Diplomová práce podává obecný pohled na problematiku dysfunkční rodiny se zaměřením na její vliv na další vývoj dítěte. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, vztahující se k rodině, jejím funkcím
a poruchám, jejímu vlivu na osobnost dítěte, k patologii rodinného prostředí a následkům, jež způsobuje dysfunkční prostředí na výchovu a vývoj dítěte. V empirické části jsou uvedeny 3 případové studie dětí a mladistvých pocházejících z dysfunkčních rodin. Celkový obraz negativního vlivu dysfunkční rodiny na vývoj dítěte je dokreslen rozhovory, vedenými s pracovníky, kteří se v rámci svého pracovního zařazení samotnými důsledky nesprávné výchovy zabývají.
Anotace v angličtině
This thesis gives a general view on the issue of dysfunctional families, focusing on its impact on the further development of the child. The work is divided into two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part are defined basic terms related to the family, its functions and disorders, its effect on the personality of the child, the pathology of family environment and consequences, which causes a dysfunctional environment for education and child development. The empirical section provides three case studies of children and adolescents from dysfunctional families. The overall picture of the negative impact of dysfunctional families on child development is illustrated with interviews, done with workers, which deal with consequences of incorrect upbringing themselves.
Klíčová slova
Rodina, funkce rodiny, dysfunkční rodina, poruchy rodiny, deprivace, syndrom CAN, týrání, zanedbávání, zneužívání, poruchy chování, kriminalita, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
Family, family funkcions, dysfunctional family, family disorders, deprivation, syndrome CAN, abuse, neglect, child abuse, behavioral disorders, crime, case study
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce podává obecný pohled na problematiku dysfunkční rodiny se zaměřením na její vliv na další vývoj dítěte. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, vztahující se k rodině, jejím funkcím
a poruchám, jejímu vlivu na osobnost dítěte, k patologii rodinného prostředí a následkům, jež způsobuje dysfunkční prostředí na výchovu a vývoj dítěte. V empirické části jsou uvedeny 3 případové studie dětí a mladistvých pocházejících z dysfunkčních rodin. Celkový obraz negativního vlivu dysfunkční rodiny na vývoj dítěte je dokreslen rozhovory, vedenými s pracovníky, kteří se v rámci svého pracovního zařazení samotnými důsledky nesprávné výchovy zabývají.
Anotace v angličtině
This thesis gives a general view on the issue of dysfunctional families, focusing on its impact on the further development of the child. The work is divided into two parts, theoretical and empirical. In the theoretical part are defined basic terms related to the family, its functions and disorders, its effect on the personality of the child, the pathology of family environment and consequences, which causes a dysfunctional environment for education and child development. The empirical section provides three case studies of children and adolescents from dysfunctional families. The overall picture of the negative impact of dysfunctional families on child development is illustrated with interviews, done with workers, which deal with consequences of incorrect upbringing themselves.
Klíčová slova
Rodina, funkce rodiny, dysfunkční rodina, poruchy rodiny, deprivace, syndrom CAN, týrání, zanedbávání, zneužívání, poruchy chování, kriminalita, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
Family, family funkcions, dysfunctional family, family disorders, deprivation, syndrome CAN, abuse, neglect, child abuse, behavioral disorders, crime, case study
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009).
Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře
připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na rodinu jako celek, nejen rodinu fungující, zajišťující harmonický vývoj dítěte, ale
především rodinu, kde podmínky rozvoje dětské osobnosti nejsou zcela optimální. Hranice mezi funkční a dysfunkční rodinou je totiž velmi tenká, může se rychle měnit v závislosti např. na změně ekonomického postavení, vlivem ztráty zaměstnání rodičů, dlouhodobého onemocnění rodiče či dítěte, manželských či partnerských krizí. V práci bych se chtěla pokusit zmapovat jak dalece se odrážejí sociální problémy na duševním vývoji dětí v rodinách.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění množství výskytu dysfunkčních rodin, s bližším vymezením jednotlivých příčin změn v jejich funkčnosti a dopady na vývoj dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009).
Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře
připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na rodinu jako celek, nejen rodinu fungující, zajišťující harmonický vývoj dítěte, ale
především rodinu, kde podmínky rozvoje dětské osobnosti nejsou zcela optimální. Hranice mezi funkční a dysfunkční rodinou je totiž velmi tenká, může se rychle měnit v závislosti např. na změně ekonomického postavení, vlivem ztráty zaměstnání rodičů, dlouhodobého onemocnění rodiče či dítěte, manželských či partnerských krizí. V práci bych se chtěla pokusit zmapovat jak dalece se odrážejí sociální problémy na duševním vývoji dětí v rodinách.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění množství výskytu dysfunkčních rodin, s bližším vymezením jednotlivých příčin změn v jejich funkčnosti a dopady na vývoj dětí.
Seznam doporučené literatury
Bechyňová, V.: Sanace rodiny, Praha, Portál 2008
Dunovský, J.: Dítě a poruchy rodiny, Praha, Avicenum 1986
Matějček, Z.: O rodině vlastní, nevlastní a náhradní, Praha, Portál 1994
Možný, I.: Moderní rodina. Mýty a skutečnosti, Brno, Nakladatelství Blok 1990
Satir,U.: Kniha o rodině, Praha, Práh 2006,
Sullerotová, E.: Krize rodiny, Praha, Karolinum, Nakladatelství UK, 1998
Špaňhelová, I.: Komunikace mezi rodičem a dítětem, Praha, Grada Publishing 2009
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bechyňová, V.: Sanace rodiny, Praha, Portál 2008
Dunovský, J.: Dítě a poruchy rodiny, Praha, Avicenum 1986
Matějček, Z.: O rodině vlastní, nevlastní a náhradní, Praha, Portál 1994
Možný, I.: Moderní rodina. Mýty a skutečnosti, Brno, Nakladatelství Blok 1990
Satir,U.: Kniha o rodině, Praha, Práh 2006,
Sullerotová, E.: Krize rodiny, Praha, Karolinum, Nakladatelství UK, 1998
Špaňhelová, I.: Komunikace mezi rodičem a dítětem, Praha, Grada Publishing 2009
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Dolák - Může dítě zhoršit dysfunkčnost rodiny?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Plšková - Domníváte se, že rodiče jsou opravdu tak časově zaneprázdněni, že nemají čas na vlastní děti?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem