Tato práce nás v teoretické části seznamuje s významem pojetí výchovy a učení u Friedricha Nietzscheho. Analyzuje vztahy mezi rozumem, pudem a vůlí. Vyzdvihuje význam výchovy a vzdělání na nabývání a pozbývání moci. Ukazuje, jak je velký vliv výchovy, vzdělání a učení na společnost a sociální pedagogiku. Poukazuje na možnosti, jak můžeme rozvíjet malé věci, které v dnešní společnosti nabývají na obrovském významu, a jak je můžeme využít v sociální pedagogice. Seznamuje nás s významem Nietzscheho stěžejního díla: ?Tak pravil Zarathustra?, se zaměřením na význam Zarathustry jako učitele.
V praktické části nás seznamuje, jakým způsobem se žáci připravují na vyučování a zda jim tato domácí příprava přináší dobré výsledky při studiu. Jak je k cestě za školními úspěchy vede motivace a jaké má na tyto školní úspěchy vliv jejich samostatnost.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this work informs us about the importace that the philosopher F.Nietshe attaches to the conception of education. Itss aim is to analyse the relations between the reason, the instict and the will to emphasize the education and the lear-ning as a way of gaining the power or of losing it. This work also points to the possi-bilities of developing so called negligible things ,tzhey can have a great impactl on the contemporary society and be used in the social pedagogy. Finally, we can learn about the Nietshe´s main work ? Thus spoke Zarathustra?, where he focuses the role of the prophet Zarathustra as a remarkable trachet.
The practical part of my work is focussed on the survey I carried out among my pupils in order to find out the way of their making the preparation for their school lessons and whether this home preparation may contribute to a good success in their studies. This survey also highlights how much influence the motivation has on their efforts to be successful and also points to the impact of their self -reliance on the school success.
Klíčová slova
Alkohol, celistvost, čaj, génius, káva, klima, lenost, místo, moc, morálka, myšlení, nadčlověk, návrat téhož, paměť, pomíjivá věčnost, pud, rozum, sebezáchova, sociální pedagogika, tvoření, učení, učitel, vášeň, vůle, výchova, výživa, vzdělání.
Klíčová slova v angličtině
Alkohol, integrity, tea, genius, coffee, climate, laziness, place, power, morality, thinking, superman/overman, eternal recurrence of the same events, memory, fleeting eternity, instinkt, reason, self-preservation, social pedagogy, creation, learning, teacher, passion, will, upbringing, nourishment, education.
Rozsah průvodní práce
97 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce nás v teoretické části seznamuje s významem pojetí výchovy a učení u Friedricha Nietzscheho. Analyzuje vztahy mezi rozumem, pudem a vůlí. Vyzdvihuje význam výchovy a vzdělání na nabývání a pozbývání moci. Ukazuje, jak je velký vliv výchovy, vzdělání a učení na společnost a sociální pedagogiku. Poukazuje na možnosti, jak můžeme rozvíjet malé věci, které v dnešní společnosti nabývají na obrovském významu, a jak je můžeme využít v sociální pedagogice. Seznamuje nás s významem Nietzscheho stěžejního díla: ?Tak pravil Zarathustra?, se zaměřením na význam Zarathustry jako učitele.
V praktické části nás seznamuje, jakým způsobem se žáci připravují na vyučování a zda jim tato domácí příprava přináší dobré výsledky při studiu. Jak je k cestě za školními úspěchy vede motivace a jaké má na tyto školní úspěchy vliv jejich samostatnost.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this work informs us about the importace that the philosopher F.Nietshe attaches to the conception of education. Itss aim is to analyse the relations between the reason, the instict and the will to emphasize the education and the lear-ning as a way of gaining the power or of losing it. This work also points to the possi-bilities of developing so called negligible things ,tzhey can have a great impactl on the contemporary society and be used in the social pedagogy. Finally, we can learn about the Nietshe´s main work ? Thus spoke Zarathustra?, where he focuses the role of the prophet Zarathustra as a remarkable trachet.
The practical part of my work is focussed on the survey I carried out among my pupils in order to find out the way of their making the preparation for their school lessons and whether this home preparation may contribute to a good success in their studies. This survey also highlights how much influence the motivation has on their efforts to be successful and also points to the impact of their self -reliance on the school success.
Klíčová slova
Alkohol, celistvost, čaj, génius, káva, klima, lenost, místo, moc, morálka, myšlení, nadčlověk, návrat téhož, paměť, pomíjivá věčnost, pud, rozum, sebezáchova, sociální pedagogika, tvoření, učení, učitel, vášeň, vůle, výchova, výživa, vzdělání.
Klíčová slova v angličtině
Alkohol, integrity, tea, genius, coffee, climate, laziness, place, power, morality, thinking, superman/overman, eternal recurrence of the same events, memory, fleeting eternity, instinkt, reason, self-preservation, social pedagogy, creation, learning, teacher, passion, will, upbringing, nourishment, education.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena :
- na analýzu textů F. Nietzscheho týkajících se výchovy a učení;
- na Nietzscheho koncepci vztahu rozumu a pudu, respektive rozumu a vůle;
- na Nietzscheho poznatky, nakolik výchova a vzdělání slouží nabývání nebo pozbývání moci.
Práce ukáže, jak tato koncepce může obohatit sociální pedagogiku a její přístup k učení, výchově, vzdělávání, zda i dnes by se mohly některé Nietzscheho postupy využívat.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena :
- na analýzu textů F. Nietzscheho týkajících se výchovy a učení;
- na Nietzscheho koncepci vztahu rozumu a pudu, respektive rozumu a vůle;
- na Nietzscheho poznatky, nakolik výchova a vzdělání slouží nabývání nebo pozbývání moci.
Práce ukáže, jak tato koncepce může obohatit sociální pedagogiku a její přístup k učení, výchově, vzdělávání, zda i dnes by se mohly některé Nietzscheho postupy využívat.
Seznam doporučené literatury
Kraus, B., Poláčková, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004?2.
Nietzsche, F. Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia, 1995. ISBN 80-85885-79-4
Nietzsche, F. ECCe homo. Olomouc: J. W. Hill, 2001. ISBN 80-86427-13-7
Nietzsche, F. Tak pravil F. Nietzsche. Olomouc: Votobia, 2001. ISBN 80-7198-473-6
Nietzsche, F. Radostná věda. Praha: Československý spisovatel, 1992. ISBN 80-202-0376-1
Nietzsche, F. Nečasové úvahy. Praha: Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-134-X
Nietzsche, F. My filologové. Praha: Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-126-9
Nietzsche, F. Genealogie morálky. Praha: Aurora, 2002. ISBN 80-7299-048-9
Prázný, A. Výchova jako přehodnocování hodnot. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7194-990-9
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Kraus, B., Poláčková, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004?2.
Nietzsche, F. Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia, 1995. ISBN 80-85885-79-4
Nietzsche, F. ECCe homo. Olomouc: J. W. Hill, 2001. ISBN 80-86427-13-7
Nietzsche, F. Tak pravil F. Nietzsche. Olomouc: Votobia, 2001. ISBN 80-7198-473-6
Nietzsche, F. Radostná věda. Praha: Československý spisovatel, 1992. ISBN 80-202-0376-1
Nietzsche, F. Nečasové úvahy. Praha: Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-134-X
Nietzsche, F. My filologové. Praha: Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-126-9
Nietzsche, F. Genealogie morálky. Praha: Aurora, 2002. ISBN 80-7299-048-9
Prázný, A. Výchova jako přehodnocování hodnot. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7194-990-9
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Radvan: Souvislost práce se studovaným oborem.
- odpovídal vyčerpávajícím způsobem