Tato bakalářská práce prezentuje názory obyvatel Domova pro seniory Věstonická na život v domově, prostředí a aktivizační programy poskytované domovem. Seznamuje se schopnostmi seniorů a metodami učení seniorů používanými při aktivizačních programech. V teoretické části vymezuje pojmy stáří a stárnutí a představuje vědy, které se tématikou stáří zabývají. Praktická část interpretuje výsledky vlastního výzkumu vlivu aktivního života seniorů na jejich celkový zdravotní a duševní stav. Závěr práce se snaží nabídnout východiska pro zefektivnění sociálních služeb poskytovaných domovy pro seniory.
Anotace v angličtině
This thesis presents Věstonická retirement home?s residents? views of common life within the facility, its environment and activation programs. It introduces the abilities of seniors and the teaching methods used in the activation programs. Theoretical part of the thesis defines terms of old age and aging and introduces sciences focused on the topic of old age. Practical part of the thesis explains results of author?s own research into the in-fluence seniors? active life has on their overall health and well-being. The conclusion aims to offer a basis to make social services provided in retirement homes more efficient.
Klíčová slova
domov pro seniory, kvalita života, senior, aktivita
Klíčová slova v angličtině
retirement home, home for the elderly, life quality, senior, activity
Rozsah průvodní práce
81 s. (124 132 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce prezentuje názory obyvatel Domova pro seniory Věstonická na život v domově, prostředí a aktivizační programy poskytované domovem. Seznamuje se schopnostmi seniorů a metodami učení seniorů používanými při aktivizačních programech. V teoretické části vymezuje pojmy stáří a stárnutí a představuje vědy, které se tématikou stáří zabývají. Praktická část interpretuje výsledky vlastního výzkumu vlivu aktivního života seniorů na jejich celkový zdravotní a duševní stav. Závěr práce se snaží nabídnout východiska pro zefektivnění sociálních služeb poskytovaných domovy pro seniory.
Anotace v angličtině
This thesis presents Věstonická retirement home?s residents? views of common life within the facility, its environment and activation programs. It introduces the abilities of seniors and the teaching methods used in the activation programs. Theoretical part of the thesis defines terms of old age and aging and introduces sciences focused on the topic of old age. Practical part of the thesis explains results of author?s own research into the in-fluence seniors? active life has on their overall health and well-being. The conclusion aims to offer a basis to make social services provided in retirement homes more efficient.
Klíčová slova
domov pro seniory, kvalita života, senior, aktivita
Klíčová slova v angličtině
retirement home, home for the elderly, life quality, senior, activity
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na možnosti ovlivnění chování a prožívání seniora v ústavu sociální péče pomocí vhodně zvolených vzdělávacích metod,
- na posouzení vlivu vzdělávacích aktivit na psychickou a fyzickou stránku života seniora,
- na posouzení možností sociální pedagogiky při ovlivňování kvality života seniorů v ústavní péči.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený na posouzení možností oddálení a zpomalení procesu stárnutí. Zjištění názorů na potřebnost vzdělávání seniorů v prostředí ústavní péče.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na možnosti ovlivnění chování a prožívání seniora v ústavu sociální péče pomocí vhodně zvolených vzdělávacích metod,
- na posouzení vlivu vzdělávacích aktivit na psychickou a fyzickou stránku života seniora,
- na posouzení možností sociální pedagogiky při ovlivňování kvality života seniorů v ústavní péči.
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený na posouzení možností oddálení a zpomalení procesu stárnutí. Zjištění názorů na potřebnost vzdělávání seniorů v prostředí ústavní péče.
Seznam doporučené literatury
Barták, J. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa Nakladatelství, s. r. o. 2008. ISBN 978-80-87197-12-7
Goldmann, R., Cichá, M. Etika zdravotní a sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0907-0
Haškovcová, H. Manuálek o etice. Brno: NCO NZO, 2000. ISBN 80-7013-310-4
Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-703-8158-2
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9
Mastiliaková, D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-457-3
Mužík, J. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2011. ISBN 978-80-7357-581-6
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 978-80-7367-551-6
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Barták, J. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa Nakladatelství, s. r. o. 2008. ISBN 978-80-87197-12-7
Goldmann, R., Cichá, M. Etika zdravotní a sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0907-0
Haškovcová, H. Manuálek o etice. Brno: NCO NZO, 2000. ISBN 80-7013-310-4
Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-703-8158-2
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9
Mastiliaková, D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-457-3
Mužík, J. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2011. ISBN 978-80-7357-581-6
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 978-80-7367-551-6
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucí a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. Mgr. Dalajka: Upřesnění některých v daném kontextu běžně užívaných pojmů.
- odpověděla částečně