Práce se zabývá vlasteneckou výchovu. Cílem diplomové práce je zjistit, zda vlastenecká výchova má význam v současném výchovně vzdělávacím procesu. Hodnotí význam vlastenecké výchovy v jednotlivých časových obdobích a poukazuje na nelehké historické události v Československu i České republice, kdy vlastenectví a vlastenecká výchova byli zásadní pro přežití a další směřování našeho národa. Porovnává vlasteneckou výchovu v České republice, v jednotlivých státech EU a vybraných státech světa. Poukazuje na nebezpečí vlasteneckého extremismu. V praktické části zkoumá postoj veřejnosti k otázce vlastenectví a výuky vlastenectví na Českých školách.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the patriotic education and its aim is to discover if there is any reason for it to be the integral part of the educational process. Attention is paid to the significance of the patriotic education in different time periods related to the uneasy historical events of Czech Republic and Czechoslovakia ? especially those in which patriotic education was critical for the survival and future of the nation as such. The thesis is using the methodology of comparison ? the patriotic education in the Czech Republic is being compared with the EU-member states and some other states of the world. Attention is also paid to the problematic of patriotic extremism. The practical part of the thesis is focusing on the public opinion on the question of patriotic education on the Czech schools.
multicultural society, moral education, nationalism, patriotism, patriotism education,xenophobia
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vlasteneckou výchovu. Cílem diplomové práce je zjistit, zda vlastenecká výchova má význam v současném výchovně vzdělávacím procesu. Hodnotí význam vlastenecké výchovy v jednotlivých časových obdobích a poukazuje na nelehké historické události v Československu i České republice, kdy vlastenectví a vlastenecká výchova byli zásadní pro přežití a další směřování našeho národa. Porovnává vlasteneckou výchovu v České republice, v jednotlivých státech EU a vybraných státech světa. Poukazuje na nebezpečí vlasteneckého extremismu. V praktické části zkoumá postoj veřejnosti k otázce vlastenectví a výuky vlastenectví na Českých školách.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the patriotic education and its aim is to discover if there is any reason for it to be the integral part of the educational process. Attention is paid to the significance of the patriotic education in different time periods related to the uneasy historical events of Czech Republic and Czechoslovakia ? especially those in which patriotic education was critical for the survival and future of the nation as such. The thesis is using the methodology of comparison ? the patriotic education in the Czech Republic is being compared with the EU-member states and some other states of the world. Attention is also paid to the problematic of patriotic extremism. The practical part of the thesis is focusing on the public opinion on the question of patriotic education on the Czech schools.
multicultural society, moral education, nationalism, patriotism, patriotism education,xenophobia
Zásady pro vypracování
Práce se v teoretické části bude zabývat filozofickými základy osvícenství, filantropií a altruismem. Dále podrobně probere národní obrození a výrazné osobnosti českého národního obrození, buditelské učitele a jejich význam pro vlasteneckou výchovu. Zmapuje extrémní projevy vlastenectví a skupiny, které se snaží schovávat za vlastenecké ideály. Multikulturalismus x vlastenectví. Vlasteneckou výchovu jako složku výchovy mravní. Praktická část v podobě kvantitativního výzkumu (dotazníku, rozhovoru) bude zkoumat jak česká veřejnost vnímá vlastenectví a vlasteneckou výchovu, dále jak postupující globalizace a multievroské tendence ovlivňují dnešní vnímání vlastenectví. Pokusí se přednést návrhy na uplatňování vlastenecké výchovy v současnosti.
Zásady pro vypracování
Práce se v teoretické části bude zabývat filozofickými základy osvícenství, filantropií a altruismem. Dále podrobně probere národní obrození a výrazné osobnosti českého národního obrození, buditelské učitele a jejich význam pro vlasteneckou výchovu. Zmapuje extrémní projevy vlastenectví a skupiny, které se snaží schovávat za vlastenecké ideály. Multikulturalismus x vlastenectví. Vlasteneckou výchovu jako složku výchovy mravní. Praktická část v podobě kvantitativního výzkumu (dotazníku, rozhovoru) bude zkoumat jak česká veřejnost vnímá vlastenectví a vlasteneckou výchovu, dále jak postupující globalizace a multievroské tendence ovlivňují dnešní vnímání vlastenectví. Pokusí se přednést návrhy na uplatňování vlastenecké výchovy v současnosti.
Seznam doporučené literatury
BIENIK, J. Vstávajte vlastenci, 1. vyd. Bratislava: Eko-konzult, 192s. ISBN 978-80-8079-117-9
BLÁHA, I.A. Vědecká morálka a mravní výchova, Praha: Život a práce, 207s.
DOLEŽALOVÁ, A. Ekonomie, filantropie, altruismus : úvod do studia, 1. vyd. Praha: Oeconomica, 148s. ISBN 978-80-245-1471-0
JAKOUBEK M. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit, 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk, 280s., ISBN 80-868998-22-9
KLICPEROVÁ, M. Demokratická kultura v České republice, 1. vyd. Praha: Academia, 302s. ISBN 978-80-200-1433-7
KONFRŠT, J. Vlastenectví ? povídání s Janem, 1. vyd. Praha: Euroservice 1999, 2010, 96s. ISBN 8090387004
KUTNAR, F. Obrozenské vlastenectví a nacionalismus, 1.vyd. Praha: Karolinum, 2003, 396s. ISBN
MAREŠ, M. Pravicový extremismus a radikalismus v ČR, 1. vyd. Praha: Barrister & Principal, 656s. ISBN 80-86598-45-4
RAIS, K. V. Zapadlí vlastenci, Praha: Knižní klub, 307s. ISBN 80-7176-306-3
ŠTEFAN, D. Extremismus - hrozba demokracie, 1. vyd. Praha: POLICE HISTORY, 130s. ISBN 80-86477-07-X
Seznam doporučené literatury
BIENIK, J. Vstávajte vlastenci, 1. vyd. Bratislava: Eko-konzult, 192s. ISBN 978-80-8079-117-9
BLÁHA, I.A. Vědecká morálka a mravní výchova, Praha: Život a práce, 207s.
DOLEŽALOVÁ, A. Ekonomie, filantropie, altruismus : úvod do studia, 1. vyd. Praha: Oeconomica, 148s. ISBN 978-80-245-1471-0
JAKOUBEK M. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit, 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk, 280s., ISBN 80-868998-22-9
KLICPEROVÁ, M. Demokratická kultura v České republice, 1. vyd. Praha: Academia, 302s. ISBN 978-80-200-1433-7
KONFRŠT, J. Vlastenectví ? povídání s Janem, 1. vyd. Praha: Euroservice 1999, 2010, 96s. ISBN 8090387004
KUTNAR, F. Obrozenské vlastenectví a nacionalismus, 1.vyd. Praha: Karolinum, 2003, 396s. ISBN
MAREŠ, M. Pravicový extremismus a radikalismus v ČR, 1. vyd. Praha: Barrister & Principal, 656s. ISBN 80-86598-45-4
RAIS, K. V. Zapadlí vlastenci, Praha: Knižní klub, 307s. ISBN 80-7176-306-3
ŠTEFAN, D. Extremismus - hrozba demokracie, 1. vyd. Praha: POLICE HISTORY, 130s. ISBN 80-86477-07-X
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Sýkora: Definujte vlasteneckou výchovu.
Dr. Sýkora: Zkuste zmínit některé náměty ze zahraničí.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem