Bakalářská práce legislativně vymezuje, charakterizuje a specifikuje formy náhradní péče, obsahuje statistiky počtu dětí umístěných do náhradních rodin a v ústavních zařízeních. Tato práce předkládá údaje zjištěné kvalitativním výzkumem o motivaci pěstounů pro přijetí dítěte do pěstounské péče, obtíže, se kterými se pěstouni setkávají, jejich reálné potřeby, ekonomické podmínky, počty dětí, které vychovávají a jaké mají problémy.
Anotace v angličtině
This Bacher´s Thesis classifies, characterizes and specifies the forms of substitute care in terms of legislation. It contains statistics of the number of children placed in substitute families and children in institutional facilities. This thesis presents data obtained by means of qualitative research concerning the motivation of foster parents to accept a child for substitute care, difficulties that foster parents face, their real needs, economic conditions, a number of children they bring up, and problems they have.
Klíčová slova
Pěstoun, pečující osoba, náhradní péče, pěstounská péče, ústavní péče, rodina, pěstounská rodina, zařízení, potřeby dítěte.
Klíčová slova v angličtině
A foster parent, a caring person, substitute care, foster care, institutional care, a family, a foster family, a facility, child´s needs.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce legislativně vymezuje, charakterizuje a specifikuje formy náhradní péče, obsahuje statistiky počtu dětí umístěných do náhradních rodin a v ústavních zařízeních. Tato práce předkládá údaje zjištěné kvalitativním výzkumem o motivaci pěstounů pro přijetí dítěte do pěstounské péče, obtíže, se kterými se pěstouni setkávají, jejich reálné potřeby, ekonomické podmínky, počty dětí, které vychovávají a jaké mají problémy.
Anotace v angličtině
This Bacher´s Thesis classifies, characterizes and specifies the forms of substitute care in terms of legislation. It contains statistics of the number of children placed in substitute families and children in institutional facilities. This thesis presents data obtained by means of qualitative research concerning the motivation of foster parents to accept a child for substitute care, difficulties that foster parents face, their real needs, economic conditions, a number of children they bring up, and problems they have.
Klíčová slova
Pěstoun, pečující osoba, náhradní péče, pěstounská péče, ústavní péče, rodina, pěstounská rodina, zařízení, potřeby dítěte.
Klíčová slova v angličtině
A foster parent, a caring person, substitute care, foster care, institutional care, a family, a foster family, a facility, child´s needs.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- charakteristiku obou forem náhradní výchovy (specifika pěstounské a ústavní péče);
- legislativní situaci;
- vliv prostředí na výchovu dětí v náhradních rodinách a v ústavní péči;
- vliv náhradní péče na psychický vývoj dítěte (kognitivní a socio-emoční vývoj, psychiatrické poruchy).
Součástí práce bude výzkum formou dotazníku a rozhovoru s "náhradními rodiči", popříp. zástupci organizací zaměřených na náhradní rodinnou péči, orientovaný na zmapování reálných potřeb pěstounů, jejich povědomí o právech a poskytovaných službách v oblasti náhradní rodinné péče a v neposlední řadě sdělení jejich dosavadních zkušeností (příp. postřehů) spojených s výkonem náhradní péče, poskytováním či dostupností sociálních služeb. Práce bude případně doplněna kazuistikou.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- charakteristiku obou forem náhradní výchovy (specifika pěstounské a ústavní péče);
- legislativní situaci;
- vliv prostředí na výchovu dětí v náhradních rodinách a v ústavní péči;
- vliv náhradní péče na psychický vývoj dítěte (kognitivní a socio-emoční vývoj, psychiatrické poruchy).
Součástí práce bude výzkum formou dotazníku a rozhovoru s "náhradními rodiči", popříp. zástupci organizací zaměřených na náhradní rodinnou péči, orientovaný na zmapování reálných potřeb pěstounů, jejich povědomí o právech a poskytovaných službách v oblasti náhradní rodinné péče a v neposlední řadě sdělení jejich dosavadních zkušeností (příp. postřehů) spojených s výkonem náhradní péče, poskytováním či dostupností sociálních služeb. Práce bude případně doplněna kazuistikou.
Seznam doporučené literatury
Archer, C. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001.
Matějček, Z. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999.
Matoušek, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999.
Novotná, V., Burdová, E., Brabenec, F. Zákon o sociálně právní ochraně dětí. Praha: Linde, 2000.
Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007.
Asociace vzdělavatelů v sociální práci: Sociální práce. Děti a náhradní výchovná péče. Brno: ISSN, 2/2003.
Další literatura bude obsažena v "Projektu bakalářské práce" a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Archer, C. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001.
Matějček, Z. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999.
Matoušek, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999.
Novotná, V., Burdová, E., Brabenec, F. Zákon o sociálně právní ochraně dětí. Praha: Linde, 2000.
Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007.
Asociace vzdělavatelů v sociální práci: Sociální práce. Děti a náhradní výchovná péče. Brno: ISSN, 2/2003.
Další literatura bude obsažena v "Projektu bakalářské práce" a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - motivy pěstounské péče - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - pozitiva ústavní péče - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - výsledky výzkumného šetření - odpověděla vyčerpávajícím způsobem