Zaměření této bakalářské práce vychází z velice aktuálního problému, který může nastat mezi pacientem a zdravotníkem, popřípadě zdravotnickým zařízením v případě nespokojenosti s poskytnutou lékařskou péčí, a tím je podání stížností na tuto zdravotní péči. Práce řeší možnosti pacientů při vyřizování těchto stížností v rámci veřejné správy a ve své teoretické části popisuje právní nástroje nespokojených klientů zdravotnických zařízení a shrnuje legislativní platformu pro podávání stížností na zdravotnická zařízení. V dalších kapitolách teoretické části se práce detailněji zabývá mechanismy veřejné správy při řešení těchto stížností. V druhé praktické části této bakalářské práce byl proveden průzkum u jednotlivých zřizovatelů zdravotnických zařízení a u České lékařské komory, a tedy i přímých adresátů zmíněných stížností. Průzkum byl řešen dotazníkovou formou a měl za cíl získat od adresátů evidované statistické údaje, které by zahrnovaly data o podaných stížnostech na zdravotnická zařízení. Tento průzkum byl následně vyhodnocen a porovnán s akcentem na následující parametry: počet stížností, poměr stížností uznaných za oprávněné a neoprávněné u jednotlivých zřizovatelů. Následně bylo provedeno srovnání těchto údajů v rámci České republiky a v rámci jednotlivých státních institucí. Závěrem práce je odpověď nespokojeným pacientům, zda má, či nemá smysl si stěžovat u zřizovatele zdravotnických zařízení, či České lékařské komory, a jaká je procentuální šance, u dané instituce, že stížnost uzná za oprávněnou. Rovněž se tato práce v závěru pokouší definovat optimální postupy při řešení zmíněných stížností ve veřejné správě.
Anotace v angličtině
Focus of the thesis comes out recently from current problem which could happen between a patient and a medical staff member or medical institution in case of lodging of complain to a provided care. This thesis should solute possibilities of patients especially if they deal with these complaints within state administration. In a theoretical part, the thesis should describe the legal instrument of unsatisfied clients of mediacal institution and sum up the legislative platform for lodging of complaints to the medical institutions. Mechanisms of the Civil service in solving of these complaints are more detailedly described in the next chapters of theoretical part. In the second part of this thesis there was made a research at the individual founder of the medical institutions and at the Czech Medical Chamber and also direct addressees of mentioned complaints. The research was soluted by a questionnaire and its aim was to gain from the adderessees their registered statistic datas which involve datas about giving a complaints to the medical centre. This research was evaluated and compared. The author of this thesis put emphasis on the next parameters: number of complaints, rate of complaints which were considered as a justified or unjustified at the individual founders. These results were after that compared with the datas within the Czech Republic and within the individual state institutions. In conclusion the thesis should answer to the unsatified patients if it makes or doesn´t make sense to complain at the founders of medical institutions or the Czech Medical Chamber. And how possible is a per cent chance at the particular institution that the complaint will be considered as a justified. The thesis should also find a way how to optimise the methods during making a solution of mentioned complaints in the Civil service.
Klíčová slova
stížnost na zdravotní péči, podání stížnosti na zdravotní péči, nespokojenost s poskytnutou lékařskou péčí
Klíčová slova v angličtině
lodging of complain to a provided care, complaints within state administration
Rozsah průvodní práce
63 s. (91 117 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Zaměření této bakalářské práce vychází z velice aktuálního problému, který může nastat mezi pacientem a zdravotníkem, popřípadě zdravotnickým zařízením v případě nespokojenosti s poskytnutou lékařskou péčí, a tím je podání stížností na tuto zdravotní péči. Práce řeší možnosti pacientů při vyřizování těchto stížností v rámci veřejné správy a ve své teoretické části popisuje právní nástroje nespokojených klientů zdravotnických zařízení a shrnuje legislativní platformu pro podávání stížností na zdravotnická zařízení. V dalších kapitolách teoretické části se práce detailněji zabývá mechanismy veřejné správy při řešení těchto stížností. V druhé praktické části této bakalářské práce byl proveden průzkum u jednotlivých zřizovatelů zdravotnických zařízení a u České lékařské komory, a tedy i přímých adresátů zmíněných stížností. Průzkum byl řešen dotazníkovou formou a měl za cíl získat od adresátů evidované statistické údaje, které by zahrnovaly data o podaných stížnostech na zdravotnická zařízení. Tento průzkum byl následně vyhodnocen a porovnán s akcentem na následující parametry: počet stížností, poměr stížností uznaných za oprávněné a neoprávněné u jednotlivých zřizovatelů. Následně bylo provedeno srovnání těchto údajů v rámci České republiky a v rámci jednotlivých státních institucí. Závěrem práce je odpověď nespokojeným pacientům, zda má, či nemá smysl si stěžovat u zřizovatele zdravotnických zařízení, či České lékařské komory, a jaká je procentuální šance, u dané instituce, že stížnost uzná za oprávněnou. Rovněž se tato práce v závěru pokouší definovat optimální postupy při řešení zmíněných stížností ve veřejné správě.
