Tato bakalářská práce pojednává o specifické části manipulace v médiích, konkrétně tedy o fotomanipulaci. V teoretické části vymezuje důležité pojmy, shrnuje a popisuje její metody a také určitým způsobem analyzuje historii fotografické manipulace, která úzce souvisí s historií fotografie samotné. V praktické části práce pak pomocí výzkumu zjišťuje, jaká je mezi laickou i odbornou veřejností informovanost o této problematice, dále jak se na ni odborníci dívají a co považují za největší problém tohoto moderního trendu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the photographic manipulation as the specific part of the manipulation in media. In its theoretical part it defines basic terms, summarizes and describes its techniques and analyzes the history of the photographic manipulation, which is closely related to the whole history of photography. In the practical part it researches the rate of the awareness of this problem, the opinion of professional public and the biggest risk of it.
Tato bakalářská práce pojednává o specifické části manipulace v médiích, konkrétně tedy o fotomanipulaci. V teoretické části vymezuje důležité pojmy, shrnuje a popisuje její metody a také určitým způsobem analyzuje historii fotografické manipulace, která úzce souvisí s historií fotografie samotné. V praktické části práce pak pomocí výzkumu zjišťuje, jaká je mezi laickou i odbornou veřejností informovanost o této problematice, dále jak se na ni odborníci dívají a co považují za největší problém tohoto moderního trendu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the photographic manipulation as the specific part of the manipulation in media. In its theoretical part it defines basic terms, summarizes and describes its techniques and analyzes the history of the photographic manipulation, which is closely related to the whole history of photography. In the practical part it researches the rate of the awareness of this problem, the opinion of professional public and the biggest risk of it.
1. Proveďte rešerši literatury a zpracujte teoretická východiska práce.
2. Definujte cíle práce a pracovní hypotézy.
3. Analyzujte současný stav fotografické manipulace v médiích.
4. Určete si cílovou skupinu pro výzkum.
5. Proveďte výzkum ve zvolené skupině respondentů.
6. Proveďte vyhodnocení výzkumu a prezentujte jeho výsledky.
7. Na základě vyhodnocení výzkumu potvrďte pracovní hypotézy a navrhněte doporučení použitelná v praxi.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury a zpracujte teoretická východiska práce.
2. Definujte cíle práce a pracovní hypotézy.
3. Analyzujte současný stav fotografické manipulace v médiích.
4. Určete si cílovou skupinu pro výzkum.
5. Proveďte výzkum ve zvolené skupině respondentů.
6. Proveďte vyhodnocení výzkumu a prezentujte jeho výsledky.
7. Na základě vyhodnocení výzkumu potvrďte pracovní hypotézy a navrhněte doporučení použitelná v praxi.
Seznam doporučené literatury
DYTRT, Zdeněk. Manažerská etika v otázkách a odpovědích : jde morálka a úspěch v byznysu dohromady?. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2011. 200 s. ISBN 978-80-251-3344-6.
FARKAS, Viktor. Lži za války a v míru: tajná moc tvůrců veřejného mínění. Vyd. 1. Překlad Ivan Binar. Praha: Mladá fronta, 2006, 263 s. Tajný archiv. ISBN 802041357x.
LÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB. Soumrak fotožurnalismu: manipulace fotografií v digitální éře. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009, 155 s. ISBN 978-802-4616-476.
VĚRČÁK, Vladimír. Media Relations není manipulace. Vyd. 1. Překlad Ivan Binar. Praha: Ekopress, 2004, 136 s. Tajný archiv. ISBN 80-861-1943-2.
VERNER, Pavel. Propaganda a manipulace. Vyd. 1. Překlad Ivan Binar. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011, 192 s. Tajný archiv. ISBN 978-807-4520-150.
Seznam doporučené literatury
DYTRT, Zdeněk. Manažerská etika v otázkách a odpovědích : jde morálka a úspěch v byznysu dohromady?. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2011. 200 s. ISBN 978-80-251-3344-6.
FARKAS, Viktor. Lži za války a v míru: tajná moc tvůrců veřejného mínění. Vyd. 1. Překlad Ivan Binar. Praha: Mladá fronta, 2006, 263 s. Tajný archiv. ISBN 802041357x.
LÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB. Soumrak fotožurnalismu: manipulace fotografií v digitální éře. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009, 155 s. ISBN 978-802-4616-476.
VĚRČÁK, Vladimír. Media Relations není manipulace. Vyd. 1. Překlad Ivan Binar. Praha: Ekopress, 2004, 136 s. Tajný archiv. ISBN 80-861-1943-2.
VERNER, Pavel. Propaganda a manipulace. Vyd. 1. Překlad Ivan Binar. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011, 192 s. Tajný archiv. ISBN 978-807-4520-150.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (doc. Brázda):
1. S ohledem na Vaše tvrzení v kap. 1. 2. a 1. 5. uveďte, čím a jak se od sebe liší formy a druhy manipulace?
Student plně odpověděl na položenou otázku.
2. Je možné považovat úpravu např. obrázků v knize pro mládež za stejný druh manipulace jako retušování fotografií z ideologických důvodů? (viz s. 19)
Student plně odpověděl na položenou otázku.
3. Proč a čím jsou fotografie uváděné v kap. 1.5.2 a 1.6. "manipulativní"? Proč je nelze považovat pouze např. za vylepšené, upravené. Dokážete říci, čím jsou "závadné"?
Student plně odpověděl na položenou otázku.