Bakalářská práce Sociálně aktivizační služby pro rodiny v nepříznivé situaci popisuje rodiny, ve kterých je služba poskytována. Věnuje se rodině, hodnotám, výchově, vlivům, které na situaci v rodině působí, míře ohrožení dětí z hlediska dlouhodobého působení nepříznivé situace v rodině. Mapuje potřeby rodin, které službu využívají. Získaná data jsou analyzována pomocí dostupných materiálů, kazuistik rodin a rozhovorů s pracovníky Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a pracovníky Orgánu sociálně právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis called Social activation services for families in adverse situation describes families in which is service provided. The thesis concentrates on families, values, upbrin-ging and factors that affect the situation in the family and level of threat to children's long-term effect of adverse situation in the family. It identifies the needs of families who use the service. The acquired data are analyzed by using available materials, family case reports and interviews with employees of social activation service for families with children and employees of social and legal protection of children authorities.
Klíčová slova
Klíčová slova: rodina, hodnoty, funkce rodiny, vývoj dítěte, právní ochrana dětí, sanace rodiny, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi
Klíčová slova v angličtině
Key words: family, values, family function, child development, legal protection of chil-dren, family rehabilitation, social activation services for families with children
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Sociálně aktivizační služby pro rodiny v nepříznivé situaci popisuje rodiny, ve kterých je služba poskytována. Věnuje se rodině, hodnotám, výchově, vlivům, které na situaci v rodině působí, míře ohrožení dětí z hlediska dlouhodobého působení nepříznivé situace v rodině. Mapuje potřeby rodin, které službu využívají. Získaná data jsou analyzována pomocí dostupných materiálů, kazuistik rodin a rozhovorů s pracovníky Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a pracovníky Orgánu sociálně právní ochrany dětí.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis called Social activation services for families in adverse situation describes families in which is service provided. The thesis concentrates on families, values, upbrin-ging and factors that affect the situation in the family and level of threat to children's long-term effect of adverse situation in the family. It identifies the needs of families who use the service. The acquired data are analyzed by using available materials, family case reports and interviews with employees of social activation service for families with children and employees of social and legal protection of children authorities.
Klíčová slova
Klíčová slova: rodina, hodnoty, funkce rodiny, vývoj dítěte, právní ochrana dětí, sanace rodiny, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi
Klíčová slova v angličtině
Key words: family, values, family function, child development, legal protection of chil-dren, family rehabilitation, social activation services for families with children
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- sociálně aktiviziční služby pro rodiny s dětmi a jejich zákonné vymezení;
- činitele působící v této službě (rodiče, děti, pracovníky, spolupracující organizace);
- vlivy působící na sociální situaci v rodině (prostředí, výchova);
- hodnoty, které by měl člověk mít ve významu prevence nepříznivé sociální situace.
Výzkum bude probíhat v rodinách, které jsou v péči Občanského sdružení Krok v Kyjově a bude orientovaný na zmapování potřeb rodin, které služby preferují.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- sociálně aktiviziční služby pro rodiny s dětmi a jejich zákonné vymezení;
- činitele působící v této službě (rodiče, děti, pracovníky, spolupracující organizace);
- vlivy působící na sociální situaci v rodině (prostředí, výchova);
- hodnoty, které by měl člověk mít ve významu prevence nepříznivé sociální situace.
Výzkum bude probíhat v rodinách, které jsou v péči Občanského sdružení Krok v Kyjově a bude orientovaný na zmapování potřeb rodin, které služby preferují.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z., Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008.
Biddulph, S., Proč jsou šťastné děti šťastné. 4. vyd. Praha: Portál, 2008.
Doňková, O., Novotný J. S., Vývojová psychologie pro sociální pedagogy. Brno: IMS, 2009.
Eyerovi, L. a R., Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2007.
Giddens, A., Sociologie. 1. vyd. Praha: Argo, 1999.
Hájek, B., Hofbauer B., Pávková J., Pedagogické ovlivňování volného času-- Současné trendy ve výchově. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
Hartl, P., Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Budka, 1993.
Helus, Z., Psychologické problémy socializace osobnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
Koenig, L. J., Chytrá výchova. Praha: Portál, 2004.
Kraus, B., Základy soc. pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
Leman, K., Sourozenecké konstelace. 3. vyd. Praha: Portál, 2006.
Matějček, Z., Co děti nejvíc potřebují. 5. vyd. Praha: Portál, 2008.
Matějček, Z., O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994.
Pávková, Jiřina a kolektiv, Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008.
Prekopová, J., Schweizerová Ch., Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. 5. vyd. Praha: Portál, 2008.
Říčan, P., Psychologie. 3., doplněné a upravené vyd., Praha: Portál 2009.
Satirová, V., Kniha o rodině. 2.vyd. Praha: Práh, 2006.
Zákon 94/1963 Sb., o rodině
Zákon 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z., Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008.
Biddulph, S., Proč jsou šťastné děti šťastné. 4. vyd. Praha: Portál, 2008.
Doňková, O., Novotný J. S., Vývojová psychologie pro sociální pedagogy. Brno: IMS, 2009.
Eyerovi, L. a R., Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2007.
Giddens, A., Sociologie. 1. vyd. Praha: Argo, 1999.
Hájek, B., Hofbauer B., Pávková J., Pedagogické ovlivňování volného času-- Současné trendy ve výchově. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
Hartl, P., Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Budka, 1993.
Helus, Z., Psychologické problémy socializace osobnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
Koenig, L. J., Chytrá výchova. Praha: Portál, 2004.
Kraus, B., Základy soc. pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
Leman, K., Sourozenecké konstelace. 3. vyd. Praha: Portál, 2006.
Matějček, Z., Co děti nejvíc potřebují. 5. vyd. Praha: Portál, 2008.
Matějček, Z., O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994.
Pávková, Jiřina a kolektiv, Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008.
Prekopová, J., Schweizerová Ch., Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. 5. vyd. Praha: Portál, 2008.
Říčan, P., Psychologie. 3., doplněné a upravené vyd., Praha: Portál 2009.
Satirová, V., Kniha o rodině. 2.vyd. Praha: Práh, 2006.
Zákon 94/1963 Sb., o rodině
Zákon 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr.Vaňková:
Asistované setkávání a možnosti zapojení mediátorů.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem