Cílem práce je vytvořit diagnostický nástroj ? didaktický test pro měření počítačové gramotnosti sestavený z učiva informačních a komunikačních technologií podle RVP, jeho funkční ověření a provedení korekce diagnostického nástroje a baterie otázek. Teoretická část práce je zaměřena na základní názvosloví, možnosti diagnostiky počítačové gramotnosti a na analýzu rámcového vzdělávacího programu pro základní školu. Praktická část je tvořena ve formě projektu a seznámí čtenáře s tvorbou didaktického testu v elektronické a papírové podobě, jejich ověřením na základní škole a závěrečnou korekcí diagnostického nástroje a baterie otázek. Baterie otázek je tvořena v LMS Moodle.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to create a diagnostic tool ? didactic test for measurement of computer literacy, consisting of the information and communication technologies curriculum by RVP, another aim is the tool correction and its functions verification, and correction of battery of questions. The theoretical part is focused on basic terminology, possibilities of computer literacy diagnostic and analysis of general education program for elementary school. The practical part is made in form of project, which makes readers familiar with the process of creating the didactic test in electronic and paper form, their verification in elementary school, and the final correction of the diagnostic tool and the battery of questions. The battery of questions was created in LMS Moodle.
Klíčová slova
PC gramotnost, RVP, informační gramotnost, pedagogická diagnostika, ECDL, didaktický test, tvorba diagnostického nástroje
Klíčová slova v angličtině
PC literacy, RVP, information literacy, educational diagnostics, ECDL, didactic test, creation of a diagnostic tool
Rozsah průvodní práce
86 s. (146272 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je vytvořit diagnostický nástroj ? didaktický test pro měření počítačové gramotnosti sestavený z učiva informačních a komunikačních technologií podle RVP, jeho funkční ověření a provedení korekce diagnostického nástroje a baterie otázek. Teoretická část práce je zaměřena na základní názvosloví, možnosti diagnostiky počítačové gramotnosti a na analýzu rámcového vzdělávacího programu pro základní školu. Praktická část je tvořena ve formě projektu a seznámí čtenáře s tvorbou didaktického testu v elektronické a papírové podobě, jejich ověřením na základní škole a závěrečnou korekcí diagnostického nástroje a baterie otázek. Baterie otázek je tvořena v LMS Moodle.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to create a diagnostic tool ? didactic test for measurement of computer literacy, consisting of the information and communication technologies curriculum by RVP, another aim is the tool correction and its functions verification, and correction of battery of questions. The theoretical part is focused on basic terminology, possibilities of computer literacy diagnostic and analysis of general education program for elementary school. The practical part is made in form of project, which makes readers familiar with the process of creating the didactic test in electronic and paper form, their verification in elementary school, and the final correction of the diagnostic tool and the battery of questions. The battery of questions was created in LMS Moodle.
Klíčová slova
PC gramotnost, RVP, informační gramotnost, pedagogická diagnostika, ECDL, didaktický test, tvorba diagnostického nástroje
Klíčová slova v angličtině
PC literacy, RVP, information literacy, educational diagnostics, ECDL, didactic test, creation of a diagnostic tool
Zásady pro vypracování
Zpracujte základní názvosloví k problematice.
Analyzujte PC gramotnost na ZŠ v RVP.
Zhodnoťte pedagogické diagnostické nástroje v problematice PC gramotnosti.
Vytvořte baterii otázek k testování PC gramotnosti na ZŠ.
Zvolte nejvhodnější diagnostický nástroj k testování PC gramotnosti na ZŠ.
Otestujte nástroj na skupině žáků.
Proveďte korekci diagnostického nástroje a baterie otázek.
Zásady pro vypracování
Zpracujte základní názvosloví k problematice.
Analyzujte PC gramotnost na ZŠ v RVP.
Zhodnoťte pedagogické diagnostické nástroje v problematice PC gramotnosti.
Vytvořte baterii otázek k testování PC gramotnosti na ZŠ.
Zvolte nejvhodnější diagnostický nástroj k testování PC gramotnosti na ZŠ.
Otestujte nástroj na skupině žáků.
Proveďte korekci diagnostického nástroje a baterie otázek.
Seznam doporučené literatury
ČANDÍK, Marek a Štefan CHUDÝ. Didaktika informatiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. ISBN 8073182858.
ČERNOCHOVÁ, Miroslava, Irena FIALOVÁ a Božena MANNOVÁ. Po škole 2007 : sborník Národní konference o počítačích ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-239-9126-0.
NASKE, Petr. Počítačová gramotnost v základních školách. Úvodní stránka metodického portálu [online]. 27. 7. 2007[cit. 2012-01-30]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/1534/POCITACOVA-GRAMOTNOST-V-ZAKLADNICH-SKOLACH.html/
NEJEZCHLEBOVÁ, Jana. Informační gramotnost: [vzdělávání člověka v 21. století]: sborník příspěvků z konference, konané 21. a 22. listopadu 2007 v Moravské zemské knihovně. Brno: Moravská zemská knihovna, 2008. ISBN 978-80-7051-179-4.
POLÁKOVÁ, Eva. Komunikační, informační a marketingové kompetence: úvodní studie k projektu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. ISBN 80-7368-246-X.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Olga. S počítačem do Evropy: ECDL. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1844-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
Seznam doporučené literatury
ČANDÍK, Marek a Štefan CHUDÝ. Didaktika informatiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. ISBN 8073182858.
ČERNOCHOVÁ, Miroslava, Irena FIALOVÁ a Božena MANNOVÁ. Po škole 2007 : sborník Národní konference o počítačích ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-239-9126-0.
NASKE, Petr. Počítačová gramotnost v základních školách. Úvodní stránka metodického portálu [online]. 27. 7. 2007[cit. 2012-01-30]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/1534/POCITACOVA-GRAMOTNOST-V-ZAKLADNICH-SKOLACH.html/
NEJEZCHLEBOVÁ, Jana. Informační gramotnost: [vzdělávání člověka v 21. století]: sborník příspěvků z konference, konané 21. a 22. listopadu 2007 v Moravské zemské knihovně. Brno: Moravská zemská knihovna, 2008. ISBN 978-80-7051-179-4.
POLÁKOVÁ, Eva. Komunikační, informační a marketingové kompetence: úvodní studie k projektu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. ISBN 80-7368-246-X.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Olga. S počítačem do Evropy: ECDL. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1844-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval výsledky, kterých dosáhl při řešení své diplomové práce.
Součástí prezentace nebyla praktická ukázka.
Po seznámení s posudky vedoucího a oponenta komise položila tyto dotazy:
1.Co znamená pojem "více žáků"?
2.Proč používáte pojem "baterie otázek"?
3.Proč v práci nestanovujete cíle?
4.Znáte některý z projektů, které chrání děti na internetu?
5.Proč jste v rámci MOODLE nepoužil vlastní instalaci?
Diplomant zodpověděl na všechny položené dotazy s přehledem.