Bakalářská práce se zabývá sexuální výchovou dětí a mládeže. Hlavním cílem bakalářské práce bylo nalézt odpověď na otázku, zda sexuální výchova dětí a mládeže je v České republice na odpovídající úrovni a v souladu s věkovými zvláštnostmi dětí i s všeobecným světovým trendem. V teoretické části práce byla představena základní teoretická pojetí fenoménu dospívání a bylo naznačeno, jak se sexuální výchova vyvíjela ve světě a také v naší zemi. Práce se věnuje počátkům sexuologie u nás a zároveň jsem naznačila, jak se sexuologie vyvíjela i ve druhé polovině 20století. V praktické části byla provedena empirická sonda, která ukazuje, jakým způsobem se k sexuální výchově ve školách přistupuje, a zda se jedná o způsob ustálený.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the children and youth sex education. The main objective of this thesis was answer the question of whether sexual education of children and youth in the Czech Republic is on the approprivate level and in accordance with the age specificities of children, and if it is comparable with widespread world trends. In the theoretical part of the thesis some fundamental theoretical concepts were presented as well as the way in which sexual education in the developed countries has developed. Thesis also deals with the origins and development of sexuology in the Czech Republic in the second half of the 20th century. The practical part consisted of empirical study, which shows the way in which sex education in schools is approached.
Klíčová slova
dospívání, Freud, Gessel, Hynie, pohlaví, rodina, sexuální výchova, sexuologie, škola
Klíčová slova v angličtině
adolescence, family, Freud, Gessel, Hynie, school, sex, sex education, sexology
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá sexuální výchovou dětí a mládeže. Hlavním cílem bakalářské práce bylo nalézt odpověď na otázku, zda sexuální výchova dětí a mládeže je v České republice na odpovídající úrovni a v souladu s věkovými zvláštnostmi dětí i s všeobecným světovým trendem. V teoretické části práce byla představena základní teoretická pojetí fenoménu dospívání a bylo naznačeno, jak se sexuální výchova vyvíjela ve světě a také v naší zemi. Práce se věnuje počátkům sexuologie u nás a zároveň jsem naznačila, jak se sexuologie vyvíjela i ve druhé polovině 20století. V praktické části byla provedena empirická sonda, která ukazuje, jakým způsobem se k sexuální výchově ve školách přistupuje, a zda se jedná o způsob ustálený.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the children and youth sex education. The main objective of this thesis was answer the question of whether sexual education of children and youth in the Czech Republic is on the approprivate level and in accordance with the age specificities of children, and if it is comparable with widespread world trends. In the theoretical part of the thesis some fundamental theoretical concepts were presented as well as the way in which sexual education in the developed countries has developed. Thesis also deals with the origins and development of sexuology in the Czech Republic in the second half of the 20th century. The practical part consisted of empirical study, which shows the way in which sex education in schools is approached.
Klíčová slova
dospívání, Freud, Gessel, Hynie, pohlaví, rodina, sexuální výchova, sexuologie, škola
Klíčová slova v angličtině
adolescence, family, Freud, Gessel, Hynie, school, sex, sex education, sexology
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad
publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- uvedení do problému sexuální výchovy mládeže. Výklad pojmů, historický přehled
- způsoby sexuální výchovy dětí a mládeže u našich sousedů, tj. v Evropě,
- jak realizovat sexuální výchovu, čili co si myslím, že by se mělo změnit, popřípadě jak děti, resp. mládež vychovávat.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na řešení současných problémů sexuální výchovy mládeže.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad
publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- uvedení do problému sexuální výchovy mládeže. Výklad pojmů, historický přehled
- způsoby sexuální výchovy dětí a mládeže u našich sousedů, tj. v Evropě,
- jak realizovat sexuální výchovu, čili co si myslím, že by se mělo změnit, popřípadě jak děti, resp. mládež vychovávat.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na řešení současných problémů sexuální výchovy mládeže.
Seznam doporučené literatury
JANIŠ, K., TÄUBNER, V.: Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999
MARÁDOVÁ, E. et. al. Průvodce výchovou ke zdravému životnímu stylu - experiment MŠMT ČR. Metodický materiál pro učitele. Praha : MŠMT, 1995. 140 s.
