Tato práce čtenáře obeznámí s problematikou navrhování webů ve vztahu k jejich zaměření, funkci a cílové skupině. Teoretická část popisuje zásady navrhování webů, jejich formální a obsahovou stránku a dělení. Stěžejním atributem je zde použitelnost, respektive zdařilost implementace jejích principů u konkrétních e-shopů, jež je v praktické části hodnocena. Práce zkoumá vztah formy, funkce a uživatele ve vybraných českých e-shopech a vyvozuje doporučení pro jejich případný redesign, navrhování použitelného a úspěšného e shopu, nebo obecně zákaznicky orientovaného webu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with web design issues in relation to their specialization, function and target group. The theoretical part describes the principles of designing web sites, their for-mal and thematic content and division. The key attribute here is usability and succesful implementation of its principles regarding specific e-shop which is assessed in the practical part. The thesis examines the relationship of form, function and user in selected Czech e-shops and draws recommendations for possible redesign, designing usable and successful e-shop or general customer - oriented site.
Key word: internet, web design, user, usability, e-shop, design, websites, ergonomics, user friendliness
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce čtenáře obeznámí s problematikou navrhování webů ve vztahu k jejich zaměření, funkci a cílové skupině. Teoretická část popisuje zásady navrhování webů, jejich formální a obsahovou stránku a dělení. Stěžejním atributem je zde použitelnost, respektive zdařilost implementace jejích principů u konkrétních e-shopů, jež je v praktické části hodnocena. Práce zkoumá vztah formy, funkce a uživatele ve vybraných českých e-shopech a vyvozuje doporučení pro jejich případný redesign, navrhování použitelného a úspěšného e shopu, nebo obecně zákaznicky orientovaného webu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with web design issues in relation to their specialization, function and target group. The theoretical part describes the principles of designing web sites, their for-mal and thematic content and division. The key attribute here is usability and succesful implementation of its principles regarding specific e-shop which is assessed in the practical part. The thesis examines the relationship of form, function and user in selected Czech e-shops and draws recommendations for possible redesign, designing usable and successful e-shop or general customer - oriented site.
Key word: internet, web design, user, usability, e-shop, design, websites, ergonomics, user friendliness
Zásady pro vypracování
1.Zpracujte rešerši literatury pojednávající o webovém designu a zásadách použitelnosti webových stránek. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
2.Zhodnoťte současný stav použitelnosti e-shopu Nonclone.cz a Minimon.cz pomocí technicko-ergonomické a obsahové analýzy s bližším zaměřením na uživatelskou přívětivost.
3.Vymezte cílovou skupinu uživatelů daných e-shopů a její uživatelské chování a návyky.
4.Formulujte silné a slabé stránky e-shopů a srovnejte je ve vztahu k jejich cílovým skupinám.
5.Na základě výsledků analýz představte stručný nástin možností změn v designu e-shopů. Naznačte, jaké zásady by měl akcentovat případný redesign e-shopů, případně uveďte, jakým způsobem by bylo možné pokračovat při řešení tohoto tématu.
Zásady pro vypracování
1.Zpracujte rešerši literatury pojednávající o webovém designu a zásadách použitelnosti webových stránek. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte pracovní hypotézy a cíle práce.
2.Zhodnoťte současný stav použitelnosti e-shopu Nonclone.cz a Minimon.cz pomocí technicko-ergonomické a obsahové analýzy s bližším zaměřením na uživatelskou přívětivost.
3.Vymezte cílovou skupinu uživatelů daných e-shopů a její uživatelské chování a návyky.
4.Formulujte silné a slabé stránky e-shopů a srovnejte je ve vztahu k jejich cílovým skupinám.
5.Na základě výsledků analýz představte stručný nástin možností změn v designu e-shopů. Naznačte, jaké zásady by měl akcentovat případný redesign e-shopů, případně uveďte, jakým způsobem by bylo možné pokračovat při řešení tohoto tématu.
Seznam doporučené literatury
KRUG, Steve. Webdesign: Nenuťte uživatele přemýšlet. 2. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 80-251-1291-8.
PHILLIPS, David. Online public relations. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0368-8.
VAN DUYNE, Douglas K., James A. LANDAY a Jason I. HONG. Návrh a tvorba webů: Vytváříme zákaznicky orientovaný web. 1. Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-0508-3.
POWELL, Thomas A. Web design: Kompletní průvodce. 1. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-722-6949-6.
BEAIRD, Jason. Peincipy krásného webdesignu: průvodce krásného webdesignu. 1. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2895-7.
SIMMONS, Jason. Kompletní příručka pro designéry. Praha: Slovart, 2009. ISBN 978-80-247-7391-151-5.
GRAY, Daniel. Profesionální design na webu. Brno: SoftPress, 1999. ISBN 80-902824-1-5.
NIELSEN, Jakob. Web.Design. Praha: SoftPress, 2002. ISBN 80-86497-27-5.
HORŇÁKOVÁ, Michaela. Copywriting: Praktický průvodce tvorbou textů, které prodávají. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3269-2.
Seznam doporučené literatury
KRUG, Steve. Webdesign: Nenuťte uživatele přemýšlet. 2. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 80-251-1291-8.
PHILLIPS, David. Online public relations. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0368-8.
VAN DUYNE, Douglas K., James A. LANDAY a Jason I. HONG. Návrh a tvorba webů: Vytváříme zákaznicky orientovaný web. 1. Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-0508-3.
POWELL, Thomas A. Web design: Kompletní průvodce. 1. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-722-6949-6.
BEAIRD, Jason. Peincipy krásného webdesignu: průvodce krásného webdesignu. 1. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2895-7.
SIMMONS, Jason. Kompletní příručka pro designéry. Praha: Slovart, 2009. ISBN 978-80-247-7391-151-5.
GRAY, Daniel. Profesionální design na webu. Brno: SoftPress, 1999. ISBN 80-902824-1-5.
NIELSEN, Jakob. Web.Design. Praha: SoftPress, 2002. ISBN 80-86497-27-5.
HORŇÁKOVÁ, Michaela. Copywriting: Praktický průvodce tvorbou textů, které prodávají. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3269-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
Otázky k obhajobě-vedoucí Mgr.T.Šula,Ph.D.:
1. Definujte 10 základních pravidel pro použitelný/přístupný web.
2. Jaký předpokládáte posun v prostředí e-shopů v následující dekádě?
Otázky k obhajobě-oponent Ing.M.Pilík,Ph.D.:
1. Na straně 41 práce uvádíte, že nejpoužívanějším prohlížečem v ČR a SR je Mozilla Firefox. Podle posledních statistik je nejpoužívanějším prohlížečem celosvětově stále IE.
2. 50 kritérií, které jste porovnávala při analýze, jste si stanovila sama nebo jsou součástí standardního hodnocení?
3. Podle zadání práce jste měla stanovit slabé a silné stránky sledovaných e-shopů. V práci jsem to neobjevil. Kde je to v práci uvedeno? V případě, že není, prosím, při obhajoby doplňte.
Studentka odpověděla na zadané otázky.