Tato bakalářská práce s názvem ?Senior ? zákazník budoucnosti?? se věnuje spotřebitel-skému chování a rozhodovacímu procesu seniorů v zákaznickém segmentu 55+. Teoretická část vymezuje spotřebitelský trh a charakterizuje současné přístupy marketingové ko-munikace k této cílové skupině. Zabývá se osobností spotřebitele, segmentací trhu, rozho-dovacím procesem zákazníka a nástroji marketingové komunikace. V praktické části jsou analyzovány údaje týkající se demografických změn ve společnosti a faktorů ovlivňujících nákupní rozhodování seniorů. Jsou zde uvedeny výsledky kvalitativní průzkumné sondy zaměřené na zjištění potřeb této cílové skupiny, jejich nákupního chování a životního stylu. Na základě zjištěných informací jsou doporučeny perspektivní segmenty produktů a služeb a jsou stručně navrženy zásady marketingové komunikace s touto cílovou skupinou.
Anotace v angličtině
This thesis entitled "Senior citizens - the customers of the future?" examines the consumer behavior and decision-making process of the market segment of senior citizens aged 55 and over. The theoretical part defines this particular market segment and describes current approaches to marketing communications pertaining to this age group. It also examines the characteristics of such consumers, the segmentation of the market, the decision-making process adopted by such consumers, and the tools utilized in marketing communications.
The practical part focuses on data analyzed concerning demographic changes in society and factors influencing the purchasing decisions of senior citizens. It highlights the results of qualitative, fact-finding research conducted to detect the needs of this particular target market, in addition to the shopping behaviors and lifestyles of the age group it comprises. Based on this information, the authors recommend prospective products and services for this market segment, also outlining the principles of marketing communications affecting this target group.
Tato bakalářská práce s názvem ?Senior ? zákazník budoucnosti?? se věnuje spotřebitel-skému chování a rozhodovacímu procesu seniorů v zákaznickém segmentu 55+. Teoretická část vymezuje spotřebitelský trh a charakterizuje současné přístupy marketingové ko-munikace k této cílové skupině. Zabývá se osobností spotřebitele, segmentací trhu, rozho-dovacím procesem zákazníka a nástroji marketingové komunikace. V praktické části jsou analyzovány údaje týkající se demografických změn ve společnosti a faktorů ovlivňujících nákupní rozhodování seniorů. Jsou zde uvedeny výsledky kvalitativní průzkumné sondy zaměřené na zjištění potřeb této cílové skupiny, jejich nákupního chování a životního stylu. Na základě zjištěných informací jsou doporučeny perspektivní segmenty produktů a služeb a jsou stručně navrženy zásady marketingové komunikace s touto cílovou skupinou.
Anotace v angličtině
This thesis entitled "Senior citizens - the customers of the future?" examines the consumer behavior and decision-making process of the market segment of senior citizens aged 55 and over. The theoretical part defines this particular market segment and describes current approaches to marketing communications pertaining to this age group. It also examines the characteristics of such consumers, the segmentation of the market, the decision-making process adopted by such consumers, and the tools utilized in marketing communications.
The practical part focuses on data analyzed concerning demographic changes in society and factors influencing the purchasing decisions of senior citizens. It highlights the results of qualitative, fact-finding research conducted to detect the needs of this particular target market, in addition to the shopping behaviors and lifestyles of the age group it comprises. Based on this information, the authors recommend prospective products and services for this market segment, also outlining the principles of marketing communications affecting this target group.
1. Proveďte literární rešerši, zjistěte a využijte teoretické poznatky k popisu spotřebitelského chování a rozhodovacího procesu zákazníka, vymezte spotřebitelský trh dané cílové skupiny a charakterizujte současné přístupy marketingové komunikace k této cílové skupině.
2. Na základě dostupných zdrojů popište postavení cílové skupiny ve společnosti a související socioekonomické trendy.
3. V praktické části analyzujte poznatky o životním stylu cílové skupiny a popište faktory, které mohou ovlivnit její spotřebitelské chování.
4. Realizujte kvalitativní marketingovou průzkumnou sondu, zaměřenou na zjištění potřeb cílové skupiny a jejich nákupního chování.
5. Na základě zjištěných informací doporučte perspektivní segment produktů / služeb pro tuto cílovou skupinu a stručně navrhněte způsob marketingové komunikace.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte literární rešerši, zjistěte a využijte teoretické poznatky k popisu spotřebitelského chování a rozhodovacího procesu zákazníka, vymezte spotřebitelský trh dané cílové skupiny a charakterizujte současné přístupy marketingové komunikace k této cílové skupině.
2. Na základě dostupných zdrojů popište postavení cílové skupiny ve společnosti a související socioekonomické trendy.
3. V praktické části analyzujte poznatky o životním stylu cílové skupiny a popište faktory, které mohou ovlivnit její spotřebitelské chování.
4. Realizujte kvalitativní marketingovou průzkumnou sondu, zaměřenou na zjištění potřeb cílové skupiny a jejich nákupního chování.
5. Na základě zjištěných informací doporučte perspektivní segment produktů / služeb pro tuto cílovou skupinu a stručně navrhněte způsob marketingové komunikace.
Seznam doporučené literatury
JOBBER, David. Management prodeje: prodejní techniky, komunikace se zákazníkem, jak zorganizovat obchodní zástupce, jak motivovat prodejní tým, merchandising. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2001, 431 s. ISBN 80-722-6533-4.
KALKA, Jochen. Marketing podle cílových skupin: [jak žijeme, co kupujeme, čím se řídíme]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 270 s. ISBN 978-80-251-1617-3 (Váz.).
PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Praha: Grada, c2003, 581 s. ISBN 80-247-0254-1.
SCHIFFMAN, Leon G. Nákupní chování: [velká kniha k tématu Consumer Behavior]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 633 s. ISBN 80-251-0094-4.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 356 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3528-3 (VáZ.).
ZAMAZALOVÁ, Marcela. Marketing obchodní firmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 232 s. ISBN 978-80-247-2049-4 (Brož.).
Seznam doporučené literatury
JOBBER, David. Management prodeje: prodejní techniky, komunikace se zákazníkem, jak zorganizovat obchodní zástupce, jak motivovat prodejní tým, merchandising. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2001, 431 s. ISBN 80-722-6533-4.
KALKA, Jochen. Marketing podle cílových skupin: [jak žijeme, co kupujeme, čím se řídíme]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, 270 s. ISBN 978-80-251-1617-3 (Váz.).
PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Praha: Grada, c2003, 581 s. ISBN 80-247-0254-1.
SCHIFFMAN, Leon G. Nákupní chování: [velká kniha k tématu Consumer Behavior]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 633 s. ISBN 80-251-0094-4.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 356 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3528-3 (VáZ.).
ZAMAZALOVÁ, Marcela. Marketing obchodní firmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 232 s. ISBN 978-80-247-2049-4 (Brož.).
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou bakalářskou/diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (PhDr. Křížek):
1. Objevil se při výzkumu rozdíl v odpovědích věřících a nevěřících respondentů?
Student plně odpověděl na položenou otázku.
2. Budou senioři v budoucnosti skutečně více využívat IT? Pokud ano, jaké konkrétně?
Student plně odpověděl na položenou otázku.
3. Je trvale udržitelný současný kult mládí, krásného těla, úspěšné kariéry a peněz, nebo se lidstvo po čase vrátí k tradičním vztahům, kdy senioři byli respektováni jako nositelé zkušeností a neměnných hodnot? (Velmi těžká otázka, na kterou nemusí student odpovídat, nebude-li sám chtít.)
Student plně odpověděl na položenou otázku.