Tato práce je zaměřena na význam průřezových témat v rámci výchovně vzdělávacího procesu na našich základních školách. V úvodu popisuje historii a současný stav základního vzdělávání na našem území. Rovněž upozorňuje na osobnost pedagoga, jako základního socializačního činitele. Dále se věnuje základním kutikulárním dokumentům a jejich hlavním cílům. Primárně tato práce pojednává o obsahu jednotlivých průřezových témat tak, jak je stanoví Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. V závěru se práce věnuje provedenému výzkumu v oblasti multikulturní výchovy na základních školách a jeho vyhodnocení.
Anotace v angličtině
This work is focused on the importance of crosscutting topics within the education system in our primary schools. In the beginning, it describes the history and the current status of the primary education within our lands. It also points out the personality of the pedagogue, who is the basic socialization factor. Furthemore, it deals with elementary curricular documents and their goals. Primarily, this work deals with the content of each crosscutting topic in a way, that is specified in the General educational program for primary education. In the end, the work discusses the survey of the multicultural education in primary schools and its evaluation.
Klíčová slova
Pedagogika, Vzdělávání, Výchova, Základní škola, Kompetence, Průřezová témata, Multikultura, Společnost.
Tato práce je zaměřena na význam průřezových témat v rámci výchovně vzdělávacího procesu na našich základních školách. V úvodu popisuje historii a současný stav základního vzdělávání na našem území. Rovněž upozorňuje na osobnost pedagoga, jako základního socializačního činitele. Dále se věnuje základním kutikulárním dokumentům a jejich hlavním cílům. Primárně tato práce pojednává o obsahu jednotlivých průřezových témat tak, jak je stanoví Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. V závěru se práce věnuje provedenému výzkumu v oblasti multikulturní výchovy na základních školách a jeho vyhodnocení.
Anotace v angličtině
This work is focused on the importance of crosscutting topics within the education system in our primary schools. In the beginning, it describes the history and the current status of the primary education within our lands. It also points out the personality of the pedagogue, who is the basic socialization factor. Furthemore, it deals with elementary curricular documents and their goals. Primarily, this work deals with the content of each crosscutting topic in a way, that is specified in the General educational program for primary education. In the end, the work discusses the survey of the multicultural education in primary schools and its evaluation.
Klíčová slova
Pedagogika, Vzdělávání, Výchova, Základní škola, Kompetence, Průřezová témata, Multikultura, Společnost.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS, 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto pravidel a zásad a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historické souvislosti a současnost školství u nás;
- na seznámení s obsahem kurikulárních dokumentů, týkajících se vzdělávání na
našich základních školách;
- na dělení, obsah a význam průřezových témat stanovených RVP pro základní
vzdělávání v ČR.
Součástí práce bude drobný sociologickopedagogický výzkum, který bude situován na základní školy a bude zjišťovat pohled učitelů na průřezová témata dle RVP ZV.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS, 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto pravidel a zásad a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historické souvislosti a současnost školství u nás;
- na seznámení s obsahem kurikulárních dokumentů, týkajících se vzdělávání na
našich základních školách;
- na dělení, obsah a význam průřezových témat stanovených RVP pro základní
vzdělávání v ČR.
Součástí práce bude drobný sociologickopedagogický výzkum, který bude situován na základní školy a bude zjišťovat pohled učitelů na průřezová témata dle RVP ZV.
Seznam doporučené literatury
Fejová, L. Učitel v pedagogické praxi. Brno: IMS, 2004.
Hájek, B., Hofbauer, B., Hrdličková, V.,Pávková, J., Pavlíková, A. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. 3. aktualizované vydání, 231 s., ISBN 80-7178-711-6
Mazánková, L. Typologie výchovných potíží. Brno: IMS, 2007.
Nekonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia Praha, 2000. 1. vydání - dotisk, 287 s., ISBN 80-200-0690-7
Nešpor, K., Csémy, L. Alkohol, drogy a vaše děti. Praha: BESIP,1997. 4. rozšířené vydání, 129 s.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. 2. přepracované a aktualizované vydání, 488 s., ISBN 80-7178-631-4
Sýkora, F. Pedagogická psychologie v učitelské praxi. Brno: IMS, 2003.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. 1. vydání, 528 s., ISBN 80-7178-308-0
Ministerstvo dopravy. Bezpečí dítěte v dopravě. Praha: MD, 2008.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání . Praha: MŠMT, 2007.
Seznam doporučené literatury
Fejová, L. Učitel v pedagogické praxi. Brno: IMS, 2004.
Hájek, B., Hofbauer, B., Hrdličková, V.,Pávková, J., Pavlíková, A. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. 3. aktualizované vydání, 231 s., ISBN 80-7178-711-6
Mazánková, L. Typologie výchovných potíží. Brno: IMS, 2007.
Nekonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia Praha, 2000. 1. vydání - dotisk, 287 s., ISBN 80-200-0690-7
Nešpor, K., Csémy, L. Alkohol, drogy a vaše děti. Praha: BESIP,1997. 4. rozšířené vydání, 129 s.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. 2. přepracované a aktualizované vydání, 488 s., ISBN 80-7178-631-4
Sýkora, F. Pedagogická psychologie v učitelské praxi. Brno: IMS, 2003.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. 1. vydání, 528 s., ISBN 80-7178-308-0
Ministerstvo dopravy. Bezpečí dítěte v dopravě. Praha: MD, 2008.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání . Praha: MŠMT, 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl částečně
3. prof. Jílek: Pojem interkulturní výchovy.
- odpověděl částečně
dr. Dolák: Multikulturní výchova.
- odpověděl částečně