Současné společnosti čelí obrovskému tlaku ze strany spotřebitelů v oblasti udržitelného rozvoje a ochrany životního prostředí. Pokud chtějí v dnešním konkurenčním prostředí obstát, nezbývá jim nic jiného než se přizpůsobit.
Tato diplomová práce se zabývá green marketingem, jeho konceptuálním vývojem, typo-logií, ale i nedostatky v podobě pochybného až podvodného jednání.
Vyústěním práce je pak konfrontace green marketingu jako reálných snah implementace odpovědného jednání do působení společností a greenwashingu, jako možnosti dosáhnout environmentální image bez skutečných ekologických aktivit.
Anotace v angličtině
Companies in this days are confronted by enormous pressure from consumers because of sustainable development and environment. They have to adapt if they want to succeed in the competition.
My diploma deals with green marketing, conceptional development, and typology.It also discusses its shortcomings and the possibility of fraud in green marketing.
the goal of the diploma is to confront the implementation of green marketing efforts on the activities of the company and to investigate the possibility of greenwashing ? the creation of an environmental image without corresponding action.
Klíčová slova
green marketing, greenwashing, ekologie, environmentální problematika, trvale udržitelný rozvoj, IKEA, McDonald´s
Klíčová slova v angličtině
green marketing, greenwashing, ecology, environmental issues, sustainable development, IKEA, McDonald's
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Současné společnosti čelí obrovskému tlaku ze strany spotřebitelů v oblasti udržitelného rozvoje a ochrany životního prostředí. Pokud chtějí v dnešním konkurenčním prostředí obstát, nezbývá jim nic jiného než se přizpůsobit.
Tato diplomová práce se zabývá green marketingem, jeho konceptuálním vývojem, typo-logií, ale i nedostatky v podobě pochybného až podvodného jednání.
Vyústěním práce je pak konfrontace green marketingu jako reálných snah implementace odpovědného jednání do působení společností a greenwashingu, jako možnosti dosáhnout environmentální image bez skutečných ekologických aktivit.
Anotace v angličtině
Companies in this days are confronted by enormous pressure from consumers because of sustainable development and environment. They have to adapt if they want to succeed in the competition.
My diploma deals with green marketing, conceptional development, and typology.It also discusses its shortcomings and the possibility of fraud in green marketing.
the goal of the diploma is to confront the implementation of green marketing efforts on the activities of the company and to investigate the possibility of greenwashing ? the creation of an environmental image without corresponding action.
Klíčová slova
green marketing, greenwashing, ekologie, environmentální problematika, trvale udržitelný rozvoj, IKEA, McDonald´s
Klíčová slova v angličtině
green marketing, greenwashing, ecology, environmental issues, sustainable development, IKEA, McDonald's
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části kriticky zhodnoťte zdroje ke greenmarketingu a greenwashingu v rámci marketingových komunikací. Shrňte závěry z kritického čtení a stanovte cíle a metody práce.
2. V analytické části nastiňte vývoj greenmarketingového konceptu od počátků až do dnešní podoby jeho chápání, včetně typologie a možných směrů vývoje.
3. Demonstrujte zvolenou typologii na společnostech Ikea a McDonalds. Shrňte výsledky aplikace greenmarketingové typologie.
4. V projektové části na základě závěrů z analytické části vytvořte obecný manuál pro implementaci greenmarketingu jako součásti marketingových komunikací organizací, které usilují o společensky zodpovědné podnikání a jednání.
5. Shrňte dosažené výsledky diplomové práce. Zvažte efektivitu navrhované komunikace a další případné návaznosti i pokračování řešené problematiky.
Zásady pro vypracování
1. V teoretické části kriticky zhodnoťte zdroje ke greenmarketingu a greenwashingu v rámci marketingových komunikací. Shrňte závěry z kritického čtení a stanovte cíle a metody práce.
2. V analytické části nastiňte vývoj greenmarketingového konceptu od počátků až do dnešní podoby jeho chápání, včetně typologie a možných směrů vývoje.
3. Demonstrujte zvolenou typologii na společnostech Ikea a McDonalds. Shrňte výsledky aplikace greenmarketingové typologie.
4. V projektové části na základě závěrů z analytické části vytvořte obecný manuál pro implementaci greenmarketingu jako součásti marketingových komunikací organizací, které usilují o společensky zodpovědné podnikání a jednání.
5. Shrňte dosažené výsledky diplomové práce. Zvažte efektivitu navrhované komunikace a další případné návaznosti i pokračování řešené problematiky.
Seznam doporučené literatury
GRANT, John. The Green marketing Manifesto. Chichester: John Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0-470-72324-1.
JONES, Van. Zelená ekonomika: jedno řešení pro dva nejpalčivější problémy naší doby. Přeložila: Eva Křístková. Praha: Vyšehrad, 2011. Moderní dějiny. ISBN 978-80-7429-032-9.
OTTMAN, Jacquelyn A. THE NEW RULES OF GREEN MARKETING: Strategies, Tools, and Inspiration for Sustainable Branding. Sheffield: Greenleaf Publishing, 2011. ISBN 978-1-1-906093-866-1.
TOKAR, Brian. Earth for sale: reclaiming ecology in the age of corporate greenwash. Boston: South End Press, 1997. ISBN 978-1-1-906093-866-1.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Image a firemní identita. Praha: Grada, 2009. Expert. ISBN 978-80-247-2790-5.
Seznam doporučené literatury
GRANT, John. The Green marketing Manifesto. Chichester: John Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0-470-72324-1.
JONES, Van. Zelená ekonomika: jedno řešení pro dva nejpalčivější problémy naší doby. Přeložila: Eva Křístková. Praha: Vyšehrad, 2011. Moderní dějiny. ISBN 978-80-7429-032-9.
OTTMAN, Jacquelyn A. THE NEW RULES OF GREEN MARKETING: Strategies, Tools, and Inspiration for Sustainable Branding. Sheffield: Greenleaf Publishing, 2011. ISBN 978-1-1-906093-866-1.
TOKAR, Brian. Earth for sale: reclaiming ecology in the age of corporate greenwash. Boston: South End Press, 1997. ISBN 978-1-1-906093-866-1.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Image a firemní identita. Praha: Grada, 2009. Expert. ISBN 978-80-247-2790-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (Kubíčková, Ph.D.):
1. Domníváte se, že model tzv. "5 I" green marketingu se výrazně odlišuje od kritérií, která by měl respektovat i klasický marketing?
Odpověď: Studentka odpověděla na položenou otázku.
2. Dokázala byste uvést i další zástupce společností v ČR využívající metody green marketingu, nebo naopak greenwashingu?
Odpověď: Studetka odpověděla na položenou otázku.
3. Označení "green" je v oblasti marketingu v současné době populární. Znáte relativně novou metodu řadící se mezi formy marketingové komunikace, která je založena na ekologické tvorbě i "odstranění" reklamního sdělení?
Odpověď: Studentka nevyhledala danou formu marketingové komunikace.
V rámci dalších otázek komise (prof. Pavelka, Kubíčková, Ph.D.) byla rozporována chybějící kritéria pro hodnocení společností na škále green marketing versus greenwashing, metodický postup práce byl nejasný.