Diplomová práce se zabývá aspekty dobra a zla v grafickém designu a vizuální kultuře. Vysvětluje koncept dobra, zla, etiky a morálky v rámci jejího vývoje s ohledem na náboženský filosofický a historický kontext. Zabývá se i psychologií zla a způsoby jak mu čelit. Ukazuje fenomén dobra a zla na příkladech z umění a grafického designu v rámci náboženské kultury a politické propagandy. V praktické části se pak snaží definovat etický kód designéra a uvést jej do praxe formou vizuálního stylu a experimentů.
Anotace v angličtině
The thesis concerns with aspects of good and evil in graphic design and visual culture. It explains the concept of good and evil, ethics and morality during its evolution with respect to religious, philosophical and historical context. It also concerns with psychology of evil and ways how to face it. It shows the phenomenon of good and evil in many examples of art and graphic design in religion and political propaganda. The practical part then tries to define an ethical code of designer and introduce it to reality in a form of visual identity and experiments.
Klíčová slova
grafický design, etický kód, dobro, zlo, postmoderna, etika, morálka, náboženství, psychologie zla, politická propaganda, totalitní režim, fašismus, vizuální styl
Klíčová slova v angličtině
graphic design, ethical code, good, evil, postmodern, ethics, morality, religion, psychology of evil, political propaganda, totalitarian regime, fascism, visual identity
Rozsah průvodní práce
150 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aspekty dobra a zla v grafickém designu a vizuální kultuře. Vysvětluje koncept dobra, zla, etiky a morálky v rámci jejího vývoje s ohledem na náboženský filosofický a historický kontext. Zabývá se i psychologií zla a způsoby jak mu čelit. Ukazuje fenomén dobra a zla na příkladech z umění a grafického designu v rámci náboženské kultury a politické propagandy. V praktické části se pak snaží definovat etický kód designéra a uvést jej do praxe formou vizuálního stylu a experimentů.
Anotace v angličtině
The thesis concerns with aspects of good and evil in graphic design and visual culture. It explains the concept of good and evil, ethics and morality during its evolution with respect to religious, philosophical and historical context. It also concerns with psychology of evil and ways how to face it. It shows the phenomenon of good and evil in many examples of art and graphic design in religion and political propaganda. The practical part then tries to define an ethical code of designer and introduce it to reality in a form of visual identity and experiments.
Klíčová slova
grafický design, etický kód, dobro, zlo, postmoderna, etika, morálka, náboženství, psychologie zla, politická propaganda, totalitní režim, fašismus, vizuální styl
Klíčová slova v angličtině
graphic design, ethical code, good, evil, postmodern, ethics, morality, religion, psychology of evil, political propaganda, totalitarian regime, fascism, visual identity
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Esej o grafickém designu v kontextu problematiky dobra a zla.
Grafický design jako vyjadřovací prostředek, nástroj ideologií, náboženství či
reklamy. Vliv postmodernismu. Odpovědnost designéra a morální a etické aspekty
grafického designu. Sběr a třídění dat, informaci obrazového a textového
materiálu, osobitá interpretace textu.
2. Praktická část:
Grafický projekt na základě získaných poznatků z teoretické práce.
Autorský přístup s podílem experimentu.
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 ks obrazovou
dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK.
Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi,
250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB,
obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok
obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii
v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Esej o grafickém designu v kontextu problematiky dobra a zla.
Grafický design jako vyjadřovací prostředek, nástroj ideologií, náboženství či
reklamy. Vliv postmodernismu. Odpovědnost designéra a morální a etické aspekty
grafického designu. Sběr a třídění dat, informaci obrazového a textového
materiálu, osobitá interpretace textu.
2. Praktická část:
Grafický projekt na základě získaných poznatků z teoretické práce.
Autorský přístup s podílem experimentu.
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 ks obrazovou
dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK.
Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi,
250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB,
obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok
obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii
v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
FIELL Charlotte, FIELL Peter. Contemporary Graphic Design. 1. vyd. Köln:
Taschen, 2007. Počet stran 560. ISBN 978-3-8228-5269-9
ZIMBARDO Philip. The Lucifer Effect ? How good people turn evil. Reading:
Rider Books, 2009. Počet stran 554. ISBN 9781846041037
ANDĚL Jaroslav et al. LUCIFERŮV EFEKT: Střetnutí se zlem / THE LUCIFER EFFECT:
Encountering Evil. 1. vyd. Praha: DOX Prague, 2011. Počet stran 244.
ISBN 978-80-87446-12-6
HELLER Steve. Iron Fists: Branding the 20th-Century Totalitarian State.
Reprint edition. Londýn: Phaidon Press, 2011. Počet stran 240.
ISBN 978-0714861098
SAMARA Timothy. Grafický design - Základní pravidla a jejich porušování.
1. vyd. Praha: Slovart 2008. Počet stran 272. ISBN 978-80-7391-030-3
Seznam doporučené literatury
FIELL Charlotte, FIELL Peter. Contemporary Graphic Design. 1. vyd. Köln:
Taschen, 2007. Počet stran 560. ISBN 978-3-8228-5269-9
ZIMBARDO Philip. The Lucifer Effect ? How good people turn evil. Reading:
Rider Books, 2009. Počet stran 554. ISBN 9781846041037
ANDĚL Jaroslav et al. LUCIFERŮV EFEKT: Střetnutí se zlem / THE LUCIFER EFFECT:
Encountering Evil. 1. vyd. Praha: DOX Prague, 2011. Počet stran 244.
ISBN 978-80-87446-12-6
HELLER Steve. Iron Fists: Branding the 20th-Century Totalitarian State.
Reprint edition. Londýn: Phaidon Press, 2011. Počet stran 240.
ISBN 978-0714861098
SAMARA Timothy. Grafický design - Základní pravidla a jejich porušování.
1. vyd. Praha: Slovart 2008. Počet stran 272. ISBN 978-80-7391-030-3
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Velmi podrobná analýza tématu byla studentem přednesena v hodinovém monologu. Argumentační rovina byla věcná, konkrétní, komise akceptovala. Téma důležité, prezentace obsáhlá a forma i idea (nefyzický atak nekvalitního designu) vysoce ceněna. Komise přijala vysvětlení na dotazy oponenta. Kvalitní práce.