Diplomová práce se zaměřuje na historické srovnání vybraných reklam z módních časopisů pro ženy z let 1966 a 1988 se současným vydáním z roku 2012. Jedním z cílů práce je zjistit, jaké ženy by podle veřejnosti měly být zobrazeny na módní fotografii a zda je pro veřejnost podstatné, kdo model prezentuje. Teoretická část se věnuje dotazníkovému šetření a sémiotickému rozboru vybraných reklam zaměřených na módu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the historical comparison of selected advertisements from fashion magazines for women between 1966 and 1988 to the current issue of 2012. One of the goals is to find out what kind of women, according to the general public should be displayed for fashion photography and that is essential to the public, who presents the model. The theoretical part deals with a questionnaire survey and semiotics' analysis of selected commercials focused on fashion.
Diplomová práce se zaměřuje na historické srovnání vybraných reklam z módních časopisů pro ženy z let 1966 a 1988 se současným vydáním z roku 2012. Jedním z cílů práce je zjistit, jaké ženy by podle veřejnosti měly být zobrazeny na módní fotografii a zda je pro veřejnost podstatné, kdo model prezentuje. Teoretická část se věnuje dotazníkovému šetření a sémiotickému rozboru vybraných reklam zaměřených na módu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the historical comparison of selected advertisements from fashion magazines for women between 1966 and 1988 to the current issue of 2012. One of the goals is to find out what kind of women, according to the general public should be displayed for fashion photography and that is essential to the public, who presents the model. The theoretical part deals with a questionnaire survey and semiotics' analysis of selected commercials focused on fashion.
1. Popište vznik módní fotografie od počátku 20. století po současnost. (zaměřte se na reklamní fotografie zobrazující ženy)
2. Zaměřte se na velké mezníky 20. století a zjistěte, jaký měly vliv na reklamní tvorbu a módu. (např. válečné a poválečné období)
3. V další části práce se zaměřte na významné módní návrháře, kteří ovlivnili módní průmysl a reklamní tvorbu.
4. Zjistěte, jak se měnilo postavení žen v reklamě v průběhu 20. století, zejména z pohledu jejich sociálního zařazení, biologických odlišností, spotřebních rolí a stereotypů.
5. Vyberte nejzajímavější reklamní kampaně zobrazující ženy v minulém století a porovnejte je se současnými.
Zásady pro vypracování
1. Popište vznik módní fotografie od počátku 20. století po současnost. (zaměřte se na reklamní fotografie zobrazující ženy)
2. Zaměřte se na velké mezníky 20. století a zjistěte, jaký měly vliv na reklamní tvorbu a módu. (např. válečné a poválečné období)
3. V další části práce se zaměřte na významné módní návrháře, kteří ovlivnili módní průmysl a reklamní tvorbu.
4. Zjistěte, jak se měnilo postavení žen v reklamě v průběhu 20. století, zejména z pohledu jejich sociálního zařazení, biologických odlišností, spotřebních rolí a stereotypů.
5. Vyberte nejzajímavější reklamní kampaně zobrazující ženy v minulém století a porovnejte je se současnými.
Seznam doporučené literatury
Seeling, Ch., Století módy, Nakladatelství Slovart, 2000, ISBN 80-7209-247-2.
Máchalová, J., Móda 20. století, Nakladatelství Lidové noviny, 2003, ISBN 80-7106-587-0.
Horňák, P., Teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingové komunikace, Radim Bačuvčík - VeRBuM 2010, ISBN 978-80-904273-3-4.
Hlaváčková, K., Česká móda 1940/1970/Zrcadlo doby, vydalo u(p)m ve spolupráci s nakladatelstvím Olympia, 2000, ISBN 80-7033-017-1.
Bieger - Thielemann, M., Goodrow, G., Fotografie 20. století, Slovart s. r. o., Praha 2003, ISBN 3-8228-1757-0.
Vybíral, Z., Psychologie lidské komunikace, Portál, s. r. o., Praha 2000, ISBN 80-7178-291-2.
Birgus, V., Vojtěchovský, M., Jistoty a hledání v české fotografii 90. let, nakladatelství Kant, 1996, ISBN 80-901903-5-9.
Hrubá, V., Tvůrci světové módy, Vydala Nava, 2000, ISBN 80-7211-040-3.
Osvaldová, B., Česká média a feminismus. Praha: Slon, 2005, ISBN 8072772635.
Seznam doporučené literatury
Seeling, Ch., Století módy, Nakladatelství Slovart, 2000, ISBN 80-7209-247-2.
Máchalová, J., Móda 20. století, Nakladatelství Lidové noviny, 2003, ISBN 80-7106-587-0.
Horňák, P., Teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingové komunikace, Radim Bačuvčík - VeRBuM 2010, ISBN 978-80-904273-3-4.
Hlaváčková, K., Česká móda 1940/1970/Zrcadlo doby, vydalo u(p)m ve spolupráci s nakladatelstvím Olympia, 2000, ISBN 80-7033-017-1.
Bieger - Thielemann, M., Goodrow, G., Fotografie 20. století, Slovart s. r. o., Praha 2003, ISBN 3-8228-1757-0.
Vybíral, Z., Psychologie lidské komunikace, Portál, s. r. o., Praha 2000, ISBN 80-7178-291-2.
Birgus, V., Vojtěchovský, M., Jistoty a hledání v české fotografii 90. let, nakladatelství Kant, 1996, ISBN 80-901903-5-9.
Hrubá, V., Tvůrci světové módy, Vydala Nava, 2000, ISBN 80-7211-040-3.
Osvaldová, B., Česká média a feminismus. Praha: Slon, 2005, ISBN 8072772635.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou bakalářskou/diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
Otázky k obhajobě-oponent prof.Horňák:
1. Prečo je oblasť módy charakterizovaná v historickom horizonte do roku 1947, keď predmetom analýzy je komparácia rokov 1968 až 2012?
2. Podporila niektorá z myšlienok z rozhovoru s Lenkou Vejvalkovou potvrdenie, či vyvrátenie niektorej z hypotéz?
3. Ak ženy radšej vidia v "módnej" reklame obyčejné ženy a muži modelky, tak myslíte že treba pri týchto reklamách napr. na ženské šaty jednoznačne akceptovať len názor žien?
Studentka odpověděla nepřesně na zadané i doplňující otázky komise SZZ.