Cílem této práce je popis a analýza sociálně patologického jevu - kyberšikany na sociálních sítích u žáků středních škol. Práce popisuje základní pojmy a souvislosti tradiční šikany a kyberšikany, jejich vzájemný vztah, specifika kyberšikany, její společenské následky a primární prevence kyberšikany. Dále jsou v práci vymezeny sociální sítě a jejich vztah ke kyberšikaně. Praktická část zahrnuje výzkum kyberšikany u žáků středních škol, zaměřený na následky kyberšikany, účinnost primární prevence, osobu agresora, pocity obětí a pří-padnou spojitost šikany a kyberšikany.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor thesis si to describe and analyse social pathologic phenomenon - cyberbullying on the social networking sites among high school students. The thesis defines basic terms and connections between traditional bullying and cyberbullying, their mutual relation, specifics of cyberbullying, its social consequences and primary prevention of cyberbullying. Furthermore, the thesis outlines social networking sites and their relations to cyberbullying. Practical part of the thesis contains cyberbullying among high school students survey focused on consequences of cyberbullying, efficiency of primary preventi-on, the person of aggressor, victim's feelings a possible connection between bullying and cyberbullying.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, sociální sítě, agresivita
Klíčová slova v angličtině
bullying, cyberbullying, social networking sites, aggression
Rozsah průvodní práce
84
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je popis a analýza sociálně patologického jevu - kyberšikany na sociálních sítích u žáků středních škol. Práce popisuje základní pojmy a souvislosti tradiční šikany a kyberšikany, jejich vzájemný vztah, specifika kyberšikany, její společenské následky a primární prevence kyberšikany. Dále jsou v práci vymezeny sociální sítě a jejich vztah ke kyberšikaně. Praktická část zahrnuje výzkum kyberšikany u žáků středních škol, zaměřený na následky kyberšikany, účinnost primární prevence, osobu agresora, pocity obětí a pří-padnou spojitost šikany a kyberšikany.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor thesis si to describe and analyse social pathologic phenomenon - cyberbullying on the social networking sites among high school students. The thesis defines basic terms and connections between traditional bullying and cyberbullying, their mutual relation, specifics of cyberbullying, its social consequences and primary prevention of cyberbullying. Furthermore, the thesis outlines social networking sites and their relations to cyberbullying. Practical part of the thesis contains cyberbullying among high school students survey focused on consequences of cyberbullying, efficiency of primary preventi-on, the person of aggressor, victim's feelings a possible connection between bullying and cyberbullying.
Klíčová slova
šikana, kyberšikana, sociální sítě, agresivita
Klíčová slova v angličtině
bullying, cyberbullying, social networking sites, aggression
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- definici šikany a kyberšikany a jejich vzájemného sémantického vztahu,
- povahu a jednotlivé formy kyberšikany,
- sociální následky kyberšikany,
- primární prevenci kyberšikany.
Empirickou částí bakalářské práce bude šetření zaměřené na zjištění výskytu vybraných forem kyberšikany, které se objevují na sociálních sítích, zejména "rozohňování" (flaming), pomlouvání (denigration), odhalení a podvod (outing a trickery) u žáků středních škol.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- definici šikany a kyberšikany a jejich vzájemného sémantického vztahu,
- povahu a jednotlivé formy kyberšikany,
- sociální následky kyberšikany,
- primární prevenci kyberšikany.
Empirickou částí bakalářské práce bude šetření zaměřené na zjištění výskytu vybraných forem kyberšikany, které se objevují na sociálních sítích, zejména "rozohňování" (flaming), pomlouvání (denigration), odhalení a podvod (outing a trickery) u žáků středních škol.
Seznam doporučené literatury
Bauman, S.: Cyberbullying: What Counselors Need to Know, Alexandria: American Counseling Association, 2011.
Kolář, M.: Bolest šikanování : Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách, Praha : Portál, 2001.
Kowalski, M., R., Limber, P.,S., Agatson, W.,P.,: Cyberbullying: Bullying in the Digital Age, Wiley-Blackwell, 2012.
Rogers, V.: Kyberšikana: Pracovní materiály pro učitele, žáky i studenty, Praha: Portál, 2011.
Vašutová, M.: Proměny šikany ve světle nových medií, Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 2010.
Časopis e-Pedagogium dostupný z www.pdf.upol.cz
Internetové stránky Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci dostupné z www.prvok.upol.cz a portálu www.e-bezpeci.cz
Internetové stránky University of Calgary, Cyberbullying in High Schools: A Study of Students´ Behaviors and Beliefs about This New Phenomenon, Qing Li, University of Calgary, Calgary, Canada dostupné z http://people.ucalgary.ca/
qinli/publication/2010cyber_behavior_belief_JAMT%20final.pdf
Seznam doporučené literatury
Bauman, S.: Cyberbullying: What Counselors Need to Know, Alexandria: American Counseling Association, 2011.
Kolář, M.: Bolest šikanování : Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách, Praha : Portál, 2001.
Kowalski, M., R., Limber, P.,S., Agatson, W.,P.,: Cyberbullying: Bullying in the Digital Age, Wiley-Blackwell, 2012.
Rogers, V.: Kyberšikana: Pracovní materiály pro učitele, žáky i studenty, Praha: Portál, 2011.
Vašutová, M.: Proměny šikany ve světle nových medií, Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 2010.
Časopis e-Pedagogium dostupný z www.pdf.upol.cz
Internetové stránky Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci dostupné z www.prvok.upol.cz a portálu www.e-bezpeci.cz
Internetové stránky University of Calgary, Cyberbullying in High Schools: A Study of Students´ Behaviors and Beliefs about This New Phenomenon, Qing Li, University of Calgary, Calgary, Canada dostupné z http://people.ucalgary.ca/
qinli/publication/2010cyber_behavior_belief_JAMT%20final.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek: Tresty při výchově dětí.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
dr. Vaňková: Role rodičů ve vztahu ke kyberšikaně.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem