Tato práce pojednává o dnešních třicátnících a jejich zájmové aktivitě v dětství. V teoretické části jsou objasněny pojmy volný čas, vývoj volného času ve společnosti, faktory a funkce volného času. Dále pak byly popsané zájmy, dělení zájmů a intenzita zájmů. Další kapitolou byl životní styl, rizika spojená s nesprávným životním stylem
a vybrané současné vývojové trendy životního stylu v ČR.
Praktická část je věnována dotazníkové metodě, díky které jsem měla možnost zjistit, zda je možné nalézt vztah mezi zájmovou aktivitou v dětství a socioprofesním zařazením v dospělosti. Dále mě zajímalo, jak dnešní třicátníci trávili volný čas v dětství, zda dávali přednost aktivnímu či pasivnímu trávení volného času. Posledním cílem výzkumu bylo zjistit, zda dnešní děti upřednostňují pasivní či aktivní zájmovou činnost.
Anotace v angličtině
This work deals with today's interest in their thirties and their activity in childhood. In the theoretical part are clarified concepts of leisure, free time evolution in society, factors and function of free time. Furthermore, the described interests, division of interest and intensity of interest. Another chapter was the lifestyle, the risks associated with improper lifestyle and selected contemporary lifestyle trends in the country.
The practical part is devoted to the questionnaire method, by which I had the opportunity to determine whether it is possible to find a relationship between leisure activity in childhood and socio-occupational classification in adulthood. I am also interested in how today's thirties spend leisure time in childhood, whether they preferred an active or passive leisure. The last objective was to determine whether today's children prefer passive or active leisure activities.
Klíčová slova
Děti, třicátníci, volný čas, volnočasové aktivity, zájmy, životní styl.
Klíčová slova v angličtině
Children in their thirties, leisure, leisure activities, interests, lifestyle.
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o dnešních třicátnících a jejich zájmové aktivitě v dětství. V teoretické části jsou objasněny pojmy volný čas, vývoj volného času ve společnosti, faktory a funkce volného času. Dále pak byly popsané zájmy, dělení zájmů a intenzita zájmů. Další kapitolou byl životní styl, rizika spojená s nesprávným životním stylem
a vybrané současné vývojové trendy životního stylu v ČR.
Praktická část je věnována dotazníkové metodě, díky které jsem měla možnost zjistit, zda je možné nalézt vztah mezi zájmovou aktivitou v dětství a socioprofesním zařazením v dospělosti. Dále mě zajímalo, jak dnešní třicátníci trávili volný čas v dětství, zda dávali přednost aktivnímu či pasivnímu trávení volného času. Posledním cílem výzkumu bylo zjistit, zda dnešní děti upřednostňují pasivní či aktivní zájmovou činnost.
Anotace v angličtině
This work deals with today's interest in their thirties and their activity in childhood. In the theoretical part are clarified concepts of leisure, free time evolution in society, factors and function of free time. Furthermore, the described interests, division of interest and intensity of interest. Another chapter was the lifestyle, the risks associated with improper lifestyle and selected contemporary lifestyle trends in the country.
The practical part is devoted to the questionnaire method, by which I had the opportunity to determine whether it is possible to find a relationship between leisure activity in childhood and socio-occupational classification in adulthood. I am also interested in how today's thirties spend leisure time in childhood, whether they preferred an active or passive leisure. The last objective was to determine whether today's children prefer passive or active leisure activities.
Klíčová slova
Děti, třicátníci, volný čas, volnočasové aktivity, zájmy, životní styl.
Klíčová slova v angličtině
Children in their thirties, leisure, leisure activities, interests, lifestyle.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního průzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení pojmů zájem a volný čas. Na vymezení funkcí volného času, zejména na podrobnou charakteristiku a rozbor výchovně vzdělávací a sociální funkce,
- na popis volného času jako socializačního činitele.
Součástí práce bude průzkum zaměřený na zjištení zájmových aktivit dnešních třicátníku v dětství a porovnání dle jejich socioprofesních kategorií.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního průzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení pojmů zájem a volný čas. Na vymezení funkcí volného času, zejména na podrobnou charakteristiku a rozbor výchovně vzdělávací a sociální funkce,
- na popis volného času jako socializačního činitele.
Součástí práce bude průzkum zaměřený na zjištení zájmových aktivit dnešních třicátníku v dětství a porovnání dle jejich socioprofesních kategorií.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-927-5
NĚMEC, Jiří 1970. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002, 118 s. ISBN 80-7315-012-3
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. 2. vyd. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5
SCOTT, Paul. 200 nápadů jak zahnat nudu. 1. vyd. V Praze: Knižní klub, 2001, 96 s. ISBN 80-242-0593-9
ŠPAČKOVÁ, Renata. 111 námětů pro tvořivou hru dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 135 s. ISBN 80-7178-222-X
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-927-5
NĚMEC, Jiří 1970. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002, 118 s. ISBN 80-7315-012-3
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. 2. vyd. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5
SCOTT, Paul. 200 nápadů jak zahnat nudu. 1. vyd. V Praze: Knižní klub, 2001, 96 s. ISBN 80-242-0593-9
ŠPAČKOVÁ, Renata. 111 námětů pro tvořivou hru dětí. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 135 s. ISBN 80-7178-222-X
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Doc. Vašina: pohovořil o metodologických nedostatcích
- odpověděla dobře