MARÁDOVÁ, E.: Výchova ke zdravému životnímu stylu v přípravě učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. In Problematika výchovy dětí a mládeže ke zdravému způsobu života v evropských zemích. Sborník příspěvků z 1. mezinárodní konference evropských zemích. Masarykova univerzita v Brně, 1997, s. 41-45.
MARÁDOVÁ, E. 2002. The Role of Teacher in Preventing Children from Sexual Abuse. (Úloha pedagoga v prevenci sexuálního zneužívání dětí - výsledky výzkumné studie). 3rd East-West Conference Child Sexual Abuse, Sexual Violence. Praha, 15. - 18.9.2002.
PŠENIČKA, O.: Sexuální výchova v rodině. Pardubice : Hnutí Rodina, 1994.
SMOLÍKOVÁ, K. - HAJNOVÁ, R.: Než se dítě zeptá ... Program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha, Portál 1997.
TÄUBNER, V.: Sexuální výchova na základní škole jako součást výchovy k partnerství, manželství a rodičovství. Cíle a poslání sexuální výchovy v ČR. - Referát z kongresu k sexuální výchově, Pardubice, 1993.
TÄUBNER, V.: Metodika sexuální výchovy pro učitele, vychovatele, rodiče a studenty učitelství. Praha : Státní zdravotní ústav, 1996.
UZEL, R.: Sexuální výchova u nás a v Evropě. In: 4. kongres k sexuální výchově (Sborník referátů) Pardubice : SPRSV 1996, 62.
VOJTOVÁ, I.: Výchova k rodičovství v praxi 1. stupně základní školy. - Referát z kongresu k sexuální výchově, Pardubice 1995.
VOJTOVÁ, I.: Rodiče v praxi sexuální výchovy. - Referát z kongresu k sexuální výchově, Pardubice 1997.
ZVĚŘINA, J.: Zpráva o semináři SPRSV. Zprávy společnosti, Praha, Česká společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, č. 6, 1993.
Seznam doporučené literatury
JANIŠ, K., TÄUBNER, V.: Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999
MARÁDOVÁ, E. et. al. Průvodce výchovou ke zdravému životnímu stylu - experiment MŠMT ČR. Metodický materiál pro učitele. Praha : MŠMT, 1995. 140 s.
MARÁDOVÁ, E.: Výchova ke zdravému životnímu stylu v přípravě učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. In Problematika výchovy dětí a mládeže ke zdravému způsobu života v evropských zemích. Sborník příspěvků z 1. mezinárodní konference evropských zemích. Masarykova univerzita v Brně, 1997, s. 41-45.
MARÁDOVÁ, E. 2002. The Role of Teacher in Preventing Children from Sexual Abuse. (Úloha pedagoga v prevenci sexuálního zneužívání dětí - výsledky výzkumné studie). 3rd East-West Conference Child Sexual Abuse, Sexual Violence. Praha, 15. - 18.9.2002.
PŠENIČKA, O.: Sexuální výchova v rodině. Pardubice : Hnutí Rodina, 1994.
SMOLÍKOVÁ, K. - HAJNOVÁ, R.: Než se dítě zeptá ... Program sexuální výchovy dětí předškolního věku. Praha, Portál 1997.
TÄUBNER, V.: Sexuální výchova na základní škole jako součást výchovy k partnerství, manželství a rodičovství. Cíle a poslání sexuální výchovy v ČR. - Referát z kongresu k sexuální výchově, Pardubice, 1993.
TÄUBNER, V.: Metodika sexuální výchovy pro učitele, vychovatele, rodiče a studenty učitelství. Praha : Státní zdravotní ústav, 1996.
UZEL, R.: Sexuální výchova u nás a v Evropě. In: 4. kongres k sexuální výchově (Sborník referátů) Pardubice : SPRSV 1996, 62.
VOJTOVÁ, I.: Výchova k rodičovství v praxi 1. stupně základní školy. - Referát z kongresu k sexuální výchově, Pardubice 1995.
VOJTOVÁ, I.: Rodiče v praxi sexuální výchovy. - Referát z kongresu k sexuální výchově, Pardubice 1997.
ZVĚŘINA, J.: Zpráva o semináři SPRSV. Zprávy společnosti, Praha, Česká společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, č. 6, 1993.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr.Pokorný:
Literatura - současnost?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr.Sýkora:
Výuka sexuální výchovy ve školách.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem