Bakalářská práce je zaměřena na problematiku klientů se zrakovým postižením ve zdravotnickém zařízení. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část seznamuje čtenáře se základními pojmy vztahujícími se k dané problematice, s klasifikací a charakteristikou osob se zrakovým postižením, včetně zvláštností komunikace. Dále informuje o sdruženích pro zrakově postižené. V praktické části jsou zpracovány výsledky dotazníkového šetření, které zjišťují povědomí zdravotnického personálu o problematice zrakově postižených, jejich zkušenosti a míru připravenosti pro ošetřování těchto klientů. Dále jsou zpracovány výsledky polostrukturovaných rozhovorů, které zjišťují zkušenosti klientů s hospitalizací. Na základě výsledků šetření budou navržena doporučení pro praxi
Anotace v angličtině
The thesis is focused on clients with visual impairments in health care facilities. It is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is focused on basic concepts related to the topic, classification of patients with visual impairments and introduction of specific ways of communication. It also mentions some associations for visually impaired. The practical part is based on question-form research of medical staff knowledge of the visual impairments, their experiences and qualification for taking care of those clients. On the other hand, experiences of patients are gathered by semi-structured interviews. Based on the outcomes, there will be a practical recommendation taken.
Klíčová slova
zrakové postižení, zdravotnické zařízení, polostrukturovaný rozhovor, organizace pro zrakově postižené
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, health care facilities, semi-structured interview, association for visually impaired
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku klientů se zrakovým postižením ve zdravotnickém zařízení. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část seznamuje čtenáře se základními pojmy vztahujícími se k dané problematice, s klasifikací a charakteristikou osob se zrakovým postižením, včetně zvláštností komunikace. Dále informuje o sdruženích pro zrakově postižené. V praktické části jsou zpracovány výsledky dotazníkového šetření, které zjišťují povědomí zdravotnického personálu o problematice zrakově postižených, jejich zkušenosti a míru připravenosti pro ošetřování těchto klientů. Dále jsou zpracovány výsledky polostrukturovaných rozhovorů, které zjišťují zkušenosti klientů s hospitalizací. Na základě výsledků šetření budou navržena doporučení pro praxi
Anotace v angličtině
The thesis is focused on clients with visual impairments in health care facilities. It is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is focused on basic concepts related to the topic, classification of patients with visual impairments and introduction of specific ways of communication. It also mentions some associations for visually impaired. The practical part is based on question-form research of medical staff knowledge of the visual impairments, their experiences and qualification for taking care of those clients. On the other hand, experiences of patients are gathered by semi-structured interviews. Based on the outcomes, there will be a practical recommendation taken.
Klíčová slova
zrakové postižení, zdravotnické zařízení, polostrukturovaný rozhovor, organizace pro zrakově postižené
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, health care facilities, semi-structured interview, association for visually impaired
Zásady pro vypracování
V teoretické části klasifikovat osoby se zrakovým postižením. Popsat přístup a komunikaci zdravotnického personálu s jedinci se zrakovým postižením. Seznámit se s kompenzačními pomůckami a organizacemi pro zrakově postižené.
V praktické části formou dotazníků zjistit povědomí zdravotnického personálu o problematice zrakově postižených, jejich zkušenosti a míru připravenosti pro ošetřování těchto klientů. Formou rozhovorů zjistit zkušenosti klientů s hospitalizací. Na základě výsledků šetření navrhnout doporučení pro praxi a s výsledky šetření seznámit odbornou veřejnost.
Zásady pro vypracování
V teoretické části klasifikovat osoby se zrakovým postižením. Popsat přístup a komunikaci zdravotnického personálu s jedinci se zrakovým postižením. Seznámit se s kompenzačními pomůckami a organizacemi pro zrakově postižené.
V praktické části formou dotazníků zjistit povědomí zdravotnického personálu o problematice zrakově postižených, jejich zkušenosti a míru připravenosti pro ošetřování těchto klientů. Formou rozhovorů zjistit zkušenosti klientů s hospitalizací. Na základě výsledků šetření navrhnout doporučení pro praxi a s výsledky šetření seznámit odbornou veřejnost.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc. ISBN 978-80-244-2742-3.
MATÝSKOVÁ, Kateřina, 2009. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. Praha: Okamžik. ISBN 978-80-86932-24-8.
SLOWÍK, Josef, 2010. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367.
WIENER, Pavel, 2009. Prostorová orientace zrakově postižených. 3. aktualizované vydání. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS. ISBN 80-239-6775-4.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc. ISBN 978-80-244-2742-3.
MATÝSKOVÁ, Kateřina, 2009. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. Praha: Okamžik. ISBN 978-80-86932-24-8.
SLOWÍK, Josef, 2010. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367.
WIENER, Pavel, 2009. Prostorová orientace zrakově postižených. 3. aktualizované vydání. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS. ISBN 80-239-6775-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Pokud byste měla uvést nejdůležitější potřebu hospitalizovaných nevidomých klientů, která by to podle Vás byla? (dr. Krátká)
Budete nějak konkrétně pracovat se zjištěnými nedostatky, ke kterým jste dospěla? (Mgr. Blažková)
Píšete, že navrhujete vytvoření desatera rad pro zdravotníky. Existuje již nějaké takové desatero? Co by mělo být jeho obsahem? (Mgr. Blažková)
K obhajobě bakalářské práce nebyly ze strany komise žádné připomínky.
Studentka reagovala na otázky komise pohotově, správně.