Diplomová práce se zabývá strukturou a jazykem televizních teleshoppingových sdělení vysílaných na programech ČT 1 a ČT 2. Teoretická část práce je věnována vysvětlení pojmu teleshopping a jeho zařazení do systému marketingových komunikací. Podrobněji se pak zaměřuje na charakteristiku struktury a jazykovou složku propagačního sdělení, speciálně teleshoppingového sdělení. Zvláštní pozornost je věnována otázce stylu teleshoppingového sdělení a možnostem jeho prezentace, tónu a formátu sdělení, dále hláskovým, lexikálním a gramatickým prostředkům jazyka, o kterých je pojednáno jak obecně, tak konkrétně na zá-kladě analýzy pěti teleshoppingových spotů. Práce je zakončena rozšířeným náhledem řeší-cím danou problematiku na základě faktorů ovlivňujících nákupní chování recipientů tele-shoppingových sdělení.
Annotation in English
This dissertation deals with structure and language of teleshopping communications broad-casted on TV channels ČT1 and ČT2. The theoretical part of the dissertation turns to expli-cation of the teleshopping concept and its submission to the system of marketing communi-cations. Further, and in more detail, it focuses on the characteristics of structure and langu-age component of advertising communication, especially on those of teleshopping commu-nication. Special attention is given to the style of teleshopping communication and to the possibilities of its presentation, tone and format of the communication and also to the pho-netics and lexical and grammar means of language expression. Those are dealt with both generally and specifically on the basis of analysis of five teleshopping spots. The dissertation is concluded with a presentation of a broader view of above mentioned issues, solving them on the basis of the factors influencing the shopping behaviour of recipients of teleshopping communication.
Keywords
struktura, jazyk, cílová skupina, styl, tón, jazykové prostředky, heslo, slogan, figury, apel, faktory ovlivňující spotřební chování
Keywords in English
teleshopping, structure, language, target group, style, tone, language means, watchword, slogan, figure, roll call, factors influencing consumer’s behaviour
Length of the covering note
88
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá strukturou a jazykem televizních teleshoppingových sdělení vysílaných na programech ČT 1 a ČT 2. Teoretická část práce je věnována vysvětlení pojmu teleshopping a jeho zařazení do systému marketingových komunikací. Podrobněji se pak zaměřuje na charakteristiku struktury a jazykovou složku propagačního sdělení, speciálně teleshoppingového sdělení. Zvláštní pozornost je věnována otázce stylu teleshoppingového sdělení a možnostem jeho prezentace, tónu a formátu sdělení, dále hláskovým, lexikálním a gramatickým prostředkům jazyka, o kterých je pojednáno jak obecně, tak konkrétně na zá-kladě analýzy pěti teleshoppingových spotů. Práce je zakončena rozšířeným náhledem řeší-cím danou problematiku na základě faktorů ovlivňujících nákupní chování recipientů tele-shoppingových sdělení.
Annotation in English
This dissertation deals with structure and language of teleshopping communications broad-casted on TV channels ČT1 and ČT2. The theoretical part of the dissertation turns to expli-cation of the teleshopping concept and its submission to the system of marketing communi-cations. Further, and in more detail, it focuses on the characteristics of structure and langu-age component of advertising communication, especially on those of teleshopping commu-nication. Special attention is given to the style of teleshopping communication and to the possibilities of its presentation, tone and format of the communication and also to the pho-netics and lexical and grammar means of language expression. Those are dealt with both generally and specifically on the basis of analysis of five teleshopping spots. The dissertation is concluded with a presentation of a broader view of above mentioned issues, solving them on the basis of the factors influencing the shopping behaviour of recipients of teleshopping communication.
Keywords
struktura, jazyk, cílová skupina, styl, tón, jazykové prostředky, heslo, slogan, figury, apel, faktory ovlivňující spotřební chování
Keywords in English
teleshopping, structure, language, target group, style, tone, language means, watchword, slogan, figure, roll call, factors influencing consumer’s behaviour
Research Plan
1. Zpracování literárních pramenů z oblasti marketingových komunikací a teorie českého jazyka, Zaměření na mluvenou řeč v propagačním sdělení.
2. Formulace teoretických východisek pro analytickou část.
3. Provedení analýzy vybraných teleshoppingových spotů vysílaných v České televizi na programech ČT1 a ČT2 se zřetelem na strukturu a jazyk teleshoppingových sdělení.
4. Na základě výsledků provedených analýz a zjištěných skutečností zhodnocení současné situace a případné doporučení konkrétního řešení.
Research Plan
1. Zpracování literárních pramenů z oblasti marketingových komunikací a teorie českého jazyka, Zaměření na mluvenou řeč v propagačním sdělení.
2. Formulace teoretických východisek pro analytickou část.
3. Provedení analýzy vybraných teleshoppingových spotů vysílaných v České televizi na programech ČT1 a ČT2 se zřetelem na strukturu a jazyk teleshoppingových sdělení.
4. Na základě výsledků provedených analýz a zjištěných skutečností zhodnocení současné situace a případné doporučení konkrétního řešení.
Recommended resources
SVĚTLÍK, Jaroslav. Kulturní aspekty české a evropské reklamy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. 34 s. ISBN 80-7318-271-8.
NAGYOVÁ, Jana. Marketingová komunikace není pouze reklama. Praha: VOX, 1999. 150 s. ISBN 80-86324-00-1.
PAVLŮ, Dušan. Marketingové komunikace a kultura. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. 156 s. ISBN 80-7318-252-1.
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině. 1. vyd. Praha: Leda, 2000. 258 s. ISBN 80-85927-75-6.
Jazyk a kultura vyjadřování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 212 s. ISBN 80-210-1801-1.
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Kultura mluveného projevu. 1. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1994. 24 s. ISBN 80-7068-087-3.
Recommended resources
SVĚTLÍK, Jaroslav. Kulturní aspekty české a evropské reklamy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. 34 s. ISBN 80-7318-271-8.
NAGYOVÁ, Jana. Marketingová komunikace není pouze reklama. Praha: VOX, 1999. 150 s. ISBN 80-86324-00-1.
PAVLŮ, Dušan. Marketingové komunikace a kultura. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. 156 s. ISBN 80-7318-252-1.
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině. 1. vyd. Praha: Leda, 2000. 258 s. ISBN 80-85927-75-6.
Jazyk a kultura vyjadřování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 212 s. ISBN 80-210-1801-1.
HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Kultura mluveného projevu. 1. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1994. 24 s. ISBN 80-7068-087-3.