Práce pojednává o jednom z nejvýznamnějších pilířů reklamní praxe - o pravdivosti reklamy. Teore-tická část je shrnutím současné úpravy právní regulace a etické samoregulace reklamy v České republice se zaměřením na normu pravdivosti a klamavosti.
Další průběh práce směřuje spíše k etické samoregulaci reklamy. Náplní praktické části je analýza postupů nejvýznamnějšího českého samoregulačního orgánu, Rady pro reklamu. Pro dosažení cíle kapitoly je použit souhrn stížností projednaných Arbitrážní komisí RPR za období posledních pěti let.
Zjištěné nedostatky rozhodovacího procesu Arbitrážní komise RPR a prezentace výsledků této činnosti slouží jako podklad pro projektovou část, jejímž hlavním cílem je návrh na jejich odstranění. V této části pokračuje práce uvedením několika příkladů reklam, které se podle subjektivního názoru autorky nacházejí za etickou hranicí. Součástí jejich hodnocení je opět návrh na jejich úpravu tak, aby vyhovovaly stanoveným etickým normám.
Anotace v angličtině
The diploma work deals with one of the most important pillar of the advertising practice - veracity. The theoretical part is a summation of contemporary structure of legal regulation and self-regulation of advertising in the Czech Republic with concentrating on veracity and falsehood.
Further course of the diploma leads rather to ethical self-regulation of advertising. Analysis of the most important self-regulation authority procedures is the content of practical part. For achieving of the chapter aim is used summation of complaints which were heared by Arbitration Commission of Czech Advertising Standards Council in the last five years period.
Imperfections found out in the deciding process of Arbitration Commission practical and presenta-tion of this activity results serve as basis for project part. Its main objective is improvement proposal for dispatch of these imperfections. Then there are several advertisements which exceed ethical limits according to author´s opinion. Proposal for modification of these advertisements to meet ethi-cal norms is part of the evaluation.
Práce pojednává o jednom z nejvýznamnějších pilířů reklamní praxe - o pravdivosti reklamy. Teore-tická část je shrnutím současné úpravy právní regulace a etické samoregulace reklamy v České republice se zaměřením na normu pravdivosti a klamavosti.
Další průběh práce směřuje spíše k etické samoregulaci reklamy. Náplní praktické části je analýza postupů nejvýznamnějšího českého samoregulačního orgánu, Rady pro reklamu. Pro dosažení cíle kapitoly je použit souhrn stížností projednaných Arbitrážní komisí RPR za období posledních pěti let.
Zjištěné nedostatky rozhodovacího procesu Arbitrážní komise RPR a prezentace výsledků této činnosti slouží jako podklad pro projektovou část, jejímž hlavním cílem je návrh na jejich odstranění. V této části pokračuje práce uvedením několika příkladů reklam, které se podle subjektivního názoru autorky nacházejí za etickou hranicí. Součástí jejich hodnocení je opět návrh na jejich úpravu tak, aby vyhovovaly stanoveným etickým normám.
Anotace v angličtině
The diploma work deals with one of the most important pillar of the advertising practice - veracity. The theoretical part is a summation of contemporary structure of legal regulation and self-regulation of advertising in the Czech Republic with concentrating on veracity and falsehood.
Further course of the diploma leads rather to ethical self-regulation of advertising. Analysis of the most important self-regulation authority procedures is the content of practical part. For achieving of the chapter aim is used summation of complaints which were heared by Arbitration Commission of Czech Advertising Standards Council in the last five years period.
Imperfections found out in the deciding process of Arbitration Commission practical and presenta-tion of this activity results serve as basis for project part. Its main objective is improvement proposal for dispatch of these imperfections. Then there are several advertisements which exceed ethical limits according to author´s opinion. Proposal for modification of these advertisements to meet ethi-cal norms is part of the evaluation.
1. V teoretické části práce proveďte rešerši právní regulace i etické samoregulace pravdy a lži v komerční komunikaci.
2. V analytické části práce proveďte analýzu jednotlivých příkladů uplatnění samoregulace reklamy v české propagační praxi.
3. Pojednejte o zvolení metodologie Rady pro reklamu.
4. Proveďte analýzu vybraných příkladů a nastiňte závěry z analýzy plynoucí.
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části práce proveďte rešerši právní regulace i etické samoregulace pravdy a lži v komerční komunikaci.
2. V analytické části práce proveďte analýzu jednotlivých příkladů uplatnění samoregulace reklamy v české propagační praxi.
3. Pojednejte o zvolení metodologie Rady pro reklamu.
4. Proveďte analýzu vybraných příkladů a nastiňte závěry z analýzy plynoucí.
Seznam doporučené literatury
Císařová, Z., Křesťanová V.: Zákon o regulaci reklamy - Poznámkové vydání, Praha, Linde Praha 2002. ISBN 80-7201-370-x
Vyhlídal, Z.: Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci,Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-812-0
Lipovetsky, G.: Soumrak povinnosti, Praha, Prostor 1999. ISBN 80-7260-008-7
Marketingová komunikace, ISBN 80-247-0254-1
McQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 1999. ISBN 80-7178-200-9
McNair, B.: Sociologie žurnalistiky. Praha, Portál 2004. ISBN 80-7178-840-6
Seznam doporučené literatury
Císařová, Z., Křesťanová V.: Zákon o regulaci reklamy - Poznámkové vydání, Praha, Linde Praha 2002. ISBN 80-7201-370-x
Vyhlídal, Z.: Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci,Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-812-0
Lipovetsky, G.: Soumrak povinnosti, Praha, Prostor 1999. ISBN 80-7260-008-7
Marketingová komunikace, ISBN 80-247-0254-1
McQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 1999. ISBN 80-7178-200-9
McNair, B.: Sociologie žurnalistiky. Praha, Portál 2004. ISBN 80-7178-840-6