-následky, Praha: Grada Publishing, 2004.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - výsledky výzkumného šetření - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - zkušenosti z pracoviště, typy dětí - (Klokánek) - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Jůzlová - období vzdoru dítěte - odpověděla vyčerpávajícím způsobem