Diplomová práce se zabývá jedním z nejrozšířenějších problémů současné společnosti - kyberšikanou, jež využívá informační a komunikační technologie k tyranizování obětí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část definuje pojmy a problémy týkající se kyberšikany a současně se zabývá zneužíváním a kyberšikanováním pomocí elektronických a komunikačních prostředků. V praktické části je provedena realizace metody kyberšikany z hlediska informačních nástrojů a dále jsou navrhnuta opatření zamezující realizaci kyberšikany.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with one of the most common problems of contemporary society - cyberbullying, which uses information and communication technologies to torture victims. The work is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical section defines the concepts and issues relating to cyberbullying and at the same time dealing with abuse and cyberbullying by electronic means of communication. In the practical implementation of the method is performed in terms of cyberbullying and information tools are designed to implement measures to prevent cyberbullying.
Klíčová slova
Kyberšikana, kyberšikanování, kyberprostor, znaky kyberšikany, druhy kyberšikany, kyberpronásledování, informatické prostředky, informatické metody, kyberagresor, oběť, dopad, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, cyberspace, cyberbullying characters, types of cyberbullying, kyberstalking, IT resources, informatics methods, cyber - attacker, victim, impacts, prevention.
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá jedním z nejrozšířenějších problémů současné společnosti - kyberšikanou, jež využívá informační a komunikační technologie k tyranizování obětí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část definuje pojmy a problémy týkající se kyberšikany a současně se zabývá zneužíváním a kyberšikanováním pomocí elektronických a komunikačních prostředků. V praktické části je provedena realizace metody kyberšikany z hlediska informačních nástrojů a dále jsou navrhnuta opatření zamezující realizaci kyberšikany.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with one of the most common problems of contemporary society - cyberbullying, which uses information and communication technologies to torture victims. The work is divided into the theoretical and the practical part. The theoretical section defines the concepts and issues relating to cyberbullying and at the same time dealing with abuse and cyberbullying by electronic means of communication. In the practical implementation of the method is performed in terms of cyberbullying and information tools are designed to implement measures to prevent cyberbullying.
Klíčová slova
Kyberšikana, kyberšikanování, kyberprostor, znaky kyberšikany, druhy kyberšikany, kyberpronásledování, informatické prostředky, informatické metody, kyberagresor, oběť, dopad, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, cyberspace, cyberbullying characters, types of cyberbullying, kyberstalking, IT resources, informatics methods, cyber - attacker, victim, impacts, prevention.
Zásady pro vypracování
Zmapujte základní publikované zkušenosti z výskytu kyberšikany na základních a středních školách.
U jednotlivých popsaných projevů kyberšikany zhodnoťte jak dopad na příjemné pracovní prostředí, tak způsob realizace kyberšikany z hlediska informatických nástrojů.
Popište a vzorově realizujte informatické metody používané v kyberšikaně.
Navrhněte možnosti bezpečnostních opatření na informatické úrovni zamezujících realizaci kyberšikany.
Posuďte míru nebezpečí vyplývající z kyberšikany pro třídní kolektivy.
Definujte možná organizační opatření zamezující negativnímu působení kyberšikany.
Zhodnoťte komplexně problematiku v kontextu informatických a výchovných aspektů.
Zásady pro vypracování
Zmapujte základní publikované zkušenosti z výskytu kyberšikany na základních a středních školách.
U jednotlivých popsaných projevů kyberšikany zhodnoťte jak dopad na příjemné pracovní prostředí, tak způsob realizace kyberšikany z hlediska informatických nástrojů.
Popište a vzorově realizujte informatické metody používané v kyberšikaně.
Navrhněte možnosti bezpečnostních opatření na informatické úrovni zamezujících realizaci kyberšikany.
Posuďte míru nebezpečí vyplývající z kyberšikany pro třídní kolektivy.
Definujte možná organizační opatření zamezující negativnímu působení kyberšikany.
Zhodnoťte komplexně problematiku v kontextu informatických a výchovných aspektů.
Seznam doporučené literatury
MCQUADE, S., COLT, J., MEYER, N. Cyber Bullying: Protecting kids and adults from online bullies. 1st ed. Westport, Conn.: Praeger Publishers, 2009. ISBN 978-0-313-35193-8.
PARSONS, L. Bullied teacher, bullied student: how to recognize the bullying culture in your school and what to do about it. Markham, ON: Pembroke Publishers, 2005. ISBN 15-513-8190-7.
ROGERS, V. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. 1. vyd. Překlad Ondřej Vágner. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3679-842.
E-bezpečí [online]. 2008 [cit. 2012-01-30]. Dostupné z: http://www.e-bezpeci.cz.
Rady a doporučení proti šikaně [online]. 2011 [cit. 2012-01-30]. Dostupné z: http://www.proti-sikane.cz.
Seznam doporučené literatury
MCQUADE, S., COLT, J., MEYER, N. Cyber Bullying: Protecting kids and adults from online bullies. 1st ed. Westport, Conn.: Praeger Publishers, 2009. ISBN 978-0-313-35193-8.
PARSONS, L. Bullied teacher, bullied student: how to recognize the bullying culture in your school and what to do about it. Markham, ON: Pembroke Publishers, 2005. ISBN 15-513-8190-7.
ROGERS, V. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. 1. vyd. Překlad Ondřej Vágner. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3679-842.
E-bezpečí [online]. 2008 [cit. 2012-01-30]. Dostupné z: http://www.e-bezpeci.cz.
Rady a doporučení proti šikaně [online]. 2011 [cit. 2012-01-30]. Dostupné z: http://www.proti-sikane.cz.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka prezentovala výsledky, kterých dosáhla při řešení své diplomové práce.
Součástí prezentace nebyla praktická ukázka.
Po seznámení s posudky vedoucího a oponenta komise položila tyto dotazy:
1.Využila byste svých výsledků a poznatků v učitelské praxi?
2.Ztotožňujete se s výzkumem na UP v Olomouci?
3.Zkoušela jste i jiné programy než ten, který jste použila ve své DP?
4.Znáte i jiné programy?
5.Jak vidíte problém kybešikany z pohledu prevence?
6.Dá se mobilní platforma nějakým způsobem také ošetřit?
Diplomantka zodpověděla na všechny položené dotazy s přehledem.