Práce se zabývá historickým vývojem filmového průmyslu a kultury ve vztahu k širšímu -zejména technologickému a společenskému - kontextu, který ji formoval. Teoretická část se věnuje současným metodám přístupu k filmové historii, shrnuje základní poznatky o technických milnících a způsobech, jakým ovlivnily procesy, při nichž jsou filmy vyráběny i sledovány a v neposlední rozebírá fenomén multikin, která se zdají být úspěšným naplně-ním potřeb moderních diváků ve vztahu k tomu, co pro ně dnes návštěva kina znamená a co od ní očekávají. Praktická část práce se na základě analýzy filmových periodik a statis-tických údajů ze sekundárních zdrojů snaží charakterizovat vývoj českého filmového trhu v letech 1990 -2010 a pojmenovat přitom faktory, které jej zásadním způsobem ovlivnily. Pokouší se též zachytit souvislosti mezi měnící se návštěvností kin a alternativními mož-nostmi, jak sledovat filmová díla mimo klasické kinosály.
Anotace v angličtině
This thesis discusses the historical evolution of film industry and culture in relation to it?s broader context. Especially in terms of technological and social developement. The Theo-retical part consists of description of the actual approaches to film history, basic facts about technological milestones and the way they change production and reception processes. It goes deeper into the role of multiplexes in movie-going culture nowadays which seems to meet the needs of contemporary cinemagoers. Main concern of the Practical part is to cha-racterize developement of the Czech film market in the years 1990 ? 2010 and to name some major influences of it, using film journal analysis and statistical data from secondary sources. It also tries to capture the linkages between cinema attendance changes and alter-native ways of watching films outside cinema halls.
Práce se zabývá historickým vývojem filmového průmyslu a kultury ve vztahu k širšímu -zejména technologickému a společenskému - kontextu, který ji formoval. Teoretická část se věnuje současným metodám přístupu k filmové historii, shrnuje základní poznatky o technických milnících a způsobech, jakým ovlivnily procesy, při nichž jsou filmy vyráběny i sledovány a v neposlední rozebírá fenomén multikin, která se zdají být úspěšným naplně-ním potřeb moderních diváků ve vztahu k tomu, co pro ně dnes návštěva kina znamená a co od ní očekávají. Praktická část práce se na základě analýzy filmových periodik a statis-tických údajů ze sekundárních zdrojů snaží charakterizovat vývoj českého filmového trhu v letech 1990 -2010 a pojmenovat přitom faktory, které jej zásadním způsobem ovlivnily. Pokouší se též zachytit souvislosti mezi měnící se návštěvností kin a alternativními mož-nostmi, jak sledovat filmová díla mimo klasické kinosály.
Anotace v angličtině
This thesis discusses the historical evolution of film industry and culture in relation to it?s broader context. Especially in terms of technological and social developement. The Theo-retical part consists of description of the actual approaches to film history, basic facts about technological milestones and the way they change production and reception processes. It goes deeper into the role of multiplexes in movie-going culture nowadays which seems to meet the needs of contemporary cinemagoers. Main concern of the Practical part is to cha-racterize developement of the Czech film market in the years 1990 ? 2010 and to name some major influences of it, using film journal analysis and statistical data from secondary sources. It also tries to capture the linkages between cinema attendance changes and alter-native ways of watching films outside cinema halls.
1. Proveďte rešerši literatury k problematice vývoje kinematografie, technického vybavení biografů a marketingových strategií, které mohou biografy využívat. Na základě teoretického vymezení studované problematiky formulujte cíle práce, pracovní hypotézy a metody jejich ověřování.
2. V praktické části analyzujte údaje z filmových periodik a dostupných statistik ze sekundárních zdrojů v období let 1990-2010.
3. Na základě výzkumu a zvolených metod zjistěte, jak technologické faktory ovlivňují přístup diváků ke kinům v ČR a proveďte srovnání s obecnými vývojovými tendencemi.
4. Vyhodnoťte analýzu a zpracujte a její výsledky. Charakterizujte současnou situaci českých kin. Stanovte možnosti dalšího vývoje řešené problematiky, příp. i prognózy budoucího vývoje a navrhněte možná doporučení.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury k problematice vývoje kinematografie, technického vybavení biografů a marketingových strategií, které mohou biografy využívat. Na základě teoretického vymezení studované problematiky formulujte cíle práce, pracovní hypotézy a metody jejich ověřování.
2. V praktické části analyzujte údaje z filmových periodik a dostupných statistik ze sekundárních zdrojů v období let 1990-2010.
3. Na základě výzkumu a zvolených metod zjistěte, jak technologické faktory ovlivňují přístup diváků ke kinům v ČR a proveďte srovnání s obecnými vývojovými tendencemi.
4. Vyhodnoťte analýzu a zpracujte a její výsledky. Charakterizujte současnou situaci českých kin. Stanovte možnosti dalšího vývoje řešené problematiky, příp. i prognózy budoucího vývoje a navrhněte možná doporučení.
Seznam doporučené literatury
THOMPSON, Kristin; BORDWELL, David. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha : AMU, 2007. 827 s. ISBN 978-80-7331-091-2.
MONACO, James. Jak číst film. 1. vyd. Praha : Albatros, 2004. 735 s. ISBN 80-00-01410-6.
DIXON, Wheeler. The Second Century of Cinema: The Past and Future of the Moving Image. 1. vyd. New York : State University of New York Press, 2000. 286 s. ISBN 079144516X .
SZCZEPANIK, Petr. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. 1. vyd. Praha : Herrmann & synové, 2004. 528 s. 80-239-4107-0.
MARICH, Robert. Marketing to Moviegoers: A Handbook of Strategies and Tactics. 2. vyd. Praha : Southern Illinois University Press, 2009. 336 s. ISBN 0809328844.
Seznam doporučené literatury
THOMPSON, Kristin; BORDWELL, David. Dějiny filmu : přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha : AMU, 2007. 827 s. ISBN 978-80-7331-091-2.
MONACO, James. Jak číst film. 1. vyd. Praha : Albatros, 2004. 735 s. ISBN 80-00-01410-6.
DIXON, Wheeler. The Second Century of Cinema: The Past and Future of the Moving Image. 1. vyd. New York : State University of New York Press, 2000. 286 s. ISBN 079144516X .
SZCZEPANIK, Petr. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. 1. vyd. Praha : Herrmann & synové, 2004. 528 s. 80-239-4107-0.
MARICH, Robert. Marketing to Moviegoers: A Handbook of Strategies and Tactics. 2. vyd. Praha : Southern Illinois University Press, 2009. 336 s. ISBN 0809328844.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou bakalářskou/diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Dotaz č. 1: Proč nejsou zdroje v seznamu seřazeny podle abecedy? Odkazování v textu je sice přesné, ale samotná orientace v seznamu zdrojů je obtížná.
Student vysvětlil svůj záměr.
Dotaz č. 2: Neuvažoval autor o realizaci vlastního primárního výzkumu, ať už kvantitativního nebo kvalitativního, např. formou dotazování návštěvníků kin? Zejména nějaký typ kvalitativního výzkumu by byl jistě přinesl zajímavé doplňující informace.
Student se snažil vysvětlit svůj záměr, který realizoval v práci.
Dotaz č.3: Jak autor hodnotí úroveň a vhodnost současné propagace filmové kultury v ČR, pokud jde o filmy nekomerčního zaměření a s vyššími uměleckými ambicemi?
Student nezcela odpověděl na otázku.
Celkově se komise shodla, že prezentace byla nepřesná a s tímto ohledem bylo sníženo i celkové hodnocení.