Diplomová práce představuje koncept celoživotního učení, který zasazuje do rámce životní dráhy člověka v postmoderní společnosti. Pokouší se zachytit, jak podstatným způsobem ovlivňuje proces socializace, životní styl i kvalitu života. Zabývá se historií vzdělávání dospělých i významnými dokumenty, které formulují stěžejní myšlenky, směr a priority, se kterými je třeba pracovat při uvádění konceptu do života každého z nás. Výzkum v empirické části potvrzuje smysl a význam celoživotního učení a naznačuje, že pro sociální pedagogiku a sociální pedagogy jde o jedno ze zásadních témat.
Anotace v angličtině
This thesis constitutes the concept of lifelong learning, which it puts into the framework of man's career in postmodern society. It tries to capture, to what extent is the lifestyle and quality of life influenced by the process of socialization. It deals with the history of education of adults as well as important documents that formulate core ideas, direction and priorities, which we need to work with during implementation of the concept into our lives. Research in the empirical part of this thesis confirms the meaning and importance of lifelong learning and suggests, that for social pedagogy and social educators, this is one of the major topics.
Klíčová slova
Životní dráha, socializace, motivace, dospělý věk, životní styl, kvalita života, učení, vzdělávání, výchovné působení, andragogika, celoživotní (všeživotní) učení, společnost vědění, profesní vzdělávání, volnočasové aktivity.
Klíčová slova v angličtině
The career, socialization, motivation, adult age, lifestyle, quality of life, learning, education, educational activity, adult, lifelong learning, knowledge society, professional education, leisure activities
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce představuje koncept celoživotního učení, který zasazuje do rámce životní dráhy člověka v postmoderní společnosti. Pokouší se zachytit, jak podstatným způsobem ovlivňuje proces socializace, životní styl i kvalitu života. Zabývá se historií vzdělávání dospělých i významnými dokumenty, které formulují stěžejní myšlenky, směr a priority, se kterými je třeba pracovat při uvádění konceptu do života každého z nás. Výzkum v empirické části potvrzuje smysl a význam celoživotního učení a naznačuje, že pro sociální pedagogiku a sociální pedagogy jde o jedno ze zásadních témat.
Anotace v angličtině
This thesis constitutes the concept of lifelong learning, which it puts into the framework of man's career in postmodern society. It tries to capture, to what extent is the lifestyle and quality of life influenced by the process of socialization. It deals with the history of education of adults as well as important documents that formulate core ideas, direction and priorities, which we need to work with during implementation of the concept into our lives. Research in the empirical part of this thesis confirms the meaning and importance of lifelong learning and suggests, that for social pedagogy and social educators, this is one of the major topics.
Klíčová slova
Životní dráha, socializace, motivace, dospělý věk, životní styl, kvalita života, učení, vzdělávání, výchovné působení, andragogika, celoživotní (všeživotní) učení, společnost vědění, profesní vzdělávání, volnočasové aktivity.
Klíčová slova v angličtině
The career, socialization, motivation, adult age, lifestyle, quality of life, learning, education, educational activity, adult, lifelong learning, knowledge society, professional education, leisure activities
Zásady pro vypracování
Zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS případně další literatury a bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím diplomové práce.
Dle těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce si klade za cíl:
- představit koncept celoživotního učení, zejména jeho dnešní pojetí zaměřené na pozitivní postoj jednotlivce k učení (jeho schopnost naučit se učit), kultivaci osobnosti, pěstování dovedností a schopností využitelných při řešení osobních i pracovních problémů, rozvoj lidských zdrojů,
- zjistit, zda a jak se jej společnosti daří uvádět do praxe a prokázat, že může být sociální pedagogice významným pomocníkem při intervenci do životní situace klienta.
Součástí práce bude sociologický průzkum ověřující, zda celoživotní učení kvalitativně ovlivňuje životní dráhu člověka, zda dokáže být nápomocno při řešení životních či profesních problémů a zda se mezigeneračně mění.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS případně další literatury a bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím diplomové práce.
Dle těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce si klade za cíl:
- představit koncept celoživotního učení, zejména jeho dnešní pojetí zaměřené na pozitivní postoj jednotlivce k učení (jeho schopnost naučit se učit), kultivaci osobnosti, pěstování dovedností a schopností využitelných při řešení osobních i pracovních problémů, rozvoj lidských zdrojů,
- zjistit, zda a jak se jej společnosti daří uvádět do praxe a prokázat, že může být sociální pedagogice významným pomocníkem při intervenci do životní situace klienta.
Součástí práce bude sociologický průzkum ověřující, zda celoživotní učení kvalitativně ovlivňuje životní dráhu člověka, zda dokáže být nápomocno při řešení životních či profesních problémů a zda se mezigeneračně mění.
Seznam doporučené literatury
Mühlpachr P., Učící se společnost v mezinárodních dokumentech. In Vzdělání a reforma veřejné správy. Brno: ESF, 2001.
Vzdělávání dospělých. Výtah dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro Informace ve vzdělávání, 1997
Memorandum o celoživotním učení. Pracovní materiál Evropské komise, listopad 2000. Překlad: MŠMT 2001,
Strategie celoživotního učení ČR po léta 2007 až 2015. Praha: MŠMT, 2007
Implementační plán Strategie celoživotního učení, Praha: MŠMT, 2008
Další literatura bude obsažena v projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na textu.
Seznam doporučené literatury
Mühlpachr P., Učící se společnost v mezinárodních dokumentech. In Vzdělání a reforma veřejné správy. Brno: ESF, 2001.
Vzdělávání dospělých. Výtah dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro Informace ve vzdělávání, 1997
Memorandum o celoživotním učení. Pracovní materiál Evropské komise, listopad 2000. Překlad: MŠMT 2001,
Strategie celoživotního učení ČR po léta 2007 až 2015. Praha: MŠMT, 2007
Implementační plán Strategie celoživotního učení, Praha: MŠMT, 2008
Další literatura bude obsažena v projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Dolák - Rozdíl životních stylů soudců versus administrativa. Jak vedou své děti k jejich rozvoji?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. Mgr. Sýkora - Motivace ke vzdělávání.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
5. Ing. Bargel - Rozdíl pojmů "vzdělávání" a "učení"?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem