Bakalářská práce na téma Znaková řeč kojenců a batolat jako alternativní forma komunikace se zabývá neverbální komunikací v raném věku. Poukazuje na možnost dorozumívat se s dětmi, které ještě plně nevyužívají verbální projev, pomocí znakové řeči pro slyšící kojence a batolata.
Teoretická část je věnována vývoji řeči, faktorům ovlivňující tento vývoj, neverbální komunikaci a znakové řeči.
Praktická část se zaměřuje na vyhodnocení dotazníkového šetření zabývajícího se rodinami, které s dětmi komunikují pomocí znakové řeči, a porovnání aktivní slovní zásoby těchto dětí s dětmi, se kterými se neznakovalo.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor´s work is The sign language of babies and toddlers as an alternative form of communication, and it is focused on non-verbal communication at early stages of life. It refers to a possibility of communication with children who haven´t been able to use the verbal language utterly yet, by use of sign language at hearing babies and toddlers.
The theoretical part refers to a speaking development and its´ influencing factors, non- verbal communication and sign language.
The practical part is focused on data evaluation which was realized from questionnaires done by families which communicate with their children by the help of sign language in comparison with an active vocabulary of those children who have never been put into practice of sign language.
Klíčová slova
raný věk, vývoj řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči, neverbální komunikace, znaková řeč
Klíčová slova v angličtině
early stage of life, speaking development, influencing factors of speaking development, non- verbal communication, sign language
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma Znaková řeč kojenců a batolat jako alternativní forma komunikace se zabývá neverbální komunikací v raném věku. Poukazuje na možnost dorozumívat se s dětmi, které ještě plně nevyužívají verbální projev, pomocí znakové řeči pro slyšící kojence a batolata.
Teoretická část je věnována vývoji řeči, faktorům ovlivňující tento vývoj, neverbální komunikaci a znakové řeči.
Praktická část se zaměřuje na vyhodnocení dotazníkového šetření zabývajícího se rodinami, které s dětmi komunikují pomocí znakové řeči, a porovnání aktivní slovní zásoby těchto dětí s dětmi, se kterými se neznakovalo.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor´s work is The sign language of babies and toddlers as an alternative form of communication, and it is focused on non-verbal communication at early stages of life. It refers to a possibility of communication with children who haven´t been able to use the verbal language utterly yet, by use of sign language at hearing babies and toddlers.
The theoretical part refers to a speaking development and its´ influencing factors, non- verbal communication and sign language.
The practical part is focused on data evaluation which was realized from questionnaires done by families which communicate with their children by the help of sign language in comparison with an active vocabulary of those children who have never been put into practice of sign language.
Klíčová slova
raný věk, vývoj řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči, neverbální komunikace, znaková řeč
Klíčová slova v angličtině
early stage of life, speaking development, influencing factors of speaking development, non- verbal communication, sign language
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009).
Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na druhé a třetí vývojové stádium dítěte,
- na seznámení s programem Baby Signs,
- na možnosti rozvinutí komunikační schopnosti pomocí znakování.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na znakující i neznakující rodiny.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009).
Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na druhé a třetí vývojové stádium dítěte,
- na seznámení s programem Baby Signs,
- na možnosti rozvinutí komunikační schopnosti pomocí znakování.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na znakující i neznakující rodiny.
Seznam doporučené literatury
Acredolo, L.,Goodwyn, S. Baby Signs: How to Talk with Your Baby Before Yor Baby
Can Talk. 3rd Edition, New York: McGraw-Hill, 2009.
Briant, Monta, Z. Znaková řeč pro miminka. 1. vyd. Praha : Talpress, 2010.
Čačka, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: MU, 2000.
Hartl, P., Hartlová, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2007.
Vasilovčík Šustová, T. Jak se domluvit s kojencem a batoletem: Komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Acredolo, L.,Goodwyn, S. Baby Signs: How to Talk with Your Baby Before Yor Baby
Can Talk. 3rd Edition, New York: McGraw-Hill, 2009.
Briant, Monta, Z. Znaková řeč pro miminka. 1. vyd. Praha : Talpress, 2010.
Čačka, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: MU, 2000.
Hartl, P., Hartlová, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2007.
Vasilovčík Šustová, T. Jak se domluvit s kojencem a batoletem: Komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - zahájení znakování s dítětem - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - kritika na znakování - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - souvislost se studovaným oborem - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Jůzlová - potvrzení hypotéz - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Jůzlová - největší úskalí práce - odpověděla dobře