Práce se zabývá edukací a podporou rodičů předčasně narozených dětí. V teoretické části krátce popisuje předčasný porod. Následně navazuje klasifikace novorozenců, popis nedonošeného dítěte, možné problémy spojené s nedonošeností a prognóza předčasně narozených dětí. Dále popisuje pobyt dítěte na jednotce intenzivní péče, zdravotnický tým pečující o dítě a pocity, které mohou rodiče předčasně narozených dětí prožívat. Na tuto část navazuje kapitola o podpoře a edukaci rodičů, která zahrnuje podporu rodičů ještě před porodem, v průběhu návštěv dítěte na jednotce intenzivní péče a podporu rodičů při propuštění dítěte. V závěru teoretické části seznamuje čtenáře s etickými problémy v neonatologii. V praktické části ukazuje vyhodnocení a výsledky výzkumného šetření. Cílem tohoto výzkumného šetření bylo zjistit, zda jsou rodiče předčasně narozených dětí spokojeni s edukací, podporou a komunikací ošetřujícího zdravotnického personálu na neontologických jednotkách intenzivní péče.
Annotation in English
This Bachelor work deals with education and the support of premature babies.
In the theoretical part it is shortly described premature childbirth. Followed with the classification of new born infants, the description of premature babies and its possible problems connected with prematuring and the prognosis for premature babies. Further there is the description of the stay at the intensive care unit, the heath team caring about the babies and the parents´ feelings of premature babies.
This part is followed by the chapter about the support and education of parents which includes the support for parents before childbirth, the support during visit the baby at the intensive care unit and the support during the baby leaving the hospital. The conclusion of the theoretical part introduces the ethics problems in neonatology. The practical part shows the assessment and the result of research. The purpose of research was to discover if the parents of premature babies are satisfied with the education, support and communication with the health personnel at the neonatal intensive care unit.
Keywords
předčasný porod, rodiče předčasně narozených dětí, nedonošený novorozenec, jednotka intenzivní péče, jednotka intenzivní péče, podpora, etika.
Keywords in English
premature babies, parents of premature babies, premature newborn, intensive care unit, education, support, ethic
Length of the covering note
73 s., 13 s. přílohy
Language
CZ
Annotation
Práce se zabývá edukací a podporou rodičů předčasně narozených dětí. V teoretické části krátce popisuje předčasný porod. Následně navazuje klasifikace novorozenců, popis nedonošeného dítěte, možné problémy spojené s nedonošeností a prognóza předčasně narozených dětí. Dále popisuje pobyt dítěte na jednotce intenzivní péče, zdravotnický tým pečující o dítě a pocity, které mohou rodiče předčasně narozených dětí prožívat. Na tuto část navazuje kapitola o podpoře a edukaci rodičů, která zahrnuje podporu rodičů ještě před porodem, v průběhu návštěv dítěte na jednotce intenzivní péče a podporu rodičů při propuštění dítěte. V závěru teoretické části seznamuje čtenáře s etickými problémy v neonatologii. V praktické části ukazuje vyhodnocení a výsledky výzkumného šetření. Cílem tohoto výzkumného šetření bylo zjistit, zda jsou rodiče předčasně narozených dětí spokojeni s edukací, podporou a komunikací ošetřujícího zdravotnického personálu na neontologických jednotkách intenzivní péče.
Annotation in English
This Bachelor work deals with education and the support of premature babies.
In the theoretical part it is shortly described premature childbirth. Followed with the classification of new born infants, the description of premature babies and its possible problems connected with prematuring and the prognosis for premature babies. Further there is the description of the stay at the intensive care unit, the heath team caring about the babies and the parents´ feelings of premature babies.
This part is followed by the chapter about the support and education of parents which includes the support for parents before childbirth, the support during visit the baby at the intensive care unit and the support during the baby leaving the hospital. The conclusion of the theoretical part introduces the ethics problems in neonatology. The practical part shows the assessment and the result of research. The purpose of research was to discover if the parents of premature babies are satisfied with the education, support and communication with the health personnel at the neonatal intensive care unit.
Keywords
předčasný porod, rodiče předčasně narozených dětí, nedonošený novorozenec, jednotka intenzivní péče, jednotka intenzivní péče, podpora, etika.
Keywords in English
premature babies, parents of premature babies, premature newborn, intensive care unit, education, support, ethic
Research Plan
Popis výchozího problému.
Výběr literatury vztahující se k danému problému.
Naplánování výzkumného šetření.
Výběr výzkumné metody.
Výběr respondentů.
Pilotní studie.
Realizace výzkumného šetření.
Zpracování získaných dat.
Diskuze a komentování výsledků.
Vypracování edukačního materiálu.
Research Plan
Popis výchozího problému.
Výběr literatury vztahující se k danému problému.
Naplánování výzkumného šetření.
Výběr výzkumné metody.
Výběr respondentů.
Pilotní studie.
Realizace výzkumného šetření.
Zpracování získaných dat.
Diskuze a komentování výsledků.
Vypracování edukačního materiálu.
Recommended resources
DOKOUPILOVÁ, Milena et al., 2009. Narodilo se předčastně. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-552-3.
KAPOUNOVÁ, Gabriela, 2007. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-347-1830-9.
NOVÁK, Ivan et al. 2008. Intenzivní péče v pediatrii. 1. vydání. Praha: Galen. ISBN 978-80-7262-512-3.
PEYCH, Ivan, 2005. Nedonošené dítě v péči praktického a nemocničního pediatra.
1. vydání. Praha: Galén. ISBN 80-7262-283-8.
VOLF, V. a H. VOLFOVÁ, 2000. Pediatrie. 2. vydání. Praha: Informatorium. ISBN 80-86073-62-9.
Recommended resources
DOKOUPILOVÁ, Milena et al., 2009. Narodilo se předčastně. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-552-3.
KAPOUNOVÁ, Gabriela, 2007. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-347-1830-9.
NOVÁK, Ivan et al. 2008. Intenzivní péče v pediatrii. 1. vydání. Praha: Galen. ISBN 978-80-7262-512-3.
PEYCH, Ivan, 2005. Nedonošené dítě v péči praktického a nemocničního pediatra.
1. vydání. Praha: Galén. ISBN 80-7262-283-8.
VOLF, V. a H. VOLFOVÁ, 2000. Pediatrie. 2. vydání. Praha: Informatorium. ISBN 80-86073-62-9.
Enclosed appendices
1 CD
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Péče o nedonošené novorozence je velmi podrobně rozpracována v rámci spolupráce jedotlivých států EU - připomínka MUDr. Macko
Existuje bezprostřední psychologická pomoc rodičům předčasně narozených dětí v KNTB? - prof.MUDr. Kudela, CSc.
Podařilo se Vám navázat spolupráci s některou neziskových organizací, které se specializují na pomoc rodičům předčasně naroozených dětí? - Mgr. Reslerová, Ph.D.
Odpovědi studentky na položené otázky se vztahovaly k tématu bakalářské práce, odpovídala erudovaně, přesvědčivě, prokázala hluboké znalosti problematiky řešené v bakalářské práci.