Diplomová práce definuje skupinu seniorů a analyzuje způsoby komunikace se seniory prostřednictvým tištěných médií. Na základě hypotetického předpokladu, že na trhu není dostatek periodik pro tuto cílovou skupinu, předkládám návrh vhodného periodika, které efektivně osloví starší generaci. Práce zároveň zhodnocuje navrhované řešení včetně přínosů a případných rizik spojených s realizací. Cílová skupina seniorů bude do patnácti let tvořit čtvrtinu české populace. Kvalitní seniorský časopis bude důležitý prostředek pro marketingovou, ale i sociální komunikaci s tímto segmentem.
Anotace v angličtině
This dissertation defines a group of seniors and analyses the ways of communication with seniors by means of the press. Coming out from a hypothetical presumption that there are not enough periodicals for this target group on the market, I am presenting a project of an appropriate periodical title which will effectively address the elder generation. The diploma dissertation also evaluates the proposed solution according to its contributions and possible risks associated with its realization.
Within next fifteen years the target group of seniors will represent a quarter of Czech population. A high-quality senior magazine will be an important medium for both the marketing and social communication with this part of community.
Klíčová slova
komunikace, marketingová komunikace, masová komunikace, média, tištěná média, segmentace trhu, senior, vnímání, životní styl
Diplomová práce definuje skupinu seniorů a analyzuje způsoby komunikace se seniory prostřednictvým tištěných médií. Na základě hypotetického předpokladu, že na trhu není dostatek periodik pro tuto cílovou skupinu, předkládám návrh vhodného periodika, které efektivně osloví starší generaci. Práce zároveň zhodnocuje navrhované řešení včetně přínosů a případných rizik spojených s realizací. Cílová skupina seniorů bude do patnácti let tvořit čtvrtinu české populace. Kvalitní seniorský časopis bude důležitý prostředek pro marketingovou, ale i sociální komunikaci s tímto segmentem.
Anotace v angličtině
This dissertation defines a group of seniors and analyses the ways of communication with seniors by means of the press. Coming out from a hypothetical presumption that there are not enough periodicals for this target group on the market, I am presenting a project of an appropriate periodical title which will effectively address the elder generation. The diploma dissertation also evaluates the proposed solution according to its contributions and possible risks associated with its realization.
Within next fifteen years the target group of seniors will represent a quarter of Czech population. A high-quality senior magazine will be an important medium for both the marketing and social communication with this part of community.
Klíčová slova
komunikace, marketingová komunikace, masová komunikace, média, tištěná média, segmentace trhu, senior, vnímání, životní styl
1. Zpracujte literární prameny v oblasti teorie komunikace, marketingu a marketingových komunikací, tištěných médií. Definujte pojmy, s nimiž budete dále pracovat, definujte cílovou skupinu, formulujte teoretická východiska a pracovní hypotézy pro analýzu současného stavu ve vydávání periodik pro seniory.
2. Navrhněte vlastní metodu šetření, zpracujte analýzu současného stavu vydávání periodika pro definovanou cílovou skupinu.
3. Zhodnoťte výsledky analýzy, ověřte platnost pracovních hypotéz, vyvoďte závěry.
4. Na základě závěrů zpracujte projekt vydávání periodika, které by efektivně oslovilo seniory, zhodnoťte přínos navrhovaného řešení i případná rizika v realizaci.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární prameny v oblasti teorie komunikace, marketingu a marketingových komunikací, tištěných médií. Definujte pojmy, s nimiž budete dále pracovat, definujte cílovou skupinu, formulujte teoretická východiska a pracovní hypotézy pro analýzu současného stavu ve vydávání periodik pro seniory.
2. Navrhněte vlastní metodu šetření, zpracujte analýzu současného stavu vydávání periodika pro definovanou cílovou skupinu.
3. Zhodnoťte výsledky analýzy, ověřte platnost pracovních hypotéz, vyvoďte závěry.
4. Na základě závěrů zpracujte projekt vydávání periodika, které by efektivně oslovilo seniory, zhodnoťte přínos navrhovaného řešení i případná rizika v realizaci.
Seznam doporučené literatury
Defleur, M. L., Ballová-Rokeachová, S. J. Teorie masové komunikace. Praha, Karolinum 1996.
Foret, M. Marketingová komunikace, 2. vyd. Brno, MU, 1997.
Kotler, P. Marketing od A do Z. Vydání první. Praha, Management Press 2003. Počet stran 203. ISBN 80-7261-082-1
Black, S. Nejúčinnější propagace, public relations.Vydání první. Praha, Gradda Publishing, 1994. Počet stran 208. ISBN 80-7169-106-2
Foret, M. Marketingová komunikace. Vydání první. Brno, Computer Press, 2003. Počet stran 275. ISBN 80-7226-811-2
Horáková, H. Strategický marketing. Vydání druhé. Praha, Gradda Publishing, 2003. Počet stran 204. ISBN 80-247-0447-1
Lesly, P. Public relations.Vydání první. Praha, Victoria Publishing, 1995. Počet stran 240. ISBN 80-85865-15-7
Němec, P. Public relations, komunikace v konfliktních a krizových situacích.Vydání první. Praha, Management Press, 1999. Počet stran 125. ISBN 80-85943-66-2
Buton, G., Jirák, J. Úvod do studia médií. Barrister&Principal, Brno 2003
Zygmunt Bauman a Tim May, Myslet sociologicky, netradiční uvedení do sociologie, Praha, Sociologické nakladatelství (SLON), 2004, počet stran 239, ISBN 80-86429-28-8
Mgr. Pavel Neumeister, Sociologie v každodenním životě (stručný úvod do sociologie), Zlín, Univerzita Tomáše Bati, Učební texty, 2005, počet stran 61, ISBN 80-7318-267-X
Brian McNair, Sociologie žurnalistiky, Praha, Portál s.r.o., 2004, počet stran 182, ISBN 80-7178-840-6
Jitka Vysekalová, Růžena Komárková, Psychologie reklamy, Praha, Grada Publishing s.r.o., 2000, počet stran 221, ISBN 80-247-9067-X
Seznam doporučené literatury
Defleur, M. L., Ballová-Rokeachová, S. J. Teorie masové komunikace. Praha, Karolinum 1996.
Foret, M. Marketingová komunikace, 2. vyd. Brno, MU, 1997.
Kotler, P. Marketing od A do Z. Vydání první. Praha, Management Press 2003. Počet stran 203. ISBN 80-7261-082-1
Black, S. Nejúčinnější propagace, public relations.Vydání první. Praha, Gradda Publishing, 1994. Počet stran 208. ISBN 80-7169-106-2
Foret, M. Marketingová komunikace. Vydání první. Brno, Computer Press, 2003. Počet stran 275. ISBN 80-7226-811-2
Horáková, H. Strategický marketing. Vydání druhé. Praha, Gradda Publishing, 2003. Počet stran 204. ISBN 80-247-0447-1
Lesly, P. Public relations.Vydání první. Praha, Victoria Publishing, 1995. Počet stran 240. ISBN 80-85865-15-7
Němec, P. Public relations, komunikace v konfliktních a krizových situacích.Vydání první. Praha, Management Press, 1999. Počet stran 125. ISBN 80-85943-66-2
Buton, G., Jirák, J. Úvod do studia médií. Barrister&Principal, Brno 2003
Zygmunt Bauman a Tim May, Myslet sociologicky, netradiční uvedení do sociologie, Praha, Sociologické nakladatelství (SLON), 2004, počet stran 239, ISBN 80-86429-28-8
Mgr. Pavel Neumeister, Sociologie v každodenním životě (stručný úvod do sociologie), Zlín, Univerzita Tomáše Bati, Učební texty, 2005, počet stran 61, ISBN 80-7318-267-X
Brian McNair, Sociologie žurnalistiky, Praha, Portál s.r.o., 2004, počet stran 182, ISBN 80-7178-840-6
Jitka Vysekalová, Růžena Komárková, Psychologie reklamy, Praha, Grada Publishing s.r.o., 2000, počet stran 221, ISBN 80-247-9067-X