Anotace v angličtině
Focus of the thesis comes out recently from current problem which could happen between a patient and a medical staff member or medical institution in case of lodging of complain to a provided care. This thesis should solute possibilities of patients especially if they deal with these complaints within state administration. In a theoretical part, the thesis should describe the legal instrument of unsatisfied clients of mediacal institution and sum up the legislative platform for lodging of complaints to the medical institutions. Mechanisms of the Civil service in solving of these complaints are more detailedly described in the next chapters of theoretical part. In the second part of this thesis there was made a research at the individual founder of the medical institutions and at the Czech Medical Chamber and also direct addressees of mentioned complaints. The research was soluted by a questionnaire and its aim was to gain from the adderessees their registered statistic datas which involve datas about giving a complaints to the medical centre. This research was evaluated and compared. The author of this thesis put emphasis on the next parameters: number of complaints, rate of complaints which were considered as a justified or unjustified at the individual founders. These results were after that compared with the datas within the Czech Republic and within the individual state institutions. In conclusion the thesis should answer to the unsatified patients if it makes or doesn´t make sense to complain at the founders of medical institutions or the Czech Medical Chamber. And how possible is a per cent chance at the particular institution that the complaint will be considered as a justified. The thesis should also find a way how to optimise the methods during making a solution of mentioned complaints in the Civil service.
Klíčová slova
stížnost na zdravotní péči, podání stížnosti na zdravotní péči, nespokojenost s poskytnutou lékařskou péčí
Klíčová slova v angličtině
lodging of complain to a provided care, complaints within state administration
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Analyzujte právní normy související s problematikou ochrany práv pacientů ve zdravotnictví, především právo na podání stížnosti na zdravotnické zařízení.
Proveďte rešerši mechanismu při podávání stížnosti ve zdravotnických zařízeních.
II. Praktická část
Proveďte průzkum podaných stížností na zdravotnická zařízení zřizovaná krajským úřadem a zřizovaná ministerstvem zdravotnictví.
Statisticky zpracujte a vyhodnoťte provedený průzkum, na jehož základě porovnejte jednotlivá zařízení z hlediska podaných stížností.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Analyzujte právní normy související s problematikou ochrany práv pacientů ve zdravotnictví, především právo na podání stížnosti na zdravotnické zařízení.
Proveďte rešerši mechanismu při podávání stížnosti ve zdravotnických zařízeních.
II. Praktická část
Proveďte průzkum podaných stížností na zdravotnická zařízení zřizovaná krajským úřadem a zřizovaná ministerstvem zdravotnictví.
Statisticky zpracujte a vyhodnoťte provedený průzkum, na jehož základě porovnejte jednotlivá zařízení z hlediska podaných stížností.
Závěr
Seznam doporučené literatury
[1] GLADKIJ, I. Management ve zdravotnictví. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2003. 380 s. ISBN 80-7226-996-8.
[2] JAROŠOVÁ, D. Organizace a řízení ve zdravotnictví. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 107 s. ISBN 978-80-7368-605-5.
[3] PAPEŠ, Z. Zdravotnické instituce. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2002. 55 s. ISBN 80-244-0543-1.
[4] ŠNÉDAR, L. Základy zdravotnického práva: s příklady a otázkami. 1. vyd. Praha: LexisNexis CZ, 2008. 125 s. ISBN 978-80-86920-21-4.
Seznam doporučené literatury
[1] GLADKIJ, I. Management ve zdravotnictví. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2003. 380 s. ISBN 80-7226-996-8.
[2] JAROŠOVÁ, D. Organizace a řízení ve zdravotnictví. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 107 s. ISBN 978-80-7368-605-5.
[3] PAPEŠ, Z. Zdravotnické instituce. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2002. 55 s. ISBN 80-244-0543-1.
[4] ŠNÉDAR, L. Základy zdravotnického práva: s příklady a otázkami. 1. vyd. Praha: LexisNexis CZ, 2008. 125 s. ISBN 978-80-86920-21-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí: 52 b.
1)Jaké sankční nástroje jednotlivých institucí považujete za nejúčinnější? ODPOVĚĎ: uspokojivě
Oponent: 55 b.
1.Jaký bude mít, dle Vašeho názoru, Váš průzkum přínos a pro koho ? ODPOVĚĎ: zcela
Obhajoba bakalářské práce:
Otázka (doc. Švarcová): Jakých organizací se týkal Váš průzkum? ODPOVĚĎ: uspokojivě
Otázka (Ing. Grebeníček): Dokázala byste formulovat zlepšení současného stavu? ODPOVĚĎ: částečně